14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    MeesterW

Accuduur macbook air 2018

De nieuwe macbook air 2018 aangeschaft. Dit is mijn eerste kennismaking met een macbook, ben er ook zeer over te spreken, maar de accuduur valt tegen. Naar mijn mening staat macbook (air) bekend als de laptop met lange accuduur. Apple zelf benoemt in de kleine letters dat de macbook air met een helderheid van 75% tot 12uur mee zou moeten gaan bij normaal gebruik. Mijn macbook redt het echter maar 5 uur op de accu en dan gebruik ik voornamelijk microsoft word, outlook en google chrome. Dus geen zware taken.. Scherm en toetsenbord helderheid ook al verminderd, maar lijkt niet te helpen.

Is dit normaal?
    Wat zijn de gemiddelde ervaringen over het batterijverbruik van een macbook air (2018).

Heb contact gehad met apple support, maar zij zagen niets geks. Behalve dat het percentage binnen een uur naar beneden keldert met 15% door enkel dingen aan te klikken en niets actief te gebruiken..

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? En hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de accu minimaal een hele werkdag mee kan?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  MeesterW.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Apples eigen MacOS applicaties zijn beter geoptimaliseerd heb ik het idee. Als je Safari gebruikt in plaats van Chrome, Apple Mail in plaats van Outlook en idealiter Pages in plaats van Word – vermoedelijk stijgt dan je energy efficiency aanzienlijk.

Bijdrager
    TheBigZ

Zoals Henk Jan zegt, vooral oppassen met apps als Chrome. Eigenlijk browsers in het algemeen.

Meer tips, zie het artikel:

https://www.howtogeek.com/241608/how-to-see-which-applications-are-draining-your-macs-battery/

Bijdrager
    GoeieDag

Een EtreCheck rapport kan ons ook nog wel helpen een mogelijke grootverbruiker aan te wijzen.

Bijdrager
    Melle

Wel straf eigenlijk – ik denk dat mijn air 2013 nog steeds makkelijk 6á7u meegaat bij licht gebruik…
    Jammer dat ze dergelijke zaken – beste performance qua batterij tijd op de markt – niets als prioriteit houden. 1mm bij en je bent daar onmiddellijk.

Hoe langer hoe meer begin ik ook te beseffen, de hoe dunner hoe beter strategie van Apple heeft ook voor een stuk te maken met prijs – grotere batterij, meer materiaal voor chassis, kost allemaal net iets meer – en dat x zoveel miljoen stuks, scheelt weeral een hoop winst.

Bijdrager
    GoeieDag

Gaan we TS’s probleem helpen op te lossen, of willen we weer het zoveelste draadje creëren met ‘Apple moet dit, Apple moet dat…’?!

Bijdrager
    Melle

@goeiedag – sorry, je hebt gelijk.

Ik heb net even wat reviews na gelezen en van alle huidige Apple laptops heeft de nieuwe air de beste accuduur. Volgens Apple 12u bij licht gebruik, maar de meeste reviewers halen net iets mee dan 10u.

Maw. Ofwel heeft TS toevallig een slechte batterij. Gebeurd niet veel, maar het kan. Ofwel draait er inderdaad heel veel software op de achtergrond. Chrome is alvast geen goede leerling op de vlak.

Maar mss is het gewoon spotlight die index aan het maken is, of foto’s die grote bibliotheek aan het verwerken en analyseren is.

Ik kan de post van TS nu niet meer lezen, tijdens typen van deze reactie (stom eigenlijk) maar hoelang heb je je nieuwe air al?

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Henk Jan de Bruijn op 9 januari 2019 om 22:10</p>
    Apples eigen MacOS applicaties zijn beter geoptimaliseerd heb ik het idee. Als je Safari gebruikt in plaats van Chrome, Apple Mail in plaats van Outlook en idealiter Pages in plaats van Word – vermoedelijk stijgt dan je energy efficiency aanzienlijk.

Of misschien beter meteen een geleidestok kopen ipv een MacBook.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

ik vind na een maand gebruik de accu in mijn nieuwe Air ook niet meer zo goed als in het begin. Valt tegen inderdaad. Maar 5 u is wel heeeeel weinig. De tips in de reacties zijn zeker zinnig. En check je externe apparaten: alles wat eraan hangt kost stroom!

Raar eigenlijk dat batterijen op hetzelfde nivo zitten als 10 jaar geleden.

Bijdrager
    MeesterW

Bedankt voor de reacties!

Google chrome ga ik toch maar vervangen voor Safari, helaas ben ik aan de andere twee programma’s gebonden. Ik werk inderdaad met een satechi hub, maar lijkt mij ergens ook vreemd als die hub veel stroom kost. Kan dat ook niet terugvinden in activiteitenweergave. Probeer wel al zo veel mogelijk programma’s tijdens het werken uit te zetten/stoppen, zodat ze ook niet op de achtergrond meedraaien.

Ben ook al terug naar de winkel geweest (heb hem namelijk pas twee weken), maar konden niet veel meer betekenen. Wellicht moet de batterij volgens hen wennen… en anders bestaat er de mogelijkheid tot een jaar garantie van de batterij als ik inderdaad pech heb met mijn batterij. Waarschijnlijk moet ik het nog even een paar weken aankijken en tussentijds een check doen.

Bijdrager
    GoeieDag

Geen EtreCheck rapport?

Bijdrager
    MeesterW

Het interpreteren van het rapport zelf zegt mij niet zo veel. Dit kwam stond vermeld over de CPU

CPU Usage:
    Type Overall

System 11 %

User 20 %

Idle 70 %

Top Processes by CPU:
    Process (count) CPU (Source – Location)

Other processes 62.06 % (?)

Google Chrome 30.15 % (Google, Inc.)

Google Chrome Helper 15.04 % (Google, Inc.)

EtreCheck 6.52 % (App Store)

Bijdrager
    TheBigZ

MeesterW op 10 januari 2019 om 18:45

Het interpreteren van het rapport zelf zegt mij niet zo veel.

Je kunt het gehele rapport hier neerzetten, dan kunnen we meekijken.

Bijdrager
    Qapla

Ik laad mijn MacBook Air 2018 in de nacht op en doe er dan een volledige dag mee. Ik gebruik wel geen zware programma’s .

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.