9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    gerardbb

Adobe CC abonnement als bedrijf privé gebruiken

Ik begin binnenkort mijn eenmanszaak als grafisch ontwerper beginnen.
    En ik heb de Adobe CC software daarvoor nodig.
    Omdat ik natuurlijk nog bijna geen inkomsten heb bedacht ik mij om het “Individuele gebruikers”-abonnement (op mijn privénaam) te nemen i.p.v. het “Bedrijven”-abonnement (op mijn bedrijfsnaam).
    Dat scheelt namelijk een hoop geld per maand. Als er meer geld binnenkomt zal ik upgraden.

Hebben meer mensen hier ervaring mee? En zou Adobe kunnen zien dat ik een bedrijf heb om vervolgens mijn “Individuele gebruikers”-abonnement eenzijdig te stoppen?

Gerard

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh, zolang je geen portfolio diensten van Adobe gebruikt komen ze daar toch nooit achter.

Ik denk dat ze al lang blij zijn dat ne überhaupt een abonnement neemt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik maak me sterk dat er voorwaarden aanhangen dat je het werk wat je daarmee maakt niet commercieel mag verhandelen.

In de Gebruikersvoorwaarden kom ik het niet tegen. Dus niemand die je tegenhoudt.

En dan vallen ze massaal Google en Facebook e.d. aan. Als je dit leest bij Adobe:

4.3 Licenties voor uw Content om de Services en Software te kunnen aanbieden.

Wij hebben van u bepaalde licenties voor uw Content nodig om de Services en Software te kunnen aanbieden. Als u de Content naar de Services uploadt, geeft u ons een niet-exclusieve, wereldwijde, royaltyvrije, sublicentieerbare en overdraagbare licentie om de Content te gebruiken, reproduceren, openbaar te vertonen, distribueren en aan te passen (bijvoorbeeld om uw Content beter uit te laten komen), openbaar uit te voeren en te vertalen voor zover dat nodig is als reactie op door gebruikergestuurde acties (zoals wanneer u ervoor kiest uw Content voor uzelf op te slaan of met anderen te delen). Deze licentie is uitsluitend bedoeld voor het uitvoeren of verbeteren van de Services en Software.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Heb me nooit verdiept in de Adobe CC abo’s, maar kan me zo voorstellen dat het verschil zit dat bij een bedrijf er meerdere mensen met de software werken, en ze daarom ook meer geld willen. Hoe dan ook, als jij een licentie neemt mag je ermee doen wat je wilt.

Sowieso, als eenmanszaak, ben je vaak beter af dan als “bedrijf”. Als je iets online koopt, bijvoorbeeld apparatuur, ben je als privépersoon goed beschermd door de wet op de consumentenkoop. Je hebt een betere, door de wet geregelde garantie. Bij zakelijke koop worden die rechten je afgenomen in de leveringsvoorwaarden. Ik vul nooit “bedrijfsnaam” in als ik online iets koop voor de zaak. Voor de facturen maakt het niet uit, je naam en anders staat erop dus de factuur kan zo in de boekhouding. BTW is ook geen probleem, dat staat ook altijd vermeld.

Bijdrager
    janvanes

Waarom zou je een abonnement voor teams of voor grote bedrijven nemen, als je een eenmanszaak zonder personeel hebt? Ik geloof ook niet dat Adobe dat wil of kan vragen. “Licentiebeheertools” en “gecentraliseerde IT-implementatietools” heb je toch niets aan als je in je eentje werkt?

Adobe’s communicatie is op dit punt misschien wel wat onhandig. Je kunt ze natuurlijk altijd even bellen en het ze vragen.

Bijdrager
    KarelWillem

Gewoon niet over nadenken en fijn een privé-abonnement nemen.

Later upgraden is daarbij ook zeker niet nodig.

Bijdrager
    imathijs

Ik weet niet wat je allemaal gaat vormgeven, maar je kunt ook overwegen om een overstap te maken naar bijvoorbeeld Affinity Designer. Dit is natuurlijk niet je vraag, maar als je wellicht liever geen abonnementskosten wilt, is het een leercurve waard.

Bijdrager
    SvS

Ik ben met de overstap bezig van Adobe naar Affinity, het wachten is op Affinity Publisher definitieve versie. Vimeo/Youtubes video’s die je een en ander kan uitleggen en er zitten aantal handige features bij die Adobe niet heeft. En natuurlijk: de aankoopprijs! Hun vaste prijs per software is zo ongeveer gelijk aan maandbedrag aan Adobe CC. Ze mogen het van mij best verhogen. Dus als je niet eens hoeft te overstappen, zou ik als starter zijnde met een klein budget gelijk met Affinity beginnen. Zowel in de Mac App Store als op hun webshop verkrijgbaar.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Als eenmanszaak ben je een privé persoon. Helemaal prima dus.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.