14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    amihansje

adc > mini displayport

Ik ben van plan een Mac Mini aan te schaffen en wil mijn fraaie 1e generatie (brede kunststof rand) CinemaDisplay 20″ met ADC aansluiting graag blijven gebruiken.

Ik er achter dat ik dan de Mini Displayport moet gebruiken om de maximale resolutie 1680 x 1050 van dit scherm te kunnen blijven gebruiken. Daar is een connector van ADC naar Mini Displayport voor nodig. Bestaan die en wat kost zoiets?

Bijdrager
    amihansje

Toevoeging: ik lees dat er twee verloopstukjes nodig zijn
    of een DVIator maar de meningen zijn verdeeld…
    De DVIator zorgt voor de stroomvoorziening maar de verloopstukken hebben dit niet?
    Kortom ik kom er niet echt uit…

Bijdrager
    1984

Bedoel je deze monitor, daar heb je een Apple DVI-naar-ADC-beeldschermadapter (±€99.?) voor nodig, echter of die nog gemaakt worden…??

Bijdrager
    amihansje

Ja, dat is ‘m, maar het gaat om een Mini Displayport aansluiting op de Mac Mini.. dat is geen DVI…

Bijdrager
    youp.c

@1984 Wat heb je aan DVI? Mac Mini heeft enkel HDMI en MDP uitgangen. Tenzij je 2 converters gebruikt; die adc->dvi->hdmi/mdp.

@TS, indien je een beetje gegooglet had, had je deze tekst gevonden:

The Apple Display Connector (ADC) is a proprietary modification of the DVI connector that combines analog and digital video signals, USB, and power all in one cable.
    Bron: Engelstalige Wikipedia

De kabel voorziet het scherm dus zowel van stroom als videoinput, afgezien ervan dat converters voor enkel de videoinput al moeilijk te verkrijgen zijn, wordt het een hele klus. Ik raad je aan een nieuw beeldscherm te kopen, dat kost je waarschijnlijk evenveel geld, maar een stuk minder moeite en zoekwerk

Bijdrager
    youp.c

Heb nog ff wat geneuzeld op het web en kwam erachter dat apple’s kabel ook over voeding beschikt, maar dan blijft nog steeds over dat deze kabels gigaduur en nauwelijks verkrijgbaar zijn. Daarbij is er ook nog steeds een tweede converter nodig is om de output van je mac-mini naar dvi te krijgen+kabel hdmi<->hdmi of mdp<->mdp voor je mac mini naar de converter. Eerlijk gezegd zou ik die kabeltroep en het geld daar niet voor over hebben om een design-beeldscherm te behouden (en dan vraag ik me ook nog af of al die converter wel goed is voor de beeldkwaliteit).

Kijk maar eens hier voor een paar ‘aanbiedingen’ van apple’s officiële dvi->adc converter, tweedehands en exlusief verzendkosten. (Bij apple zelf zijn ze tegenwoordig niet meer verkrijgbaar): http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00011KHT2/ref=dp_olp_0?ie=UTF8&redirect=true&condition=all

Bijdrager
    1984
    youp.c op 10 maart 2011

@1984 Wat heb je aan DVI? Mac Mini heeft enkel HDMI en MDP uitgangen. Tenzij je 2 converters gebruikt; die adc->dvi->hdmi/mdp.

Het gaat om de ADC-beeldschermadapter, je hebt inderdaad dan 2 adapters nodig, ADC schermen zijn goedkoop te koop, echter door de adapters word het toch een duur grapje.

Bijdrager
    amihansje

Poeh, die dingen zijn DUUUR! Je zou zeggen dat iemand zo’n ding nog wel heeft rondslingeren..
    maar…
    ik begreep tijdens mijn speurtocht dat de HDMI uitgang van de Mac geen 1680 x 1050 kan weergeven… en het beperkt is tot HDTV weergave. Toch?

Bijdrager
    1984

Misschien kun je dit draadje een schop omhoog geven.

Bijdrager
    Muziekfan

Om een ADC scherm te gebruiken via MiniDisplay heb je nodig:
    -Verloopstukje MiniDisplay –> DVI
    -DViator.

That’s it!

Bijdrager
    youp.c

Over de resolutie, zie de Apple site (ook interessant is de meegeleverde adapter): http://www.apple.com/nl/macmini/specs.html

• Mini DisplayPort met ondersteuning voor een resolutie tot 2560 x 1600
    • HDMI-poort met ondersteuning voor een resolutie tot 1920 x 1200
    • DVI-uitvoer via de HDMI-naar-DVI-adapter (meegeleverd)

Bijdrager
    youp.c

Misschien is deze tutorial interessant voor dit probleem:
    Deel 1
    Deel 2

Hierin worden een DVI-kabel en ADC-kabel gestript en aan elkaar gesoldeerd, immers ADC is een gemodificeerde DVI connector. Indien je niet bang bent voor een beetje soldeerwerk en je het mooi afwerkt, ben je voor enkel euro’s al klaar.

Bijdrager
    amihansje

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden!

Bijdrager
    amihansje

Om dit draadje nog even netjes af te sluiten kan ik melden dat het uiteindelijk geen MacMini is geworden maar een degelijke MacPro. Daar had ik dus alleen de ADC-naar-DVI-beeldschermadapter voor nodig die ik op Marktplaats heb kunnen vinden voor de schappelijke prijs van 45,-. Ik ben blij!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.