20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    linda_185

Adapter WEER defect

De adapter van mijn MacBook air is WEER defect. Heb zowel de originele als ander merk gehad maar na een maand of zes kappen ze ermee.
    De laptop staat gewoon op de bank. Snoer wordt niet opgerold, niet gek mee gedaan. Hoe kan dit toch?
    Word er een beetje moedeloos van…

Bijdrager
    janvanes

Kun je uitleggen wát er precies kapotgaat? Je hoort nogal eens van gevallen waar het snoer na verloop van tijd door buiging beschadigd raakt.

Bijdrager
    linda_185

Het zit volgens mij echt in het stukje waar de magsafe zit. Er is niets gevallen…

Bijdrager
    GoeieDag

Ligt de adapter soms tussen de bank-kussens (en raakt dan oververhit)?

Bijdrager
    Soulshaker

Ik ken het , ik heb het zelf al zoveel keer meegemaakt. Vooral met die alu magsafe 1 versies .

Dan krijg ofwel geen/slecht contact , of valt die gewoon af zoals op de foto.

En ook “toevallig” , bij de bron van de foto staat er A “Magsafe” L-type power adaptor having lost its tip after around 6 months of careful use.

Dat design is gewoon slecht of slechte materiaalkeuze . Apple weet dat en wisselt die vaak zonder probleem om.
    Heb je de originele nog en is je mac nog niet al te oud ? Kan je naar de Applestore in Amsterdam of Haarlem gaan.

Bijdrager
    linda_185

@Soulshaker: dat is denk ik het geval. Toen ik de eerste vervanger van Apple weer terugbracht naar de Apple dealer zeiden ze dat ze daar geen garantie meer op gaven. Nu ben ik twee merkloze verder. Ik word er zo moe van dat ze na zes maanden ermee kappen…. Is er nog iets wat je zelf kunt doen, of bijv. Een t-magsafe?

Bijdrager
    Janjans

Ik had onlangs een vergelijkbaar iets ervaren met het snoer van mijn iPad mini. Dat barstte opeens helemaal open bij het stekkertje dat de iPad ingaat. Het was echt van het ene op het andere moment. En dat na 1 jaar en 2 weken…..

Maar goed, terug naar de Apple Store en een vervangend exemplaar gekregen, doch dit ging niet van harte en ik heb er ook niet echt een goed gevoel aan over gehouden. Wat dat betreft is de winkelervaring niet echt prettig geweest.

Verder was het ook niet echt fijn om te horen te krijgen dat het komt doordat ik de iPad zou gebruiken terwijl het snoertje erin zit. Om eerlijk te zijn doe ik dit amper tot niet (soms sla ik ‘m inderdaad wel even open ommail te checken of zo, maar dat is enkele keren per week en meestal blijft ie dan ook verder gewoon liggen op het aanrecht). En ook al zou ik dit wel doen, dan is het nog steeds absurd dat een snoertje na ongeveer een jaar kapot gaat. En Apple stak dit keer, bij mij, wat dit betreft dan niet echt de hand in eigen boezem en nam niet echt verantwoordelijkheid, ik moest ze daartoe dwingen, en dat voelt niet prettig.

Ik herinner me dit euvel eigenlijk niet zo zeer uit de tijd van de witte Mac Books en de eerste iPhones. Is er iets veranderd aan de snoertjes?

Conclusie: zodra je Apple-apperaat is aangesloten aan een snoertje mag je er niet meer aanzitten en al helemaal niet meer bewegen! En wanneer je het snoertje eruit wilt halen moet je heel voorzichtig zijn en mag het snoertje niet buigen. Ook moet je oppassen dat er niet te veel kronkels in het snoertje zitten wanneer het gewoon ligt, want ook dat kan het niet aan. En je mag het werkelijk nooit, maar dan ook nooit oprollen! En dat de adapter zelf juist mogelijkheid biedt tot oprollen is geen reden om het ook te doen. Het snoer alleen uitgerold vervoeren, maar dan wel opletten dat het niet te veel beweegt, anders kunnen er als nog beschadigingen in komen.

Bijdrager
    GoeieDag

Heb (ook mijn kinderen) vele Apple apparaten (PB,s, MB’s, iDevices) met snoertjes, en zelden een probleem gehad. Maar het kan altijd natuurlijk.

Janjans, je hebt toch een nieuw snoertje gehad, na ruim een jaar gebruik?! En anders had je ‘m voor 20 euro kunnen kopen. Big deal. Daar hoef je toch niet zo’n misbaar voor jezelf over te maken. Het gaat verdomme maar om een snoertje van 2 tientjes! Kom op man!

Bijdrager
    BenDover

Lijkt me eerder gevalletje aan de draad lostrekken i.p.v. de stekker of gedraaide draad met te veel spanning als hij aangesloten is.

Bijdrager
    Bianco

@BenDover: Daar is de Magsafe toch voor gemaakt? Dat het contact verbroken word als je per ongeluk tegen het snoer aan loopt, en niet je verbinding naar z’n mallemoer gaat?

Uiteindelijk is dat dezelfde handeling.

Bijdrager
    Stirf

Je zegt het goed: per ongeluk. Echter als je dit continu doet, dan loop je de kans…. Niet gezegd dat dit de gewoonte is van de TS.

Bijdrager
    linda_185

Ik loop niet tegen het snoer aan, maak hem niet los, het enige dat ik doe is hem van mijn schoot op de bank zetten en op het kastje.
    Absoluut niks geks of ruw ermee omgaan. Maar van de minste beweging gaat hij na een tijd toch los…. slecht hoor..

Bijdrager
    Janjans

Ja @linda_185, dat mag je ook niet doen! Je moet heel voorzichtig zijn met de snoertjes van Apple!:roll:

Het snoertje van mijn Nokia-lader gaat al meer dan 10 jaar zonder enig probleem mee, er hangt nu de derde Nokia aan… Kwaliteit van de snoertjes is gewoon bagger, en waar ik dan van op mijn tenen getrapt ben is dat er door Apple wordt gedaan alsof het aan mijn gebruik ligt ipv aan de kwaliteit van het snoertje. Het gaat mij echt niet om die 20 euro, @GoeieDag;)

Bijdrager
    iep
    Stirf op 01 februari 2014

Je zegt het goed: per ongeluk. Echter als je dit continu doet, dan loop je de kans…. Niet gezegd dat dit de gewoonte is van de TS.

Apple waarschuwt zelfs dat je de Magsafe aan zijn stekker moet vasthouden als je ‘m erop of eraf klikt. Dat de Magsafe eruit kan schieten is alleen voor de noodgevallen. Het is hetzelfde als met een nooduitgang: in een bus is dat bijv. een aantal ramen. Als jij de bus uit wil sla je toch ook geen ruit in?

linda_185 op 01 februari 2014

Ik loop niet tegen het snoer aan, maak hem niet los, het enige dat ik doe is hem van mijn schoot op de bank zetten en op het kastje.
    Absoluut niks geks of ruw ermee omgaan. Maar van de minste beweging gaat hij na een tijd toch los…. slecht hoor..

Dat moet ook anders zou het pure misleiding zijn. Hij moet makkelijk loslaten, zeer zeker bij kleine lichte laptops als de Air die weinig tot geen weerstand kunnen bieden door hun lage gewicht. Als je de laptop verplaatst is het beter om de Magsafe stekker vast te houden zodat je voorkomt dat hij er bij het verplaatsen zomaar uit schiet. Je hoeft alleen niet altijd de laptop aan de stroom te hangen, juist voor op de bank is dat ook niet handig want dan zit dat snoer heel de tijd in de weg. De mijne laad ik dan ook altijd vooraf op en als hij weer aardig leeg is hang ik ‘m weer aan de lader (tegen die tijd heb ik ook al geen zin meer in laptoppen, scheelt ook).

@Janjans: voor ieder snoer geldt dat je daar correct mee om moet gaan om er lang van te kunnen genieten. De meesten weten dat niet en de meesten weten ook niet wat “correct omgaan” precies is. Het oprollen kan prima mits dat niet strak gebeurd zoals vrijwel iedereen doet. Als het snoer en de adapter koud zijn levert dit niet zo’n groot probleem op, doe je het als de boel warm is dan zal de levensduur aanzienlijk verkort worden (het zal gaan krimpen wat veel meer stress in het materiaal oplevert waardoor de levensduur verkort, het wordt brozer). Voor sommige snoeren maakt het ook nog uit hoe je ze oprolt. Het beste is om en om want bij iedere slag die je doet maak je een draaiing. Door het om en om te doen hef je de eerder gemaakte draaiing op met als eindresultaat een opgerold snoer zonder draaiingen. Ander groot voordeel is dat het snoer dan ook mooi recht blijft en niet als een gek gaat krullen (hoewel materiaal hier ook het een en ander in bepaalt). Hoe groot je de lus maakt bij het oprollen is ook bepalend. Bij glasvezel kabel moet je ze ruim maken want anders breekt de vezel. Op YouTube moet je eens zoeken naar audiotechnici die laten zien hoe je een kabel oprolt. Die doen dat om en om.

Touw rol je ook op een andere wijze op. Liefst niet om een wikkel waar je het steeds op dezelfde manier doet. Daarmee creëer je zwakke plekken in het touw waardoor deze eerder breekt. Dat geldt ook voor het opvouwen van regenkleding en -hoezen: je vouwt ze nooit op omdat je dan vouwnaden maakt die de stof verzwakken waardoor je uiteindelijk lekken krijgt. Wat je wel moet doen is ze in elkaar frommelen want dan krijg je willekeurige naden.

Bijdrager
    linda_185

@Iep: mijn macbook gaat heel snel leeg, heb jij daar geen last van dan?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, want dat heeft ie net uitgelegd. Zowel die defecte kabel als een luie batterij komt doordat je kennelijk altijd met de Magsafe in het stopcontact zit.

Misschien was je beter af geweest met een desktop. Dat zit alleen weer wat lastiger languit in de zetel.;)

Bijdrager
    linda_185

@SunKeeper: waar schrijft hij dan dat je een luie batterij krijgt?
    Dat is toch gewoon onzin, als je hem altijd aan de stroom hangt gaat hij echt niet kapot…. en die kabel is toch gemaakt om aan de laptop te zitten!!?
    Ik zwier hem er niet aan rond of zo:? Je mag je laptop dus alleen maar zonder adapter gebruiken.. moet niet gekker worden…

Bijdrager
    Janjans
    Bijdrager
    iep
    linda_185 op 01 februari 2014

@SunKeeper: waar schrijft hij dan dat je een luie batterij krijgt?
    Dat is toch gewoon onzin, als je hem altijd aan de stroom hangt gaat hij echt niet kapot…. en die kabel is toch gemaakt om aan de laptop te zitten!!?
    Ik zwier hem er niet aan rond of zo:? Je mag je laptop dus alleen maar zonder adapter gebruiken.. moet niet gekker worden…

Het staat er niet expliciet maar het is inderdaad een beter idee om zo nu en dan je accu ook daadwerkelijk te gebruiken omdat ie anders lui wordt. Apple verwoord het heel mooi “je moet de elektronen in beweging houden”. Voor meer info over hoe je om moet gaan met accu’s in een notebook kun je op de volgende pagina van Apple terecht: http://www.apple.com/nl/batteries

Bijdrager
    GoeieDag

En ik kan dat bevestigen: een vriend hield zijn MB altijd aan de lader (tegen mijn regelmatig gegeven advies in het anders te doen). Nu is de accu opgezwollen en dood. Naar mijn idee: stukgemaakt door de behandeling die hij kreeg.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.