9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    SterAppel

Adobe CC -> iMac of Mac Pro

Hoi, ben ik dan nogmaals..

Ik ben grafisch vormgever
    Werk nu op een MacPro3,1 van begin 2008, met 12 Gb intern geheugen en 256 Mb videokaart.

Ik werk hoofdzakelijk met Indesign, Photoshop en Illustrator.
    Photoshop bestanden vaak groter dan 1,5 Gig.
    Doe weinig met video of “zware render” programma’s en zal dat professioneel ook niet gaan doen!

Wat is de beste optie en in welke configuratie.
    Ps ik wil er weer ruim 5 jaar mee doen en ga niet letten op een paar honderd euro meer of minder

Bijdrager
    SterAppel

Vergeten te melden. Ik werk met een Eizo 27″ Flexscan van 3 jaar oud en een Dell als 2e scherm

Sleutelbeheerder
    Night

Dan is voor jou een iMac meer dan voldoende. Neem er wel een met een 27″ scherm. Dat heeft drie voordelen:

1) Je hebt voldoende schermwerkruimte, maar ik zie dat je dat al gewend bent.
    2) Van deze Macs is het intern geheugen later uitbreidbaar (en van de 21,5 inch modellen niet)
    3) Het geld dat je daarmee uitspaart kun je dan gebruiken om een configuratie aan te schaffen met een grote Fusion drive (optimale combinatie tussen snelheid en opslagcapaciteit), een snelle processor (zodat je weer tijden vooruit kunt) en een goede videokaart.

Zelf geheugen aanschaffen kan dan altijd nog en is de laatste tijd erg goedkoop.

Bijdrager
    SterAppel

Thnx Night,

alweer een stuk duidelijker.

Verschil tussen gewone en Retina is volgens mij dat de Retina iets snellere processor heeft 3,5 tov 3,4 Quad-core
    En een ander videokaart; AMD Radeon R9 M290X tov NVIDIA GeForce GTX 775M

Verschil van € 600,-

Ik heb dus een goed (beter) scherm voor mijn werkzaamheden.
    Waarom zou ik het model met Retina scherm nemen?

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zou een nw MacPro kopen. Je hebt al 2 goede schermen. Die MacPro gaat langer mee dan een iMac. Heel simpel vergelijk, paar jaar geleden hadden we de keuze of iMac’s of MacPro. In principe was idd de iMac voldoende als we er echter toen voor hadden gekozen hadden we ze tot nu al 3x moeten vervangen (software/PPC->intel). Kortom, imho, heb je bedrijfsmatig langer plezier van een MacPro waar je immers nog steeds makkelijker uitbreidingen aan kan doen dan aan een iMac.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat klopt wel. Omdat een iMac een ‘alles-in-één” machine is, zul je bij aanschaf gelijk al duidelijke keuzes moeten maken. Je kunt niet naderhand even een ander beeldscherm aanschaffen omdat je alles graag 4K of retina ziet, of een andere videokaart erin stoppen. Daar staat een heel ander prijskaartje tegenover dan als je bv. een 2014 model MacPro aanschaft. Deze keuzes moet je wel even tegen elkaar afwegen.
    Wil je flexibel blijven tegen een relatieve prijs, kun je voor een MacMini kiezen. Dan heb je zelf zeggenschap over je beeldscherm, maar nu blijf je toch zitten met een relatief gesloten systeem, waar niet of nauwelijks iets aan valt te upgraden. Vandaar dat mijn keuze naar de iMac gaat. Qua prijs en flexibiliteit de gulden middenweg.

Bijdrager
    SvS

Ben ’t zelf ook, met zelfde takenpakket als TS, echter ik werk al 5 jaar met een en zelfde iMac 27″ met beste specs van toen. (i7, etc)
    (behalve RAM, die heb ik later zelf uitgebreid) Nooit spijt van gehad.

Over MacPro kan ik helaas niet oordelen.

Performance verschil met mac mini uit late 2012 (i5) voel ik echter wel, in voordeel van imac (late 2009). Dus ik zou zelf macmini als productieve machine niet willen aanraden. (als 2e machine wel)

Bijdrager
    SterAppel

Gisteren knoop doorgehakt.

Het wordt een MacPro
    • 3,7-GHz quad-core met 10 MB L3-cache
    • 32 GB (4x 8 GB) 1866-MHz DDR3 ECC
    • 256 GB PCIe-flashopslag
    • Twee AMD FirePro D300 GPU’s met elk 2 GB GDDR5 VRAM

Misschien een beetje over de top, maar ik zit er dagelijks achter, moet er mijn boterham mee verdienen.
    Wil gewoon nog minstens 6 jaar vooruit kunnen en ik heb een goed jaar achter de rug.

In ieder geval dank voor jullie support

Bijdrager
    SvS

(y)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.