11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Adobe CC print to postscript vraagje

Ik had zojuist een kleine discussie met een aantal freelance DTP’ers en een IT’er hier, met betrekking tot het printen naar Postscript.

Wat doen we hier?
    We printen hier altijd vanuit Adobe Illustrator naar Postscript, om vanuit dat “.ps” bestand vervolgens een PDF te maken met Acrobat Distiller. Het voordeel wat dit vaak biedt, is dat afvlakkingen van transparanties e.d. vaak veel beter gaan, en omdat de PDF’s veel kleiner worden. Zelfs als je exáct dezelfde instellingen gebruikt wint Acrobat Distiller het bijna altijd ten opzichte van Adobe Illustrator.

Nu wordt de PPD die dit mogelijk maakt al sinds Adobe CS6 niet meer standaard geïnstalleerd door Adobe Acrobat Pro, waardoor we genoodzaakt zijn om deze PPD even te backuppen en zelf op de juiste plek te zetten bij een eventueel nieuwe installatie. Niet echt iets wat onze voorkeur heeft, maar je roeit met de riemen die je hebt.

Weet iemand of en waarom Adobe deze PPD niet meer automatisch installeert, en waarom ze persé lijken te willen dat je voortaan je PDF’s maakt door vanuit o.a. Adobe Illustrator te bewaren als PDF? Buiten de hierboven genoemde afvlakkings- en bestandsgrootte voordelen, is het ook sneller door vanuit een print-voorinstelling een “.ps” bestandje te printen en deze automatisch op te laten pikken door Acrobat Distiller. Als je bewaart als PDF, dan heb je dat je met élk bestand wat je bewaard, elke keer opnieuw de instelling “smallest filesize” moet aanvinken.

Kent iemand de reden hiertoe toevallig? Want op ’t internet vind ik er eigenlijk bijzonder weinig over, terwijl ik de voordelen van printen naar Postscript elke keer zo weer kan tonen door een PDF te vergelijken tussen een bewaard PDF’je en een PDF die door Distiller wordt gegenereerd.:)

Bijdrager
    MacRuud

Ik weet precies wat je bedoelt!.
    Wij hebben hier op de PrePress afdeling exact hetzelfde vraagstuk/discussie… elk jaar weer.
    Personeel vindt de ‘ps’ manier nog steeds het fijnste werken, IT en trainers willen dat we exporteren naar PDF en o.a. de transparantie, afvlakking e.d. aan de rip overlaten. Praktijk blijft echter dat de rip leveranciers achter alle nieuwe ontwikkelingen van Adobe aanlopen. Via de ‘ps’ manier hebt je meteen ook WYSIWYG. Als het afvlakken fout gaat, zie je het in je proef-pdf. Wij sturen ook alles door via internet naar de productie. Wij hebben een 10mbit lijn en andere collega’s zelfs 5mbit. Hoe kleiner het bestand, hoe beter. In het ‘ps’ geval scheelt dit tot wel 90%.

De echte reden volgens de leveranciers en trainers (die ik gesproken heb) is dat een ‘ps’ al veel vernacheld aan je bestand. O.a. transparantie kent ‘ps’ niet. Ook hebben we vaak discussies over RGB/CMYK opmaak. De ‘techneuten’ vinden dat er in RGB opgemaakt dient te worden en pas bij de laatste stap (de rip) een vertaling gemaakt moet worden naar CMYK. Dit om kleurverlies vooraf te voorkomen, mocht de printer/plaatmaker/digipers meer kleur aankunnen dan (druk)CMYK. Bij tonerprints bijvoorbeeld zijn met moderne machines wel gifgroen te printen.

Maar PS heeft ook nadelen… Lagenbestanden bijvoorbeeld via ‘ps’ naar PDF met Distiller gaat niet. Wij exporteren dus wel voor CutContour-bestanden voor de snijplotters en zünd-cutters.

Bijdrager
    Blieper

Soms krijg ik pdf-jes aangeleverd die door Illustrator zij gemaakt… MEGA groot!

Dump voor de aardigheid die pdf maar eens in een InDesign bestand van dezelfde grootte en exporteer hem dan als pdf op ‘Drukkwaliteit’, dan weet je niet wat je ziet, aan alleen al het verschil in Mb’s aan grootte. Zal ook te maken hebben met het flattenen naar één laag. Maar goed. Wij Rippen ook altijd vanuit InDesign naar de RIP, gaat eigenlijk altijd goed. Je moet toch altijd de eerste druk controleren en dan zijn er op de RIP nog instellingen zoals ‘Composite Overprint’ e.d. om de transparantie te regelen. Vaak ligt het ook aan de ‘opmaak’, als er problemen zijn;-)

Wij schrijven nog maar zelden weg met .ps en dan over de Distiller, soms kan het een uitweg zijn, maar exporteren via de programma’s zelf geeft Adobe zelf echt wel als voorkeur.

Geblokkeerd
    Anoniem

Al die zogenaamde “redenen” dat een PS bestand geen transparanties e.d. kent vind ik prima. Prima onzin dan bedoel ik. Want voor het maken van Smallest Filesize PDF maakt dat helemaal niet uit. En maak je een PDF-X bestand, dan voldoet hij aan alle eisen voor zo’n type PDF. Het zijn namelijk exact dezelfde presets als die je in de voorinstellingen in Illustrator, Photoshop en Indesign terug vindt:)

Leveranciers weten het in mijn ogen dan eigenlijk ook niet, als je kijkt naar de smoezen waarmee ze komen, want het lijkt er meer op dat Adobe het “te moeilijk” of “teveel werk” vindt… en gelijk hebben ze, want we betalen ten slotte x-euro per maand aan abonnementskosten, dus buiten features hebben ze amper incentief om problemen op te lossen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat we de Distiller eigenlijk alleen gebruiken voor email-PDF’s (smallest filesize). En soms voor PDF-X:3 2002 bestanden. Maar voor echt drukklare PDF’s hebben we gelukkig een lithograaf die dat voor ons doet vanwege het soort werk wat we hier doen. Maar dat hele Postscript-PPD wat niet meer geleverd wordt, zorgt ervoor dat je eigenlijk niets meer hebt aan de Distiller. Want zoals je zegt: die Distiller PDF’s zijn soms écht tot 90% kleiner, en dat komt het emailen van vele PDF’s een stuk sneller/fijner:)

Vreemd is het in ieder geval wel. Het is echt een ontzettend goede tool, maar het is volgens mij sinds 2002 niet meer bijgehouden.

@Blieper
    :
    Het probleem bij ons is, als we 10 verpakkingen werktekenen en dus 10 Illustrator bestanden hebben, dan is het letterlijk 10x zo snel om “even” met een print-preset 10 PS-bestanden te printen die automatisch door de Distiller wordt opgepikt, dan 10x een PDF te exporteren. En dat is dan zelfs nog buiten het feit dat PDF’s véél kleiner worden dankzij Distiller. De tijd die je dan, zoals jij aan geeft, kwijt bent als je die PDF’s dan ook nog eens via Indesign moet gooien om ze kleiner te krijgen, kost je dus al gelijk meer dan 10x zoveel tijd alles bij elkaar.

De meeste functies die Adobe toevoegt sinds CC, zijn ook meer features die je als werktekenaar of productiemedewerker amper nodig hebt. En die features die je als werktekenaar of productiemedewerker nodig hebt, worden steeds vaker/makkelijker “vergeten” (zoals de voordelen van de Distiller).

Bijdrager
    bartvdv

Waarom vertrek je dan niet van EPS-bestanden die je laat renderen via Acrobat naar PDF ? Die kan je toch ook in een folder droppen en laten oppikken door Distiller ?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik wist niet dat dat ook kon, maar dat zou dezelfde extra stap zijn als wanneer je de bestanden exporteert als PDF. Er is geen preset voor die dat allemaal voor je regelt en zo 1-2 stappen pér bestand voorkomt. Het is namelijk echt de combinatie Print Preset + Distiller die zoveel tijd en MB’s wint namelijk.:)

p.s.: ik heb het gelijk even getest, en qua tijd valt het inderdaad wel mee. Da’s te verwaarlozen eigenlijk. Maar de PDF die vanuit de EPS wordt gegenereerd is toch al snel 15-20% groter dan wanneer je datzelfde bestand vanuit een PS-bestand wordt gegenereerd. Met exact hetzelfde bestand en exact dezelfde Distiller preset:)

Bijdrager
    Blieper

Snap Sowieso niet dat je Design niet in InDesign doet, want juist het format: Indesign voor ontwerp, Illustrator voor Illustraties (lees vector), en Photoshop voor je afbeeldingen (lees rasterbeelden), dan ben je ineens klaar. Je importeert je Illustrator bestanden in InDesign en als je een correctie wilt doen dan kun je met één click je desbetreffende beeld aanpassen. Zo werken wij tenminste. En bovendien kun je veel dingen die in Illustrator kunnen ook al in InDesign, alleen raad ik dat zelf wel af, omdat je die dingen nou eenmaal gescheiden moet houden. Zoals ik in het begin als zei:

Indesign = opmaak – Illustrator = voor vector & Photoshop = voor afbeeldingen. Dàt is de insteek van Adobe

Geblokkeerd
    Anoniem

Omdat het niet zo zwart-wit is helaas @Blieper:)

Als je verpakkingen ontwerpt en werktekent, dan gebruik je áltijd Adobe Illustrator, maar met zowel beeld, tekst als vector elementen. De insteek van Adobe is dan op dat moment gewoon niet zo relevant, want Indesign is absoluut niet geschikt voor verpakkingen (met alle aparte stansmessen die daarbij horen), en Photoshop al helemaal niet. Wat dat betreft is eigenlijk al het werk wat je met Adobe doet nogal een grijs gebied. Web-iconen kun je in sommige gevallen bijvoorbeeld beter níet in Photoshop maken maar in Illustrator. Visitekaartjes kun je in zowel Indesign als Illustrator opmaken, en verpakkingsontwerpen bevatten alle door jouw omschreven elementen en dan ook nog eens allerlei exotische stansvormen.

Bijdrager
    Blieper

Standsmessen maak je dan toch gewoon in Illustrator, dat heeft toch niets met .ps te maken. Die zet je in een aparte laag in InDesign en je kunt weer verder. Maar ik zou zeggen, ga zo door, dan is dat waarschijnlijk voor jullie workflow het beste… lekker zwart-wit volgens mij.

Geblokkeerd
    Anoniem

Indesign is minder geschikt voor verpakkingsontwerp dan Illustrator. Dat komt niet door de manier van werken, maar door de opties die Illustrator biedt voor de workflow in deze ontwerpsector. Maar dat is ook niet de discussie die ik hier eerlijk gezegd wil voeren… het gaat mij er meer om dat ik graag wil weten waarom die Postscript PPD niet meer wordt ontwikkeld door Adobe, omdat die PPD i.c.m. de Distiller veel kleinere PDF’s maakt en de workflow op deze manier veel sneller is dan elk bestand afzonderlijk exporteren als PDF.

Bijdrager
    MrBelloNLD

waarom het PPDtje niet meer gemaakt/geinstalleerd wordt weet ik niet,
    wel weet ik dat je meestal exact hetzelfde effect krijgt met je PS – distiller – pdf proces indien je ipv een Adobe bijvoorbeeld een Trueflow/Scitex/Prinect (ppd van de rip) zou gaan gebruiken.

ps(ByTheWay bedoel ik in dit geval :-): binnen illustrator kun je je fonts toch ook outlinen zodra je je doc gaat afvlakken? (ook al is dat niet wat je zoekt…)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.