12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    mcjack

Adobe CS6 op iPad Pro 12,9"

Kun je photoshop en illustrator CS6 kregen in een app voor de iPad pro?
    Ik zie alleen apps met beperkte mogelijkheden.
    Gebruik zelf voornamelijk simpele bewerkingen zoals product foto bewerking, vergroten/verkleinen, knippen/plakken etc voor onze webshops.
    Heeft iemand dit al draaien op een iPad pro?

Bijdrager
    Shmoo

Waarom koop je dan ook geen echte computer als je dat soort dingen wilt doen. Pixelmator voor 2 tientjes erop en je kunt 5 jaar vooruit.

Beetje lopen stoeien met een iPad om dingen te doen die aanvoelen alsof je je schoenen verkeerd om draagt.

Bijdrager
    mcjack

Heb ik ook, werk zakelijk al met CS6 maar thuis zoek ik iets wat mijn iMac (kapot) kan vervangen.
    Op mijn macbook Air kan ik geen CS6 draaien dus voor simpele bewerking dacht aan de iPad pro.
    Maar kan weinig vinden hierover, heb graag wat ervaringen van andere alvorens een iPad Pro aan te schaffen.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet dat hele Adobe CS6 en CC vergeten. Als jij geen creatieve opleiding hebt genoten of je verdient niet je brood met het maken van grafische producten dan heb je helemaal niks te zoeken bij dat soort vreselijk lompe software.

Installeer Pixelmator of Affinity Photo op die MacBook Air en je zult zien dat alles gewoon soepel draait en nog makkelijk 3 jaar blijft draaien. Je hebt geen Adobe software nodig voor wat foto’s te croppen en bewerken.

Moderator
    Mac Daddy

@Shmoo: Waarom adviseer je om Adobe CS6 of CC te vergeten als hij niet zijn brood ermee verdient, terwijl hij in de post boven je aangeeft dat ie er zakelijk mee werkt? En sinds wanneer is Adobe lompe software?

Het Adobe CS6 pakket zijn uiteraard Mac OS of Windows applicaties en zullen niet op iOS kunnen draaien. Daarentegen heeft Adobe CC wel extra iOS applicaties, maar die applicaties zijn voor nu vooral nog toevoegingen aan de volledige applicaties. Je kan er dingen mee doen, maar serieus ermee werken kan nog niet echt.

Wat ik tot nu toe heb gezien ervan, is Lightroom voor iOS een erg goede toevoeging voor de fotograaf. Het maakt het mogelijk om je foto’s direct na een shoot alvast te bewerken en wellicht thuis verder af te maken. Uiteraard met een goed MacBook zou dat overbodig zijn, maar met een iMac thuis zou een iPad Pro erbij een goede toevoeging kunnen zijn voor een fotograaf.

Maar in jouw geval is de grote vraag in hoeverre je professioneel het nodig hebt. Gaat het om af en toe een lichte bewerking? Dan is Pixelmator of iets dergelijks een hele goeie vervanger voor CS6 applicaties. Gaat het soms ook om grote batches van foto’s die je in 1 keer moet bewerken? (Vrijstaand maken, watermerk, bijsnijden, verkleinen etc.) Dan weet ik niet in hoeverre Pixelmator of Affinity Photo daarin kan voorzien, maar daar weet Shmoo vast het antwoord wel op.

Wat betreft de hardware zou ik nu nog niet adviseren om enkel een iPad als workstation te hebben.

Bijdrager
    Shmoo

Kijk maar eens in alle topics hier op OMT waar bij staat: help mij Mac is traag. –> doe eens een EtreCheck –> report 98% kans dat Adobe ge├»nstalleerd is op die computer. Dit is geen lukkoek. Adobe is extreem lompe en zware software voor een computer.

We hebben het hier over iemand met een webshop of meerdere webshops, daar heb geen Adobe software voor nodig wat banners te maken en productafbeeldingen op maak te maken.

Moderator
    Mac Daddy

Ik kom niet zo vaak in dat soort topics, maar op wat voor machines draait die software dan? Een MacBook (Air) zou ik het ook niet zo snel op draaien nee. Met een dikke MacBook Pro, iMac, Mac Pro zou het toch geen probleem moet zijn, lijkt mij?

De grote vraag blijft wat de topicstarter precies met de software doet. Voor sommige taken zou Adobe software beter kunnen zijn, maar ook daar kan ik niet goed over oordelen, want ik weet niet wat Pixelmator en dergelijke tegenwoordig allemaal kunnen.

Bijdrager
    mcjack

Dat is de vraag, ik ken Pixelmator niet maar wil het wel proberen.
    Ben geen fotograaf die zijn foto’s moet bewerken maar gewoon simpele product foto’s bewerken en het maken van banners voor de webshops.
    Op werkdagen gebruik ik photoshop en illustrator en thuis gebruikte ik het ook op de iMac maar die heeft de geest gegeven.
    En waarom adobe omdat ik dit al 15 jaar doe met deze software maar ik sta zeker open voor goede alternatieven.
    Ik twijfel nu tussen iPad Pro of Macbook Pro waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de iPad om zijn andere mogelijkheden en prijs tov. de macbook Pro.
    Ik heb het nodig om snel wijzigingen te doen of om verloren uurtjes nuttig te kunnen vullen zonder weer naar het kantoor te moeten.

Bijdrager
    Shmoo

Je hebt helemaal geen MacBook Pro en al helemaal geen iPad Pro nodig. Dat Pro staat bij de iPad alleen veel meer specs, je kunt er maar heel erg weinig Pro op doen. Ja tekenen met de Apple Pencil daar is het wel een handig product voor. Notities maken, briefjes tikken op een veel te duur toetsenbord dar je erbij moet kopen maar voor meer algemene taken die je gewend bent te doen op een Mac is het vooral een heel onhandig ding omdat iOS geen OS X is.

Pixelmator
    Dit is een goedkope image editor. Iets dat lijkt op Photoshop maar zeer zeker geen echt alternatief is wanneer jij Photoshop van top tot teen kent en je ook 70% van de prestaties uit Photoshop haalt. Wanneer jij Photoshop alleen gebruikt om wat afbeeldingen bij te snijden, kleuren aan te passen en wat teksten op afbeeldingen plaatsen dan gebruik je gewoon een veel te prijzig programma in Photoshop want dat kun je allemaal ook in Pixelmator.

Verschil tussen Photoshop en Pixelmator is dat Pixelmator met de ogen dicht op elke Mac kan functioneren die op; Mavericks, Yosemite, El Capitan of Sierra draait. Daar hoef je dus niet eens over na te denken, dat is gewoon installeren en het functioneert als een zonnetje. Kortom, een MacBook Air uit 2010 of zoiets, installeer Pixelmator en jij kunt op die machine doen wat je wilt doen. Afbeeldingen maken voor je webshop.

Affinity Photo
    Dit is een relatief nieuw programma ( jaar oud ) dat je kunt en moet gaan zien als een echte Photoshop vervanger. Het richt zich ook op professionals terwijl de prijs toegankelijk genoeg is zodat ook amateurs het (nog) kunnen aankopen. 50,- voor een programma dat vergelijkbaar is met Photoshop is denk ik wel de moeite waard. Ik gebruik de software van Affintiy zelf en ik kan je zeggen als deze apps 99,- per stuk zouden kosten dan kocht ik ze nog steeds.
    Kortom als je echt professioneel met Photoshop kunt werken en ook gewend bent om met Photoshop te werken dan zou ik dit kopen. Het heeft meer geavanceerde functies dan Pixelmator waar je alleen iets aan hebt als je ze ook echt weet te gebruiken.

Affinity Photo kun je ook gewoon op elke Mac installeren zoals Pixelmator, zolang je Mac 4GB RAM heeft zal dit programma functioneren het is iets zwaarder en krachtiger dan Pixelmator maar nog steeds zal het 70% minder log/lomp aanvoelen dat Photoshop omdat het gewoon geen software op de achtergrond heeft draaien dat controleert of er updates zijn en Bridge en weet ik veel wat voor junk dat je allemaal krijgt samen met Photoshop.

Affinity Designer
    Dit is van dezelfde makers als Photo hierboven alleen is dit een Illustrator alternatief. Zelfde verhaal als Photoshop vs Affinity Photo kun je ook zeggen van Adobe Illustrator vs Affinity Designer.

Van alle apps zijn denk ik demo’s te downloaden zodat je ze kunt testen op een eenvoudige Mac. Ik durf te wedden dat geen van bovenstaande software problemen zal hebben op een Mac of MacBook Air uit 2010 of nieuwer omdat het allemaal heel erg lean gebouwd is en dat voel je meteen wanneer je bestanden opent in deze programma’s.

Zelf gebruik ik echt geen Pro computers, een ( 714,- ) Mac mini 2014 – 2.6Ghz Dual Core i5 processor met een standaard trage 1TB HD, die ik later wil gaan vervangen door een SSD. Er is geen dag in mijn leven dat ik software van Adobe mis omdat ik het gewoon niet nodig heb. Ik bouw voldoende websites per jaar en al het ‘grafische’ werk dat ik doe, doe ik met bovenstaande programma’s. Productfoto’s of banners op maat croppen, draaien of vrijstandaard maken, daar gebruik ik gewoon Pixelmator voor, niet omdat het een professioneel programma is maar gewoon omdat het kan en super eenvoudig en basic werkt en vooral blijft werken op standaard computers. Waarom zou ik 65,- per maand gaan betalen voor software als ik met 100,- eens in de 3 – 5 jaar ook klaar ben en ik alles in mijn bezit heb om de klusjes te klaren en sterker nog, ik gewoon met ‘oudere’ hardware kan blijven werken omdat software mij niet dwingt te upgraden.
    Mijn vorige computer was een iMac uit 2007 – gemiddeld doe ik ongeveer 6 jaar met een computer. Daar word ik vrolijk van, niet van 2500,- computers die geiler ogen dan mijn buurvrouw in een legging en computers met mooie LED lampjes daar waar bij normale mensen F1 t/m F12 knoppen zitten.

Nogmaals als jij echt Photoshop kunt pushen tot z’n limits, en je bent afhankelijk van andere mensen die Photoshop gebruiken en je werkt al 5 jaar met Photoshop, dan moet je natuurlijk gewoon met Photoshop blijven werken maar ik heb niet het idee dat jij in die doelgroep thuishoort.

Moderator
    Mac Daddy

Mooie informatie Shmoo!

Jammer dat je ook Illustrator gebruikt, want ander had je nog kunnen upgraden naar de Photography bundel van Adobe. Heb je namelijk Photoshop en Lightroom voor 12,09 per maand. (ja, die fotografen hebben gevochten om dat voor elkaar te krijgen)
    Anders zou je of 60,49 kwijt zijn aan het hele pakker, maar dat is zeker overkill voor je. Of je zou single applicatie licenties kunnen kopen, maar dat kost je 24,19 per applicatie, dus dan alsnog 50 euro per maand.

Kortom, vergeleken met Pixelmator of de Affinity software een flinke smak geld. Uiteraard zou je nog bij CS6 kunne blijven, maar ik heb thuis ook nog CS6 draaien en merk daar 2 nadelen aan. De eerste is dat andere mensen met CC werken en ik niet zo snel bestanden daarvan kan openen. De tweede is dat CC ten opzichte van CS6 al behoorlijk achterhaalt is en daarom minder snel werkt en een aantal functies mist. Bedenk wel dat CC in 2013 uitkwam, daarna zijn er elk jaar volledige nieuwe updates geweest, die je kan vergelijken met een CS5 naar CS6 update bijvoorbeeld.

Maar ik bekijk dit vanuit mijn werk. Ik werk dagelijks met Photoshop, Lightroom, Illustrator, After Effects, Premiere en soms nog 1 van de andere Adobe applicaties. Ik kan werkelijk niet zonder ze. (hoewel het uiteindelijk maar gereedschap is en ik ook wel mijn creaties op andere manieren zou kunnen maken)
    En ik kan ook niet zonder een pro machine. Zeker video en animatie vereist veel van een machine. En daarnaast liggen de eisen van Photoshop soms niet eens aan Photoshop zelf. Als je in Photoshop een RAW bestand van 18 (of meer) megapixels gaat bewerken met 30 lagen, dan wil je een pro machine. Als je een banner van 100×300 pixels aan het ontwerpen bent, dan kan dat ook op een oude MacBook Air.

Ik zou zeker de Affinity demo’s een keer downloaden en testen, want ik denk dat je daar heel ver mee komt.

Hardwarematig raad ik ook af om een iPad als enige werkmachine te gebruiken. Je gaat dan echt vreselijke tekort komen in een heleboel dingen. Als is het maar simpelweg dat het opmaken van een banner met precies plaatsen van tekst of afbeeldingen gewoon een hel is met je vingers op een touchscreen. Dat wil je met een muis of een grafisch tablet op een computer doen.

Bijdrager
    mcjack

@Shmoo
    Een heel verhaal maar wel duidelijk, dank je.
    Ben inderdaad geen hardcore gebruiker, meer een huis, tuin en keuken gebruiker.
    Heeft pixelmator ook een illustrator versie, welke ik alleen gebruik om pdf’s te ontleden.
    Omdat ik zakelijk met pc werk moet ik bestanden wel onderling kunnen gebruiken.
    Ga ze zeker proberen.

@Mac Daddy
    Zoals ik hierboven al aangeef gebruik ik alleen de basis mogelijkheden, zeker geen professioneel gebruik.
    Ga zeker de demo’s proberen.

Bijdrager
    Tykoen

Ik gebruik de iPad Pro, maar dit is helaas nog geen desktop vervanger. Simpele dingen ok, maar zodra je echt wil ontwerpen of video wil gaan editen loop je toch tegen dingen aan. Het is ook vreselijk irritant dat je nog geen muis kan aansluiten (persoonlijke mening) Video editen voor een vlog even snel is super, maar zodra je color-grading wil gaan doen is het klaar.

Zelf gebruik ik ook Illustrator en Photoshop. Natuurlijk zijn de andere programma’s (Pixelmator) net zo goed of beter en goedkoper. Als je het nog moet leren, zou ik daarmee gaan starten. Maar als je Photoshop & illustrator expert ben en je verdient je geld ermee zoals ik, is het net zo makkelijk om dit te installeren. voor die 5 tientjes per maand ga je niet zeuren, dat is in een uurtje terugverdient.

Koop nu ook geen MacPro, ik heb net een nieuwe iMac, snelste uitvoering & deze is net zo snel als een MacPro versie van 4700,- die ik ook heb. De MacPro is sinds de lancering 2013 nog nooit ge-update in de apple shop. Natuurlijk is de 12.000,- euro versie vast ietsje sneller, maar de goedkopere versies echt niet.. Zelfs met renderen van een video niet… wat ik zelf eerst echt niet kon geloven.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.