23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    dick

Accuverbruik bij Catalina is flink meer

Wanneer ik ’s avonds mijn Macbook Pro dichtklap  en zie ik de volgende ochtend dat de accu van 100% naar ongeveer 96% is gegaan. Met Catalina is dat plots 5x zoveel dus 75 % met de macbook in slaap.

Dat lijkt mij behoorlijk veel en mijn accu is nog 100% volgens coconut battery.

Rekenfoutje of is Catalina een ” Benzinezuiper” ?

Groet ,

Dick

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe lang heb je Catalina al geinstalleerd?

Bij iedere nieuwe macOS versie worden er de nodige zaken opnieuw (eenmalig) uitgevoerd. Dat kost wat cycles.

Bijdrager
    McPim

Dat, en staat ‘power nap’ aan of uit bij je?

Bijdrager
    koen

Misschien wat zachter dichtklappen?

Bijdrager
    dick

Ik heb Catalina een week nu. Power Nap zie ik niet meer bij Energie stand maar nu : “Automatische videokeuze”. Die heb ik nu uitgezet en.. ik zie het nogeen week  aan anders gewoon weer terug naar Mojave.

Bedankt voor het meedenken.

Dick

Bijdrager
    McPim

Oh, dan heb je een MBP zonder Power Nap, een non-retina neem ik aan? Staat los van Catalina, dat had je voorheen dan ook niet. Kan het daar dus niet aan liggen..

Of je kijkt niet goed 🤓:

Bijdrager
    Jeddes

@dick, gewoon terug naar Mojave kan niet…..

Bijdrager
    McPim

Met een backup kan dat ‘gewoon’, het is wel even werk..

How to Downgrade from macOS Catalina to Mojave

Bijdrager
    dick

Geen power Nap, maar downgraden naar Mojave is geen probleem lijkt me met time machine,  3 uur  ongeveer.

Ik laat het weten , ik geef het een week en dan ..??

Groet

Dick

Bijdrager
    GoeieDag

Dick, als je nou even het model van je MBP doorgeeft, dan praat het wat makkelijker.

Ik zou toch TM verdenken, want die gaat de hele zooi weer overzetten na een upgrade, dus dan is ie ’s nachts behoorlijk aan het werk. Moet je idd wel Power Nap hebben. Als je dat niet hebt, heb je wel een oudje…

Moderator
    Night

Die automatische videokeuze moet je juist aan laten staan. Die zorgt ervoor dat je juist langer met een batterijlading doet. (heb je dat regeltje dat eronder staat niet gelezen?)

Set graphics performance on MacBook Pro. … On these computers, the “automatic graphics switching” option is turned on by default to allow your computer to automatically switch to the best graphics system for the applications running on your computer. Using this option may also maximize battery life.

Misschien heb je hier iets aan?

How to Fix Bad macOS Catalina Battery Life

Bijdrager
    dick

Sorry Night ,

ik heb het te snel gelezen en het staat weer aan. Ik heb opnieuw Catalina schoon geinstalleerd , misschien helpt dat , you never know en ja ik ga vanavond studeren op “How to Fix macOS Catalina Battery life.

Bijdrager
    dick

Macinfo

Bijdrager
    dick

Bovenstaand mijn MBP gegevens. Destijds niet gekozen voor het Retina MBP omdat later aanpassingen erg lastig leken te zijn.  Maar voor een hoger resolutie mat scherm i.v.m. foto bewerkingen.

De MBP werkt met grote bestanden lekker snel met de 16 MB werkgeheugen en de 1 TB ssd

Groet

Dick

Bijdrager
    dick

Ik ben aan de slag geweest, alle tips geven geen merkbare verbetering. Een speurtocht op internet leverde in ieder geval een massa soortgelijke problemen op.

Voor mij is het duidelijk: Catalina heeft een batterybug en het lijkt me logisch dat ze snel met een update komen om het te fixen. Ik ga morgen in ieder geval terug naar Mojave ,(kost me 3 uurtjes). Daarna kan ik weer gewoon werken zonder directe koppeling aan het lichtnet.

Groet

Dick

Bijdrager
    McPim

Kun je je laptop niet aan de lader hangen ’s nachts, want dat was het probleem toch? Een hoop gedoe voor een minor issue als je het mij vraagt. Heb je serieuze linkjes naar die ‘battery bug’ buiten de Twitter oneliners uit het artikel waar Night naar linkte? Want dat zie je bij elke update voorbij komen, zie de reactie van The BigZ.

Bijdrager
    dick

Hoi Mc Pim,

Zoals ik gisteren schreef heb ik alle tips uitgeprobeerd zonder merkbaar resultaat, Wat betreft  je kwalificatie van minor issue  ben ik dat met je eens als je op je MBP  werkt met altijd de lader aangesloten. Maar met het ontladen van de accu ’s nachts komt tevens het veel meer stroomgebruik overdag mee. De accuduur  is enorm bekort.

Om een voorbeeld te geven: dit bericht tikken met alleen internet opgestart kost kost 1% accuduur per minuut. m.a.w. de accuduur is op internet nog maar 1 uur en dat met een uitstekend accu.

Kan je nagaan hoe kort dat is wanneer ik een ander  programma opstart. Dus hangt die aan je lader maar gebruik je hem ook onderweg dan heb je er vrijwel niets meer aan. (de accuduur was toch altijd een verkoopargument van Apple)

Ik ga vandaag weer terug naar Mojave en geef door wat het verschil is.

Groet

Dick

Bijdrager
    McPim

dick op 7 november 2019 om 08:12
    Om een voorbeeld te geven: dit bericht tikken met alleen internet opgestart kost kost 1% accuduur per minuut. m.a.w. de accuduur is op internet nog maar 1 uur en dat met een uitstekend accu.

Ok, helder. Dat had je ons er nog niet bij verteld ☺️.. Heb je al iets simpels gedaan als in ‘Activiteitenweergave’ (sorteren op hoogste % CPU kolom) gekeken of daar een proces heel veel cycles gebruikt? Dat zou zomaar eens kunnen als je zo’n dramatisch verschil ziet.

Bijdrager
    McPim

dick op 5 november 2019 om 06:33
    … “Automatische videokeuze”. Die heb ik nu uitgezet en..

..en vergeet die niet weer aan te vinken! Dat maakt ook nogal uit voor het batterijverbruik, en in Mojave had je ‘m ook aangevinkt.

Bijdrager
    dick

Hoi McPim,

Bedankt voor je meedenken en tips. Ik ben sinds gisteren weer terug bij Mojave en die begroette mij vanmorgen na 9 uur sluimerstand met 96% accu restant. Dit was bij Catalina 70% of lager in vergelijkbare tijd. Voor het surfen op internet ,hoewel dat variabel is geeft hij een 2 x zo lange gebruiksduur. Met andere woorden Catalina heeft t.a.v. de accu wel degelijk een probleem.

Ik heb afgelopen week flink wat tijd gebruikt en verbruikt en ga nu weer lekker werken. Ik volg Catalina op nieuwe updates.  Ik zal het niet vergeten omdat mijn Mac nu alweer zeurt over de update naa Catalina.

Groet

Dick

Bijdrager
    McPim

Fijn dat de ‘downgrade’ goed is gegaan en je weer normaal kunt werken. Misschien toch een specifiek Catalina probleem in combinatie met de hardware van jouw (wat oudere) MacBook model? Over een half jaar nog maar eens proberen 😉.

Bijdrager
    dick

Hoi Mac Pim, op internet vind je dezelfde nog dramatischer problemen met ook de nieuwer MBPs.  Ik wacht het af.

Bijdrager
    McPim

Hier geen enkel probleem met het batterij-verbruik van een MacBook Pro 2018 sinds Catalina. Ik zie er ook geen artikelen over op de bekende Mac websites dus ik geloof niet dat er een dramatisch en structureel probleem is. Individuele gevallen zijn er natuurlijk altijd en niet alleen bij Catalina. Google maar eens op ‘ …. battery problems’ en vul voor de puntjes een willekeurige macOS of iOS versie in.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.