7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    okkehel

[Opgelost] accutemperatuur

Soms begint de fan van mbp (13″ vroeg 2015) zomaar ineens te blazen maar ik heb ontdekt dat sommige websites iets doen waardoor dat komt. Ik vroeg me wel af: wat is eigenlijk de normale temperatuur van de accu. Ik zie dat die temperatuur langzaam oploopt (niet aan de oplader) en dat naar ongeveer 35 graden. Ik ben geen technicus maar waarom wordt een accu warm als deze ontlaadt. Dat dit bij het opladen gebeurt kan ik nog volgen. Dus de vraag is: wat is de normale temperatuur van de accu in een mbp en waarom loopt de temperatuur op?

• Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topicvraag beantwoord

Bijdrager
    GoeieDag

Kijk eens bij Activiteitenweergave (op: Alle processen).

Bijdrager
    okkehel

Dat heb ik al eens gedaan, maar daar staat zoveel info in terwijl ik niet weet wat ‘normaal’ is. Kan dan dus ook moeilijk bepalen wat afwijkt. Ik heb wel gezien dat iets ten opzichte van alle andere activiteiten een groot beroep doet op de cpu e.d. of een hoge energieimpact heeft, maar of dat dan een te groot beroep is of een te grote impact? Ik zou het niet weten. Het enige wat mij opviel mbv CoconutBattery is dus dat de temperatuur van de accu oploopt.

Bijdrager
    IGBA

Geen enkele batterij is 100% efficiënt – noch bij het opladen, noch bij het ontladen. Heel simpel gezegd kun je een batterij beschouwen als een weerstand waar een stroom doorheen gaat. Welke kant die stroom op gaat, doet er feitelijk niet toe. Opwarming is in beide gevallen onvermijdelijk.

Moderator
    Night

Indien de processor flink aan de slag moet (om wat voor reden dan ook, vandaar de opmerking van @goeiedag) is het inherent dat de batterij heter gaat worden; er wordt voor die processen een flink beroep gedaan op de batterij.

Bijdrager
    okkehel

dank voor de uitleg waarom een accu ook bij ontladen warm wordt… voor het overige zal ik de activiteitenweergave bestuderen

Bijdrager
    Dorkiban

@ Night. De vraag was nu juist waarom de accutemperatuur oploopt. Zeggen dat het inherent draagt daar niet echt aan bij. In lijn met IGBA is het volgens mij zo dat bij vraag naar meer stroom, er dus meer geleverd moet worden door de accu (de weerstand) die meer levert. Bij meer stroom door de weerstand wordt hij warmer. Als we een supergeleidende accu zouden hebben, wordt hij niet warmer.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.