14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    NewToMac

Adapter maakt herrie!

Hey mensen,

wanneer ik mijn macbook oplaad terwijl deze aan is, maakt mijn adapter erg veel herrie.(Irritant geluid)
    Als mijn macbook uit is, dan hoor ik er niets meer van.

Iemand die dit ook heeft? of heeft gehad?

Bijdrager
    Napsju

Een nouwelijks hoorbaar piepend geluid maakt mijn Nokia lader ook. Mijn MacBook lader heb ik helemaal geen last van.

Bijdrager
    NewToMac
    ”Napsju”

Een nouwelijks hoorbaar piepend geluid maakt mijn Nokia lader ook. Mijn MacBook lader heb ik helemaal geen last van.

Mijn Nokia lader toevallig ook, alleen die is zo’n duizend keer op de grond gevallen, en mijn macbook lader is net nieuw…..

Bijdrager
    dr.cody

Heb het zelfde probleem… valt niks aan te doen. Hopen dat die lader ooit nog eens 220 door mijn macbook jast om dan een nieuwe te claimen :evil:

Bijdrager
    Nikita

Die piep is de stroom die door de adapter loopt, daar is niks vreemds aan. Komt omdat de stroom wordt omgevormd e.d. …

Bijdrager
    jonnie

Hoi,

Dit had ik ook. Heb hem omgeruild en de nieuwe adapter doet dit niet. Gewoon ruilen voor een nieuwe zou ik zeggen.

Succes

Bijdrager
    NewToMac
    ”Nikita”

Die piep is de stroom die door de adapter loopt, daar is niks vreemds aan. Komt omdat de stroom wordt omgevormd e.d. …

Het is wel vreemd, stroomschakelingen maken geen geluid . Het is dus niet normaal als je gekraak en gepiep uit je adapter hoort, ongeacht het merk!

Bijdrager
    Nikita

Ik heb het bij elke adapter die ik heb gehad…

Bijdrager
    Marius1976

De piep wordt hoogstwaarschijnlijk gevormd door een ‘spoel’ Doordat er een wisselstroom (pulserende spanning). Als gevolg van kleine magnetische velden kan de pulsering overgaan in het vormen van pulserend geluid (lees: een toon).

Het is moeilijk te zeggen of dit kwaad kan. Hinderlijk is het iig wel.

Sommige electronica freax zien het wel als een voorbode van defecten. Ik heb er echter nog geen negatieve effecten van.

Als het je echt stoort zou ik teruggaan naar de winkel.

Marius

Bijdrager
    jonnie

Nou het geluid van mijn macbook adapter was meer een sissend en piepend geluid. Ik heb hier voor twee keer een ibook g4 gehad en 1 powerbook en die adapters waren stil zoals het hoort.

Het geluid van de macbook adapter was echt not done. Ze vonden dit ook bij cartservices (erkend apple repair center) Ik kon een paar dagen daarna een nieuwe halen en deze is (zoals eerder gezegd) stil.

Dus het lijkt mij dat dat sissen en piepen niet hoort. Dus nogmaal, gewoon ruilen die handel

(Btw, bij maakte hij het geluid ook alleen als hij aanstond)

Bijdrager
    Nikita

Sissen lijkt me inderdaad niet echt goed, nee… Maar een lichte piep maak ik me niet zo’n zorgen over eigelijk…

Bijdrager
    poi2

Even deze topic terug wat actueler maken om nog wat meningen te sprokkelen…

Daarnet merkte ik dat mijn magsafe adapter (MBP begin 2008) een ruisend geluid -rzzzzzz- maakt als mijn laptop aan het opladen is. Als ik de magsafe van de laptop haal, maar in het stopcontact laat zitten, wordt dat een zacht piepend geluid -biieeeeep-. Naar mijn weten heb ik mijn magsafe dat nooit eerder weten doen… Kan dit kwaad? Het stoort mij overigens niet echt. Maar moet ik mij zorgen maken, en best eens een pruillip gaan trekken in de Apple store?

Bijdrager
    MrHammond

In een adapter zitten transformatoren, die bestaan uit spoelen gewikkeld om een kern van ijzerplaatjes. Die ijzerplaatjes kunnen soms een beetje los gaan zitten en dan gaan trillen onder invloed van het magnetisch veld van de stromen door de spoelen van de trafo. Is vervelend, maar zeker niet ernstig, ook geen voorbode van een defect.
    Bij oudere adapters (van die grote blokken), hoorde je dan een 50 Hz brom van de netspanning, tegenwoordig wordt de netspanning omgezet naar een hogere frequentie, die dan met een kleiner transfomatortje naar een lagere spanning kan worden omgezet, waardoor de adapters kleiner en lichter kunnen worden. Deze hogere frequenties veroorzaken de piepjes. Als er meer of minder stroom door de spoelen gaat lopen, verandert ook de intensiteit van de magnetische velden, en zo dus ook het geluid dat je hoort.

Bijdrager
    poi2

Ah niks mis dus, gelukkig. Ik maakte me gewoon zorgen omdat ie het vroeger niet deed. Bedankt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.