16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    KnarfKijk

Adobe CC 2019 perikelen

Wij hebben onze 4 iMacs geüpdatet naar Mojave en CC2019. En wij worden er niet blij van. Op z’n zachtst gezegd. Alles binnen CC2019 werkt erg stroperig (telkens strandballetjes en zo) Veel nieuwe functies binnen CC2019 werken alleen maar vertragend. Nieuwe Fontkeuze gedrocht. ‘Nee wij willen niet naar Adobe Fonts’. Ilustrator schaalproblemen. enz enz enz. Zowel in Indd. photo als Illustrator. Zijn wij de enigen? Ligt het allemaal aan CC2019 of heeft Mojave ook nog ergens invloed op.

Bijdrager
    imathijs

Je bent zeker niet de enige, check het probleem op dit Adobe forum. Er staan wat tips tussen wat je er tegen kunt doen. Succes…

Bijdrager
    FABMAC

Zelfde probleem hier. Is een ramp. Gebruik maar weer de oude versie. Dan doe ik dezelfde handelingen zonder strandbal.

Moderator
    Night

Ik had dezelfde ervaring al met CS6 suite bij de overstap naar High Sierra. Net of Adobe zijn software maar voor 1 versie macOS optimaliseert.

Bijdrager
    bartvdv

Ik deel die ervaring niet. Hier draait Adobe CC 2019 zonder enig probleem, weliswaar op nieuwe, pakweg één maand oude iMacs die via ethernet zijn verbonden. Adobe programma’s opstarten en vooral afsluiten ging op de vorige computers tergend langzaam. Dat gebeurt nu in een vingerknip. ‘comments’ openen in Acrobat DC is ook fors versneld, voorheen was dat het moment om een tas koffie te gaan halen. Wij gebruiken geen aparte fontsoftware en houden de computers zo clean mogelijk (amper ‘extensions’/’plugins’ en geen programmaatjes die functionaliteit toevoegen aan menu’s of open-schermen). Zou het probleem dan niet eerder moeten gezocht worden bij geüpdate computers ? [Mijn ‘klacht’ zou eerder gaan over het wat trager reageren van het bluetooth toetsenbord, en het klikken met de muis in het OS, extra klikken op een scherm om het naar de voorgrond te brengen, terwijl voorheen één klik voldoende was, maar dat is dan weer gewenning en dat wij geen blanco dvd’s meer zien verschijnen op de desktop].

Bijdrager
    SvS

Hier hetzelfde als bart hierboven, zo clean mogelijk als het kan (op ad block na)

Maar toch vind ik Adobe steeds minder gebruiksvriendelijk aan het worden. CS5 was prima. Cc in het begin ook met werkende synchronisatie van alle Adobe instellingen tussen 2 Macs en nu met CC 2019 gaat mijn BTO iMac 5k i7 late 2015 soms zelfs nog trager aanvoelen. Maar het kan aan mij liggen.

Ik heb pas affinity gekocht, in afwachting van hun definitieve versie voor het Indesign-alternatief. Om alles te uitproberen. Ik lees veel lof erover. Ook door profs. Misschien ga ik in 2019 langzame overstap maken om me los te maken van hun abonnementen.

Bijdrager
    Blieper

Hier werkt ook alles goed. Heb een iMac van 2015. Soms wel een strandballetje, maar als ik dan rechts bovenin kijk zie ik dat Time Machine aan het BackUppen is, dus dat licht dan echt wel aan Mojave. Verder alles okay.

Moet ook zeggen dat ik Affinity al heb gekocht en er ook dingen mee maak. Het kan nog lang niet alles wat InDesign kan, maar we wachten af tot de zomer als de Beta wordt vervangen door de Pro versie.

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Wat kan Affinity Publisher niet wat je wel kan doen in InDesign?

Bijdrager
    Blieper
    • Datamerge
    • Grep (heel belangrijk)
    • Pdf export is echt nog niet wat het moet zijn, vooral fonts die niet worden ingesloten, terwijl het wel aan staat
    • Booklet printen
    • ePub
    • En heel belangrijk Voorvertoning Kleurscheiding

en vast nog wel wat meer, maar dit zijn de belangrijkste voor mij althans.

Moet eerlijk zeggen dat er ook functies inzitten waar InDesign nog een puntje aan kan zuigen. Ben tevreden voor zover ze nu met Publisher zijn. Laat dat wel wezen…;-)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  Blieper.

Bijdrager
    SvS

Eh… “Grep” is vertaald naar…?
    En pdf export is best erg belangrijk.
    Heb je je punten aangegeven, Blieper, bij de makers van Affinity? Want ze luisteren er wel naar, merk ik.

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Hartelijk dank voor je toelichting. Heb je het advies van SvS opgevolgd?

Bijdrager
    Blieper

Zoeken met ‘Grep’

PDF is zo belangrijk, zolang het niet 100% werkt, ga ik niet over;-)

Ik heb al wel punten aangegeven, maar de meeste zijn al onder hun aandacht…

Ik verwacht dat ze ons in Juni/Juli gaan verrassen met een versie, die niemand verwacht. Waar veel meer mee kan dan dat nu in de Beta zit.

Ik zou het fantastisch vinden, maar eerst thuis teksten en dan pas pro mee gaan werken toch…

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  Blieper.

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Dank voor je toelichting. Wacht met spanning af.

Bijdrager
    SvS

Ja. Dank. Daarom ga ik langzaam schaduwdraaien met affinity (met opmaak voor vrijwilligerswerk en privé doeleinden om mee te beginnen zonder grote risico’s te lopen) Als het toch niets is, heb ik het geprobeerd. Tip: gebruik typekit maar even niet meer, straks heb je probleem als je daarvan te afhankelijk bent en je abonnement opzegt.

Bijdrager
    Ief

Teruggaan naar een vorige versie en kijken of je nog problemen hebt

Bijdrager
    Blieper

Typekit probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden👍🏻

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.