20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Nick89

Administratiekosten bij Reparatie aan Apple Hardware?

2 weken geleden zocht ik contact met AppleCare voor mijn ontiegelijk heet wordende en piepende adapter van mijn macbook.
    Nadat ik de 2e lijns gesproken had, kreeg ik een case nummer en werd ik doorverwezen naar X-ALT in Zoetermeer, daar kon ik volgens apple zonder problemen terecht en ik zou een week later teruggebelt worden met de vraag hoe het afgelopen was.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met X-alt wanneer het het beste uitkwam, echter kreeg ik direct te horen dat ik “Administratiekosten” moest betalen omdat ik de Macbook niet bij hen had gekocht en ik dus geen klant van hen was.

Op dat moment heb ik besloten even op het telefoontje van de Apple medewerker te wachten, want die had beloofd terug te bellen om te informeren hoe het was afgelopen.

Vorige week Donderdag: Geen telefoontje van Apple ontvangen, ik besloot nog eventjes af te wachten want wie-weet was hij het vergeten.

Vandaag (Bijna een weekje later), heb ik nog steeds geen telefoontje gehad, en moet ik dus maar weer zelf gaan bellen, AppleCare is op dit moment gesloten dus daar heb ik ook even niet zoveel aan.

Maar hoe zit het nu met de regeltjes in elkaar? Mag een Apple Authorized Repair kosten in rekening brengen omdat je de computer niet bij hen hebt gekocht ondanks dat je door AppleCare bent doorverwezen en je een case nummer hebt?

De Macbook (Core Duo, 2 Ghz) is in oktober aangeschaft bij de Apple Online Store.

Bedankt voor de info, een redelijk in de war zijnde macbook gebruiker. :?

Bijdrager
    www.project-euh.com

Volgens mij horen ze dat niet te vragen (of het mag weet ik niet, maar normaliter doen ze dit niet).

Ik heb mijn macbook in Utrecht gekocht maar kon bij een concurrent in Amsterdam gewoon gelijk terecht. Daar hoefde ik alleen met mijn case nummer te zwaaien (of eigenlijk zochten zih hem op mbv serienummer) en de volgende dag was ie klaar…

Bijdrager
    Koalabeer

Garantie en Apple :x

Bijdrager
    puntKoen

Voor zover ik weet mogen AASP’s alleen voor iPods administratiekosten vragen, maar het kan zijn dat de regels zijn veranderd: ik kan me niet voorstellen dat een AASP zich niet aan de strenge regels van Apple houdt (dat kan ze namelijk geld kosten).

Bijdrager
    Nick89

Punt is dat Apple en hun partners steken laten vallen.

Was mijn macbook een thinkpad geweest, dan was dit waarschijnlijk allang opgelost geweest.
    Ik ga morgen nog even bellen met Apple, want het is toch van de zotte dat je voor een product gekocht bij Apple, niet bij Apple terecht kunt maar dat je zelf maar een oplossing moet gaan zoeken. Lijkt een beetje op Kastje naar de Muur verhaal….

Ik hoop morgen positief nieuws te kunnen posten.

Moderator
    Strifer

apple product is een apple product en daar zit gerantie op. klaar en zo zit het. de resellers mogen alleen reseller zijn als zij ook de garantie van apple naleven.

administratiekosten niet accepteren, dat slaat nergens op. een muis van apple is ook gewoon een apple product.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik had hier een dual G5 waarvan de voeding ontploft was.
    gebeld met de leverancier, deze gaven me twee adressen waar ik de mac naar toe kon brengen voor reparatie.
    Dichtsbijzijnde was in Utrecht, terwijl ik in A’dam woon.
    Toen ik vroeg of er niet een reparateur in A’dam was kreeg ik als antwoord dat die er wel was, maar dat die iets deden wat niet mocht van Apple namelijk kosten (administratie of onderzoek, dat weet ik niet meer) berekenen en dat ik hem daarom niet daar naar toe moest brengen.
    Dus blijkbaar zijn er bedrijven die dat doen, al snijden ze uiteindelijk in hun eigen vingers, want het werk gaat naar anderen.

Inactief
    Anoniem
    ”EagerB0bNerd”

Dichtsbijzijnde was in Utrecht, terwijl ik in A’dam woon.

Het zijn vooral de grote jongens in grote steden die dergelijke kosten aanrekenen. In Antwerpen flikt Switch het je ook, maar omdat ik bij hen koop rekenen ze me niks aan. Beetje vage en vreemde situatie.

Bijdrager
    puntKoen
    ”Strifer”

apple product is een apple product en daar zit gerantie op. klaar en zo zit het. de resellers mogen alleen reseller zijn als zij ook de garantie van apple naleven.

administratiekosten niet accepteren, dat slaat nergens op. een muis van apple is ook gewoon een apple product.

Ho ho: de wettelijke garantie geldt uiteraard enkel bij de winkelier waar het product gekocht is. Daar boven biedt Apple nog één jaar (soms wereldwijde) beperkte garantie. Dat beperkte slaat op de voorwaarden die Apple daar zelf aan mag stellen. Ergens in de garantievoorwaarden zal iets over kosten staan, gok ik.

Bijdrager
    passenger

Vage shit, X-Alt is certified service provider, kun je aankaarten bij Apple. Die lui in Zoetermeer zouden je Macbook zelf moeten repareren en krijgen daar een (standaard)vergoeding voor van Apple. Zouden ze je (uitgezonderd speciale omstandigheden) geen extra kosten voor mogen/hoeven rekenen.

Effe verhaal halen bij die lui en anders bij Apple, want dit is vreemd.

Bijdrager
    Nick89

Zojuist even met Apple Care aan de telefoon gehangen, ik vermoed dat ze het ook niet helemaal in de haak vonden hoe X-ALT zich gedroeg, dat kon ik wel deels opmaken uit haar verhaal.

Ik moet straks even met creditcard gegevens terugbellen en dan sturen ze een nieuwe adapter op.

Als apple hier nu eens direct mee kwam, dat zou echt een hoop ongemak besparen.

Bijdrager
    Nick89

Vanmiddag een nieuwe macbook lader ontvangen, eentje waaruit minder hoge tonen komen.
    UPS kwam langs en de oude kon direct mee terug.

X-ALT had nog op mijn mailtje gereageerd dat administratiekosten bij ELKE AASP een normale gang van zaken was, en dat je apple producten maar gewoon bij een dealer moest kopen en niet bij de Apple Store..

Bijdrager
    AlexdePalex

Idd. Je moet bij Apple care gewoon op een omruil aansturen. Had laatst nog een probleem met de accu van mijn MBP. ’s Middags gebeld, de volgende dag om 11.00 in huis via UPS. Prima toch?

Bijdrager
    bhaenraets
    ”Nick89″

X-ALT had nog op mijn mailtje gereageerd dat administratiekosten bij ELKE AASP een normale gang van zaken was, en dat je apple producten maar gewoon bij een dealer moest kopen en niet bij de Apple Store..

Vanmorgen mijn bij LJS in Den Haag gekochte MacBook ter reparatie ingeleverd bij Machouse Rotterdam, en geen centje pijn: case nr. van Apple gekregen en daarmee was de zaak rond. Geen administratiekosten, niks. Laat je dus niet belazeren.

Inactief
    Anoniem
    ”bhaenraets”

en geen centje pijn: case nr. van Apple gekregen en daarmee was de zaak rond. Geen administratiekosten, niks. Laat je dus niet belazeren.

Idd… het hangt gewoon van de willekeur van de dealer af. Sommige zijn greedy, andere niet.

Bijdrager
    bhaenraets
    ”Zakske”
    ”bhaenraets”

en geen centje pijn: case nr. van Apple gekregen en daarmee was de zaak rond. Geen administratiekosten, niks. Laat je dus niet belazeren.

Idd… het hangt gewoon van de willekeur van de dealer af. Sommige zijn greedy, andere niet.

Schande! Je zou dit bij Apple moeten kunnen rapporteren. (Misschien kan dat wel?)

Bijdrager
    Nick89

Ik was vanmiddag even bij ifactors op de lijnbaan in Rotterdam voor een mini-DVI naar DVI kabeltje.
    Ik wist dat ze bij apple rond de €18,- moesten opbrengen, en bij andere apple dealers stonden ze ook voor dat bedrag in de prijslijst. Bij iFactors moest dat simpele kabeltje echter €29,95 opbrengen.

Zo’n prijsverschil vond ik ook niet bepaald vriendelijk.

Verder kwam ik er afgelopen week achter dat ik een beschadiging op mijn LCD heb van de plastic rand tussen de touchpad en de spatiebalk.

Dus als ik daar iets aan wil laten doen, eerst AppleCare bellen, daar een case nummer laten maken en vervolgens naar MacHouse Rotterdam of Card Services.

Bij X-alt of dochter bedrijven zien ze mij in iedergeval niet meer terug.

Bijdrager
    bhaenraets

Prima plan! Let wel dat ik AppleCare moest bellen omdat ik 3 dagen (!) over mijn garantie zat toen mijn harde schijf het begaf, en dus een verlenging van mijn garantie wilde aanvragen. (En heb gekregen – hulde, Apple.) Volgens mij regelt MacHouse het voor je als je apparatuur nog binnen de garantie valt.

Bijdrager
    Nick89
    ”bhaenraets”

Prima plan! Let wel dat ik AppleCare moest bellen omdat ik 3 dagen (!) over mijn garantie zat toen mijn harde schijf het begaf, en dus een verlenging van mijn garantie wilde aanvragen. (En heb gekregen – hulde, Apple.) Volgens mij regelt MacHouse het voor je als je apparatuur nog binnen de garantie valt.

Ik heb mijn macbook online gekocht, wat dus de zaken iets anders maakt.

Bijdrager
    bhaenraets

Niet als je met je MacBookje in de hand naar MacHouse gaat, toch? Volgens mij maakt het dan niet meer uit waar je ‘m gekocht hebt.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.