15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    McPim

Adobe CC licentie voorwaarden

Mijn dochter heeft een Adobe CC licentie als student, en ik wil Lightroom weer eens proberen omdat ik na Aperture nog steeds geen fijne vervanger heb gevonden. Dit zijn de voorwaarden volgens Adobe:

Installeren
    Je kunt Creative Cloud-applicaties installeren op meerdere computers, ongeacht het besturingssysteem.

Activeren
    Je kunt Creative Cloud op maximaal twee computers activeren. 

Gebruiken
    Je kunt de software op één computer tegelijk gebruiken.

Die eerste twee zijn helder, als je b.v. op ’n derde Mac CC activeert krijg je een melding en moet je eerst een andere de-activeren. Maar hoe zit het met de derde voorwaarde? Wordt die actief (online?) gecontroleerd, krijg je een melding, of is dat alleen een juridische regel?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Technisch gezien is het net als Spotify, dus de gebruiker kan maar 1x actief zijn.

Makkelijk te controleren voor Adobe.

Maar ik hoor ook van studenten die er tegelijkertijd op zitten. Lijkt mij sterk, maar ik ben benieuwd naar reacties hier…

Bijdrager
    Shmoo

Meestal kun je de software wel installeren op heel veel verschillende (eigen) computers maar enkel de app(s)  maar op één plek tegelijk gebruiken (openen).

Dat zal zeer zeker gecontroleerd worden omdat het allemaal automatisch gebeurt tijdens het opstartprocesz

Bijdrager
    McPim

Dank allebei, maar…  Ik kom alleen dit tegen als foutmelding (activering op meer dan twee devices). De vraag is wat gebeurt er als je op twee Mac’s met dezelfde licentie (dat mag dus volgens de voorwaarden) tegelijkertijd een Adobe programma gaat gebruiken?

Bijdrager
    NicoJ

Het lijkt me dat je dan een melding krijgt dat dat niet kan, en wordt er een van de twee gedeactiveerd. Net zoals dat al altijd zo was.
    Tenzij je je netwerkkabel eruit trekt natuurlijk.

Sleutelbeheerder
    Night

Juist. De controle op het tegelijkertijd gebruiken van een CC app vindt alleen plaats als de twee Macs zich binnen hetzelfde netwerk bevinden, dus niet via de Adobe servers.

Bijdrager
    McPim

Nou, voorlopig klopt dat niet Night en NicoJ ?. Dochter is thuis met laptop, en er draait nu 2x Photoshop CC, in hetzelfde netwerk, beide Mac’s online. Ik blijf benieuwd of iemand hier praktijkervaring mee heeft..

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Top! Ook gedurende langer dan 15 minuten?

En op een verschillend netwerk?

(bijvoorbeeld de ene even op een hotspot)

dank alvast…

Bijdrager
    McPim

Dat ga ik later uitproberen!

Sleutelbeheerder
    Night

We zijn nu erg benieuwd…

Bijdrager
    McPim

35 min zonder melding, idem na 20 min op een hotspot met de MacBook, daarna had mevrouw de laptop weer nodig. Ik denk dat ik mijn eigen vraag hiermee voorlopig heb beantwoord, en kan het bij deze als tip dienen ?.

Bijdrager
    fnk

Vaak met twee computers tegelijk gewerkt. Dat heeft nooit een probleem opgeleverd. Bij een derde open krijg je meteen een mededeling.

Sleutelbeheerder
    Night

Ah… wellicht heeft Adobe de regeling ‘iets versoepeld’…

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt het ook omdraaien. Als Adobe mij tweemaal het maandelijkse abonnementsgeld overmaakt, installeer ik hun software op één computer die ik nooit gebruik. ?

Bijdrager
    MrBelloNLD

vooralsnog zal het wel blijven functioneren, doet het namelijk al jaaaaaren lang…

de zakelijke Adobe CC Teams variant 840,- ex btw, de gewone consumenten variant 600,- ex BTW (vermits je een jaar abbo aangaat bij adobe)

vinden veel klanten al teveel kosten

“vroeger” had je voor 500 een upgrade naar een nieuwe versie waar je dan weer jaaren mee vooruit kon, hadden de meeste klanten genoeg aan, en ze konden zelf bedenken of en wanneer ze wilden upgraden… maar ja geen keuze dus zullen ze wel moeten…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.