12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Remcovanderveer

Adobe CS5 op meerdere mac's

Beste OMT’ers,

Vraag; hoeveel mac’s kunnen er op 1 officiële licentie van Adobe CS5.5 Design Premium?
    Maar een? Of meerdere?

Alvast bedankt!

Groet,
    Remco

Bijdrager
    Macosxachist

Twee, mits niet tegelijkertijd in gebruik.

Bijdrager
    maclover111

Ik geloof op meerdere, maar dan mag je hem maar op één computer tegelijk gebruiken.

2.5 Portable or Home Computer Use. Subject to the important restrictions set forth in Section 2.6 [having to do with volume licensees], the primary user of the Computer on which the Software is installed … may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a port­able Computer or a Computer located at his or her home, provided that the Software on the port­able or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer.

Bijdrager
    buurvrouw

2 machines en die kun je gewoon tegelijkertijd gebruiken

Bijdrager
    Remcovanderveer

Is er een bron, dat ik ze tegelijkertijd kan gebruiken?
    Gr

Bijdrager
    diotav

Was dat niet het desktop en een laptop verhaal?

Bijdrager
    Remcovanderveer

Lijkt me apart dat ze je kunnen controleren op het gebruik tegelijkertijd..
    Kan je niet gewoon 2 computers op 1 licentie? Komt het daar niet op neer?

Moderator
    Night

Als de twee computers zich in hetzelfde netwerk bevinden, krijg je sowieso de melding dat er al een programma met dat serienummer actief is. Dat is dus het ‘controleren’.

Bijdrager
    Afroman

Hoe doen commerciële bedrijven dat dan? Ik neem niet aan dat ze voor elke pc een aparte licentie kopen.

Moderator
    Night

Ik neem dat dus wel aan. Zo werkt dat nu eenmaal.

Een bedrijf dat zich niet aan deze spelregels houdt, loopt kans om bij een controle door de BSA, waarvan Adobe lid is, een fikse boete te krijgen. Dus wat is goedkoper?

Illegale software kan u 60.000 euro kosten
    nieuws | 07 mei 2007 | Onbekende auteur |

Ondernemers die illegale software verkopen of gebruiken, lopen kans op controles door Microsoft of de BSA. Met forse boetes en in beslag genomen apparatuur als gevolg.

Pure intimidatie, uitlokking en oplichting. Zo omschrijft Ton Tollenaar van Savage Computer Supplies, de mysteryshopper die Microsoft op hem af stuurde. “Het was een klant die zich voordeed als iemand met een bijstandsuitkering. Hij had een computer nodig en vroeg naar een model dat in de etalage stond. Die wilde ik wel voor een vriendenprijsje verkopen, maar de software moest er eerst af. Uiteindelijk heb ik me door zijn zielige verhaal laten ompraten en een computer inclusief software verkocht.” Een paar weken later werd Tollenaar gebeld: er stonden drie heren voor zijn winkel. Een gerechtsdeurwaarder, een vertegenwoordiger van Microsoft en een advocaat. “Ze beschuldigden me van de verkoop van illegale software. Ik moest een boete van 60.000 euro betalen.”

Financiële regeling

Microsoft controleert jaarlijks zo’n duizend kleinere computerwinkels op illegale software. “Hiervoor gebruiken we verschillende mysteryshoppers”, zegt Goswijn Thijssen van Microsoft. De boete wordt berekend op basis van het aantal keer dat Windows en Office illegaal is verkocht, vermenigvuldigd met de inkoopprijs. Thijssen: “Afhankelijk van de omvang van de illegale handel kan dit oplopen tot enkele tonnen.” Omdat niet alle kleine winkeliers dit kunnen betalen, zegt Microsoft een financiële regeling te treffen. “Bij Tollenaar zijn we gezakt naar 6.000 euro.”

Invallen
    De controle op softwareverkopers organiseert Microsoft zelf, invallen bij gebruikers laten ze over aan de Business Software Alliantie (BSA), het samenwerkingsverband van verschillende softwareproducenten. Zij doen enkele invallen per maand, vooral in het midden- en kleinbedrijf. In 2006 was de boete gemiddeld 36.000 euro. Volgens BSA-voorzitter Jacco Brand gebruikt het mkb meer illegale software dan grote bedrijven. “Een ondernemer moet alles zelf regelen, ict en licentiebeheer schieten er nog weleens bij in.”Bron: Sprout

Bijdrager
    Remcovanderveer

Maar het is geen illegale software. Het is officiële software/licentie die tevens ook niet in het zelfde netwerk draaien. Ik werk voornamelijk thuis met m’n Macbook, en m’n werkgever zit dan op een andere locatie. Maar we gebruiken de software waarschijnlijk wel gelijk.

Bijdrager
    buurvrouw

http://kb2.adobe.com/cps/195/tn_19592.html

Can I use my software on two computers?

If you own, or are the primary user of, a single-user or volume license Adobe product that is installed on a computer at work, you can also install and use the software on one secondary computer of the same platform at home or on a portable computer. However, you may not run the software simultaneously on both the primary and secondary computers.

Eigenlijk mag het dus niet, maar ik gebruik al jaren 1 licentie op 2 machines. Gelijktijdig zonder problemen of meldingen. Heb eens geprobeerd het op een derde te installeren, maar dat gaat niet.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.