10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jojo890

Achtergrond Vervagen Videocamera

Hallo, Allemaal

Hoe kan ik de Achtergrond vervagen op de videocamera of iMovie? Enig idee?
    Ik heb een Canon LEGRIA HF R16.

Weet iemand hoe het moet?

Gr, Joey

Bijdrager
    menu

Pagina 52 van de handleiding:
    Portret modus- De camcorder gebruikt een groter diafragma om het onderwerp scherper in beeld te brengen terwijl de achtergrond waziger wordt.

Wat ook helpt is een statief gebruiken en flink inzoomen.

Bijdrager
    Jojo890

Dankjewel. Dan moet ik maar eens de handleiding gaan zoeken:P

Bijdrager
    menu
    Bijdrager
    Rutger-cg

Hoe kleiner diafragma je instelt des te onscherper wordt de achtergrond, dus zorg sowieso voor een zo klein mogelijk diafragma. De tweede net zo belangrijke manier om ervoor te zorgen dat de achtergrond onscherp wordt is door ver in te zoomen.

Dus ver inzoomen+klein diafragma= onscherpe achtergrond (of voorgrond natuurlijk)

Bijdrager
    menu

Om verwarring te voorkomen; Hoe groter het diafragma , hoe kleiner het diafragmagetal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal

Bijdrager
    Welles

Verder inzoomen verandert feitelijk niets aan de scherpte van de achtergrond. Omdat de objecten daar meer van het beeld zullen innemen, zal het zo overkomen, maar strikt genomen wordt het niet onscherper.

http://www.film-and-video.com/dofmyth.htm

Bijdrager
    menu

@welles Als je naar die laatste twee plaatjes kijkt op die link van je, kan je zien dat inzoomen wel precies het effect bereikt dat topicstarter Joey zoekt.

Bijdrager
    Welles

Inderdaad, dat is precies wat ik zei en in die tekst staat. Het LIJKT alsof het onscherper is, omdat de objecten in de achtergrond groter worden. Maar ze zijn niet onscherper. Gezeur natuurlijk, en voor het effect dat je wilt bereiken een prima bruikbare techniek, maar je verandert technisch gezien niets aan de scherptediepte. Dat is een misverstand dat uitgeroeid dient te worden! :sarcastic:

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.