8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MacFloo

ACCUUT KLEURPROBLEEM !!!!!!!!!

We werken dagelijks voor klanten met advertenties en brochures,
    het raster en de puntverbreding is daar normaal gesproken geen probleem.

Waar we nu tegen aan lopen is Kranten advertenties in F.C.

Probleem:

DE KLANT en uiteraard wijzelf proberen diverse kleuren uit om te plaatsen,
    maar we lopen er tegenaan dat we niet kunnen voorspellen of zien hoe de kleur er uitziet, pms waaier en cmyk waaier geven daar uiteraard geen goede oplossing voor.

Wie kan mij helpen en of aangeven waar ik kleuren kan vergelijken met een kleuren waaier-> uiteindelijk kleur in krant

Bestaat er bij iemand een digitale versie daarvan of een photshop profiel

Ik bedank u alvast voor de eventueele reacties.

Macfloo

Bijdrager
    SanderQ

Het is heel moeilijk om te voorspellen hoe een CMYK-opgebouwde kleur er in de krant uit gaat zien. Veel hangt af van de drukker. Die stelt de kleur tijdens het drukken nog bij. Daardoor bestaan er vaak grote verschillen in vroeger en later gedrukte kranten. Het is vaak een kwestie van trial & error en op basis van ervaring handelen, maar dan nog kan het resultaat variabel zijn.

Bijdrager
    Zora la rousse

Ik heb zelf stage gelopen bij een krant, ik kan alleen maar zeggen dat de kleur op louter toeval gebaseerd is.
    Wellicht reageert Erik nog vandaag, die smult van dit soort problemen.

Bijdrager
    Mando

Kan die krant waar je het wil laten drukken je niet helpen met gegevens als: Maximale inktbezetting en puntverbreding?
    Dan kun je je Photoshop instellingen daarop aanpassen.

Succes
    ps. uit ervaring weet ik wel dat je van FC in een krant niet teveel moet verwachten. Omdat ieder exemplaar er weer anders uitziet.

Bijdrager
    ateazz

Je zou in indesign de optie papierwit aan kunnen zetten. werkt natuurlijk niet voor de volle 100% maar ik zou de gok wagen. Heb er zelf goede resultaten meegeboekt op een andere (cheape) papiersoort.

Succes

Greetzz

ateazz

Bijdrager
    Erik

Wanneer je niet over een goed ICC profiel beschikt, wordt alles natuurlijk wel heel erg lastig.

Nog even een paar tips van mijn kant:

http://www.cebuco.nl – over Cebuco standaards

http://www.senefelder.nl/smd/aanleveren/kleurprofielen.html
    http://www.rotosmeets.com/nederlands/aanleveren/kleurprofielen.html – diverse profielen waaronder coldset rotatie krantenpapier (beter dan niks, maar het blijft een gok als je drukker tot een andere keten behoort)

Met de ICC profielen kan je:
    – goede kleurscheidingen maken
    – voorspelbare proeven generen

Maar let op: als je geen exacte profielen hebt, blijft de kwaliteit een vraagstuk!!!

Suc6,

Erik

Bijdrager
    Zora la rousse

Mijn ervaring: zolang rood rood is, gras groen en de lucht blauw wordt er gedrukt. Niets is dodelijker voor kleur dan een deadline bij een krant.

Bijdrager
    drscsi

Er bestaat een Ifra krantenprofiel wat je bij omzetting van rgb naar cmyk aardig in de goede richting brengt. Maar voor kleur in de krant is ervaring en een goed oog belangrijker dan cijfers. Je kunt bij fc in de krant behoorlijk de mist in gaan met moeilijke kleuren zoals groenige blauwen of blauwige groenen bijvoorbeeld. Als het om fc foto’s gaat kan je best wel extremer gaan kwa kleurverzadiging (AH voert dat in zijn minikrantje op het moment extreem door) en verscherping dan dat je zou verwachten op je beeldscherm. De kantjes gaan er in de druk toch weer vanaf. Maar om zo uit te leggen hoe ver je kan gaan is moeilijk. Ik heb nog wel ergens een bondige omschrijving hiervan (en ook het Ifra profiel), maar die moet ik even opzoeken. En die moet je alleen als leidraad gebruiken en daar toch weer je eigen ervaring op los laten. Sorry dit helpt niet veel denk ik. Maar het blijft moeilijk bij krantedruk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.