10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Afroman

Adobe Lightroom met superveel foto's

Hi!

Om even het topic in te lichten.

Ik zit op een scoutinggroep en die is bijna 100 jaar. We hebben analoog archief (met allemaal boeken, prints, analoge foto’s en dergelijke) maar we hebben ook een digitaal archief. We proberen namelijk al het beeldmateriaal wat ooit op de scoutinggroep gemaakt is in het archief te stoppen. We zijn er in 2011 mee begonnen en tot heden mee bezig.

Als ik mijn eigen persoonlijke foto’s maak en archiveer ben ik hier een tijdje mee bezig. Ik importeer deze, ga ze gelijk taggen op keywords, maar ook op locatie en ik gooi een gezichtherkenning eroverheen. Een hele onderneming dus. Voordeel is wel dat ik altijd heel snel een specifieke foto kan vinden.

Probleem met het scoutingarchief is dat het ondertussen 107.000 beelden in Lightroom heeft (los van de teksten, los van het filmmateriaal, daar moeten we nog wat voor verzinnen). Waarvan zeker 10 % van getagged is. Nou dat schiet helemaal niet op als je een specifieke foto zoekt. We zaten eraan te denken om meerdere mensen in te zetten om gelijktijdig de foto’s te taggen. Als je namelijk 10/20 man inzet dan gaat het taggen zoveel sneller. We willen alleen puur dat de mensen de keywords taggen.

Nou is de vraag:
    -Is het handig om dat op deze manier te doen?
    -Is er een betere manier?
    -Zo nee, hoe kun je dit het beste aanpakken?

Het enige doel is dat een groot deel (liefst alles) van de Lightroom getagged is op sleutelwoorden zodat we aan de hand van de meta-data + keywords supersnel foto’s terug kunnen vinden.

Ik ben echt heel benieuwd wat de antwoorden zullen zijn.

Cheers!

Afroman

Bijdrager
    SvS

Offtopic:
    Dat is heel veel uren werk naast je baan, ga lekker vloot, kampvuur en torens bouwen.
    Veel leuker en gezonder.:D

gr oud-scouting lid

Ontopic; tevens interessant, dus ik volg deze. Sorry voor deze niet-nuttige bijdrage.8-)

Bijdrager
    Afroman

Bij ons is het sowieso voor de meeste een fulltime bezigheid naast het hebben van een baan. ?

Bijdrager
    polansky

Nee, het is helaas niet mogelijk om met meerdere mensen tegelijkertijd aan één en dezelfde bibliotheek te werken.

Wel zou je deze taak kunnen opdelen in meerdere bibliotheken (en dus over meerdere computers) om dan de verschillende bibliotheken later samen te voegen tot één. Dat heeft bovendien als voordeel dat ieder van die bibliotheken ook gelijk een backup is van het werk dat je al hebt gedaan.

Tegelijkertijd is het verstandig dat je vooraf goed gaat nadenken over de sleutelwoorden die je wil toepassen. Bijvoorbeeld, jaartal, groep, kamp, etc.
    Groepeer dan alle foto’s die bij elkaar horen en pak dan het spuitbus gereedschap om alle gelijkgestemde foto’s te voorzien van dezelfde tag door over de foto’s heen te spuiten. Hou er wel rekening mee dat je voor iedere bibliotheek ook een zelfde lijst met sleutelwoorden moet gebruiken.

Het is een hele klus, maar zeker niet ondoenlijk als je inderdaad niet uitgaat van 1 bibliotheek, maar deze dus eerst opdeelt in verschillende. Verdeel het werk dus op, bijvoorbeeld eerst in decennia. En… Over de afgelopen 10 jaar zal het aantal beschikbare foto’s waarschijnlijk schrikbarend zijn gegroeid, verdeel die dan bijvoorbeeld ieder over een jaar.

Bijdrager
    Shmoo

Ik wil niet zeggen dat deze app Lightroom kan vervangen!

Deze app bestaat nu bijna een jaar en er is sinds kort versie 2.0 van uit. Ik weet niet of het mogelijk is om een workflow hierin op te bouwen van 100K foto’s maar ik denk dat de meeste Mac gebruikers deze app helemaal geweldig gaan. Ik denk dat dit een soort Pixelamtor vs Photoshop is. Pixelmator komt niet in de buurt maar dat wilt niet zeggen dat die app niet extreem handig kan zijn veel heel veel gebruikers. Vergeet niet dat al die vrijwilligers van de scouting waarschijnlijk ook geen professionals zijn met computers. Ik denk dat je in de handen mag klappen als je twee mensen kunt vinden die tags op hun computer gebruiken.

In deze app kun je volgens mij een folder aanmaken waar je alleen maar foto’s in hoeft te droppen en dan worden deze foto’s automatisch ge-tagged tijdens het importeren. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar deze app staat wel op mijn lijstje om te kopen als ik iets meer tijd heb om het allemaal uit te vogelen hoe dit werkt.

Dit klinkt goed.

En een Youtube filmpje dat extreem snel gaat zonder verder uitleg. Ik zie wel een aantal dingen gebeuren waar ik heel erg vrolijk van kan worden maar of het echt werkt?

http://www.littlehj.com

Bijdrager
    Afroman
    polansky op 24 maart 2016

Nee, het is helaas niet mogelijk om met meerdere mensen tegelijkertijd aan één en dezelfde bibliotheek te werken.

Wel zou je deze taak kunnen opdelen in meerdere bibliotheken (en dus over meerdere computers) om dan de verschillende bibliotheken later samen te voegen tot één. Dat heeft bovendien als voordeel dat ieder van die bibliotheken ook gelijk een backup is van het werk dat je al hebt gedaan.

Tegelijkertijd is het verstandig dat je vooraf goed gaat nadenken over de sleutelwoorden die je wil toepassen. Bijvoorbeeld, jaartal, groep, kamp, etc.
    Groepeer dan alle foto’s die bij elkaar horen en pak dan het spuitbus gereedschap om alle gelijkgestemde foto’s te voorzien van dezelfde tag door over de foto’s heen te spuiten. Hou er wel rekening mee dat je voor iedere bibliotheek ook een zelfde lijst met sleutelwoorden moet gebruiken.

Het is een hele klus, maar zeker niet ondoenlijk als je inderdaad niet uitgaat van 1 bibliotheek, maar deze dus eerst opdeelt in verschillende. Verdeel het werk dus op, bijvoorbeeld eerst in decennia. En… Over de afgelopen 10 jaar zal het aantal beschikbare foto’s waarschijnlijk schrikbarend zijn gegroeid, verdeel die dan bijvoorbeeld ieder over een jaar.

Interessant. Ik zat namelijk PRECIES hetzelfde te bedenken. Want ik dacht. Stel je hebt 20 computers staan dan kan je 20 libraries maken met ongeveer 5000 foto’s de stuk. Het gaat erom dat we dan een avondje of een paar avonden puur keywords gaan taggen. En dan voornamelijk gebeurtenissen (Zomerkamp, opkomst, onderdeel) + namen van mensen. Want als je het met z’n allen doet gaat dat veel sneller.

Qua keywords een goede indeling maken heb je helemaal gelijk in. Er zit nu een beetje een structuur in maar dat moet nog op orde gemaakt worden. Want ik geloof als je een library exporteert pakt die gelijk de structuur mee. Dan kunnen mensen deze keywords gebruiken en zo nodig opnieuw aanmaken. Want kan ik uiteindelijk alles weer invoegen in het “hoofdarchief” zonder dubbele foto’s aan over te houden?

Dus.

Mijn computer heeft het gehele archief op een schijf staan en ik verdeel die over 20 libraries. Ik geef ze allemaal aan diverse computers. en als eentje klaar is mijn zijn deel, kan ik deze weer importeren in het huidig archief zonder dubbele foto’s te krijgen?

Het is echt een lastig onderwerp, maar tevens ook interessant.

Bijdrager
    Afroman

@shmoo

Interessante app. Nadeel is dat dit only-Mac is en dat wil ik niet. Het voordeel van Lightroom is dat het specifiek op fotografie gericht is en ook op diverse platformen werkt.

Maar thanks voor het meedenken. Wellicht interessant voor andere taken.

Bijdrager
    polansky

Wanneer je namen gaat toevoegen zou ik deze inderdaad als ‘tag’ toevoegen en niet via de opties ‘faces’, want dan ben je iets teveel avonden kwijt. Bovendien maakt dat Lightroom erg traag. Het is inderdaad zoals je beschrijft. In principe heb je dan geen dubbele foto’s in je archief.

Het is allemaal op zich te doen, maar wel een enorme K klus.

Bijdrager
    Afroman

Thanks polanksy voor je verhelderende antwoord. Iets om mee aan de slag te gaan!

Bijdrager
    Afroman

We zij weer even verder.

We hebben een idee wat misschien kan werken.

We zetten een netwerk op met computers(net als op een LAN-party) en iedereen kan inloggen op de computer met het archief. Daar kan je dus je sleutelwoorden in taggen. Dat kan door middel van Adobe Bridge(wat ook nog eens gratis is).

Men kan in Lightroom de lijst van sleutelwoorden exporteren en deze vervolgens importeren in Bridge zodat de structuur ongeveer gelijk is als in Lightroom.(mochten er nieuwe tags toegevoegd worden is dat natuurlijk niet erg, dat moet later in Lightroom opgeruimd worden).

Nou heb ik zelf heel veel van mijn scoutingfoto’s in het archief geimporteerd destijds en ik vul dat zo en dan aan. Maar ik heb dus in twee verschillende libraries dezelfde foto’s. Alleen die in mijn archief zijn goed getagged en die in het scoutingarchief niet. Is er een optie om mijn tags over te zetten in het scoutingarchief en ook bij de juiste foto’s automatisch te plaatsen?

Mijn archief met scoutingfoto’s, Die heeft tags. En deze tags moeten overgezet worden naar het scoutingarchief met dezelfde foto’s.(die helaas geen tags hebben)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.