5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Helena van Troje

[Opgelost] Adobe Flash bij openen Volkskrant en Flashback malware op pc?

Lieve mensen,

Twee dingen die wellicht met elkaar verband houden (of niet)?

A. Iedere keer als ik op mijn Mac de Volkskrant open en doorklik naar de optie “Krant” krijg ik een zwart scherm met een wit “accu” icoontje (dus niet het bekende “f” symbool van Flash) waarbij staat Adobe Flash uitvoeren. Doe ik dit niet, dan kom ik niet verder. Bij aanklikken kom ik automatisch in de krant.

B. AVG en Malwarebytes geven geen virussen of malware aan.
    Housecall gedraaid en deze blijft bijna op het eind hangen. Bij handmatig stoppen krijg ik de melding: “Flashback malware”. Heel veel onder elkaar, maar zonder pad. Dat is leeg.
    Verwijderen gaat niet. Housecall schakelt zichzelf bij actie uit.

Ad. A. Ik ben gaan googlen en bij een topic zegt de Volkskrant dat zij Adobe Flash helemaal niet nodig hebben. Ik heb het inderdaad voorheen ook nooit aangetroffen.

Ad.B. In een topic bij Malwarebytes werd gezegd dat “Flashback malware” waarschijnlijk bij House Call een false positive is. Ook omdat er bij degene die het inbracht evenmin een pad te vinden was en House Call doldraaide. Mocht “Flashback malware” op de pc aanwezig zijn, dan had Malwarebytes ‘m zeker gedetecteerd.

Ik zag dat ik in febr. j.l. ook House Call gedraaid had en toen had ik geen false positive.
    De Adobe flash is in 9 juni j.l. geupdated.
    HouseCall heb ik inmiddels verwijderd.

Hebben jullie enig idee w.b. Adobe Flash en Flashback malware?

Hartelijk dank

Helena

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

Wil je zeker weten dat je geen Flashback (meer) op je Mac hebt, kijk dan even op deze Apple Support site.

Eigenlijk een beetje overbodig, want ook MalwareBytes had deze boven water moeten krijgen.

Dat de Volkskrant geen Flash nodig heeft is overigens onzin. Dat gaat gaat alleen op voor het online gedeelte. Zo gauw je (zoals jij) op krant klikt omdat je de pagina’s van de ‘echte’ Volkskrant op je Mac wil bekijken, zal Flash wel degelijk nodig zijn. Heb je de Flash plugin gedeactiveerd, dan zal de krant niet laden.

Bijdrager
    Helena van Troje

Dank Night.

Ik had inderdaad al op de apple support site gekeken en de Flashback Malware Remover Tool gedownload. Exact dezelfde die overigens voor Lion is ontwikkeld. Een oudje dus. Kon geen nieuwere versie vinden. Na installatie gebeurde er niets. De tool is ook niet meer op de pc terug te vinden.
    Ik neem dus maar aan dat er niets gevonden is.

Wat de Volkskrant betreft…”Shockwave Flash” stond in Firefox uitgeschakeld. Deze bij add-ons ingeschakeld en alles loopt weer als een zonnetje. Krijg geen melding meer.

Dank je wel. Ik ben blij.

P.s. je link van Flash speler werkt niet.

Moderator
    Night

Ik heb geen link geplaatst naar Flash. Dat zou ik nooit doen (te risicovol). De afbeelding komt van de Volkskrant. Het is overigens – zelfs van betrouwbare sites – nooit verstandig downloadlinks naar Flash te volgen. Vaak is dat helaas gekoppeld aan malware. Alleen van de Adobe site valt de officiële versie te downloaden. Verder is Flash gelukkig een aflopende zaak en zullen we steeds minder ‘in het wild’ tegenkomen.

Bijdrager
    Helena van Troje

Hallo Night,

Dom, dom, dom. Ik begrijp nu dat je het kader als voorbeeld hebt gegeven, waarin gesteld wordt dat je bij de on line versie van de Volkskrant Flash Player nodig hebt.
    Ik lees wel eens te snel.

Inderdaad ben ik in het verleden malafide sites tegengekomen, waarbij je Flash Player nodig zou hebben. Maar daar ben ik bij mijn weten nooit op ingegaan.

Sorry, voor de overhaaste conclusie. Je hebt me uitstekend geholpen. Case opgelost.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.