7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Thom

Actionscript; Movieclip aansturen vanuit hoofdtijdlijn

Ik wil een bepaalde actie aan een Movieclip hangen, dit moet na een rollover gebeuren van diezelfde Movieclip.

Nu is dat niet zo moeilijk, dan voeg ik een sciptje toe aan die movieclip. Maar het probleem is dat het er meer dan 100 zijn (en nog op meerdere plaatsten).

Nu wil ik al die sciptjes dus onder elkaar in de hoodftijdlijn zetten omdat dat sneller gaat en fouten voorkomt.

Hoe zet ik dus in de hoofdtijdlijn dat ik een actie op een rollover van een bepaalde clip wil doen? En kan het wel?

Bijdrager
    Macinspire

Ja tuurlijk kan dit.
    Je maakt in je hoofdlijn al je scripts verwerkt in een functie (of meerdere functies) en die roep je dan vervolgens aan bij de rollover. Houdt wel rekening met de scope. Op Macromedia.com staan vast wel goeie tutorials hierover.

Bijdrager
    Thom

Dus ik moet zoeken op ‘functie’ ?

Bijdrager
    freshface

Stel dat je movieclip clip-een noemt en je geeft die movieclip dezelfde instance name mee.
    Dan zet je dit op de eerste frame:

_root.clip-een.onRollOver = function(){
    _root.clip-een.gotoAndPlay(2);
    }

_root.clip-een.onRollOut = function(){
    _root.clip-een.gotoAndPlay(1);
    }

enzoverder …

Ik hoop dat het duidelijk is.

Bijdrager
    freshface

Als je clips allemaal de zelfde benaming krijgen, dan kan je het ook in een for-loop steken.

Bijdrager
    Macinspire

http://www.macromedia.com/support/flash/interactivity/slots/index.html
    Daar moet je wel rond het midden iets vinden over het maken/aanroepen van functies.

Bijdrager
    Thom
    ”konijn”

Stel dat je movieclip clip-een noemt en je geeft die movieclip dezelfde instance name mee.
    Dan zet je dit op de eerste frame:

_root.clip-een.onRollOver = function(){
    _root.clip-een.gotoAndPlay(2);
    }

_root.clip-een.onRollOut = function(){
    _root.clip-een.gotoAndPlay(1);
    }

enzoverder …

Ik hoop dat het duidelijk is.

Konijn, dit was precies wat ik nodig had. Kan ik vananond eindelijk eens op een normaale tijd naar bed.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.