20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac_Laurens

Accu probleem

Ik heb enkele problemen met mijn accu:

Mijn Powerbook 15″ (voorlaatste versie, van 2005) is gekocht uit overstock; in werkelijkheid is mijn mac (in coconut battery) 9 maand oud, maar zelf heb ik hem nog maar 3 maand. Ik vond het nog normaal als de capaciteit op 99 % stond na 3 maand, maar een week later staat ie nog op 96%!

Ook kan het eens gebeuren dat mijn batterij zogezegd opgeladen is op 34 of 67 of 80 %, dan brand het lichtje geel en blijft er in het menu staan: ‘berkenen tot batterij is opgeladen’. Pas na hij heropgestart is, doet ie weer normaal. Het omgekeerde komt ook wel is voor, al is dat veel minder; de batt is dan 100 & maar het lichtje blijft oranje en ook het icoon zegt dat hij nog aan het opladen is.

Mmmm… Kan iemand me helpen?

Bijdrager
    apollo51

ik heb een gloednieuwe macbook pro en die zit al op 94% dus je hebt niets te klagen dacht ik zo.

Bijdrager
    qjb

Hier is wellicht een interessante pagina voor je:
    http://www.apple.com/batteries/

Bekijk met name ook hoe je je batterij moet calibreren, je Mac leert (meet) dan opnieuw de capaciteit van de batterij. Deze capaciteit neemt langzaam af.

Om te zien wat de capaciteit van je accu is kun je dit programma gebruiken (wel eerst calibreren):
    http://www.macupdate.com/info.php/id/15417

Mocht je accu sterk (> 30%) in capaciteit zijn vermindert na een paar maanden gebruik dan kun je uiteraard proberen een nieuwe te krijgen onder garantie.

Bijdrager
    Marius1976

Met betrekking tot het voorgaande vraag ik mij eigenlijk het volgende af.

Op de site van apple valt te lezen dat je een batterij als volgt calibreert:

Ga als volgt te werk:
    1. Sluit de lichtnetadapter aan en laad de batterij van de iBook of PowerBook G4 volledig op. De batterij is volledig opgeladen zodra de batterij-indicatielampjes uitgaan en de statusring op de wisselstroomstekker groen wordt (zolang de batterij nog niet is opgeladen is de statusring oranje).
    2. Koppel de lichtnetadapter los en ga met de iBook of PowerBook G4 aan het werk. Zodra de batterij leeg begint te raken, verschijnt een waarschuwing dat de batterij bijna leeg is. Werk door met de iBook of PowerBook G4 tot de sluimerstand wordt ingeschakeld. De batterij is nu voldoende ontladen voor kalibratie.
    3. Sluit de lichtnetadapter aan en koppel deze pas los als de batterij volledig is opgeladen.

Maar nu dan mijn vraag:

1) Dat volledig opladen van de batterij bij punt 1. Moet dat gebeuren terwijl de iBook aan staat, uit staat, of in sluimerstand is; of maakt dat niet uit. Gaat het er gewoon om dat de batterij gegeven moment helemaal opgeladen is?

2) Dat aan het werk gaan met de iBook tot de batterij zo leeg is dat de iBook in sluimerstand gaat… moet dat in 1 ruk door, of mag dat ook in fases?

3) Mag je tijdens het nu opladen (stap 3) wel ook weer verder werken met je iBook of moet hij in die sluimerstand blijven; of moet je hem zelfs uitzetten.

Kort gezegd, wat ik niet helemaal begrijp aan dat calibreren is: is het alleen een issue van de batterij, of heeft de iBook er zelf ook mee te maken. En komt het hele verhaal er dus niet gewoon op neer dat je de batterij een keer helemaal moet opladen, een keer helemaal moet ontladen en dan weer een keer helemaal moet opladen.

Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar ik hoop toch dat iemand hier wat opheldering over kan geven.

Hoe dan ook bedankt!
    Marius

Bijdrager
    cyrus

Wat ik eens in de zoveel tijd doe is gewoon op mijn batterij gaan werken. Dan tegen de tijd dat je batterij leeg begint te raken overschakelen naar single user mode en dan wachten tot de laptop uitvalt.

De batterij is dan echt leeg. Bij GUI mode schiet ie in een mode om je data te beschermen.
    Daarna opladen en de mac gaat dan automatisch je batterij ook calibreren..

Bijdrager
    Guido4ever

Ik vind coconutBattery nog net wat mooier, daarmee kan je ook je loadcycles zien.

Wat trouwens wel grappig is, dat coconutBattery er vanuit gaat dat de originele capaciteit van de accu 4000 mAh is en Capicity meter zegt 4600 mAh.

Bijdrager
    flyinghigh

Wellicht interessant ter vergelijking:

Mijn G4 iBook heeft na 32 weken en 87 oplaadcycli een nog een maximale batterycapaciteit van 85% (coconut widget)

Zo nu en dan maak ik de batterij helemaal leeg. Dus ik werk door totdat het systeem automatisch in de sluimerstand gaat en je alleen verder kunt werken op het lichtnet. Op dat moment wordt de batterij weer gecalibreerd. De batterij wordt a.h.w. geijkt.

Bijdrager
    qjb

Calibreren is alleen nodig voor het opnieuw berekenen van de capaciteit en het nauwkeuriger kunnen weergeven van percentages in de menubalk.
    Het heeft geen helende werking op je batterij*, sterker nog het is waarschijnlijk zelfs slecht voor je batterij. Een Li-ion accu kan namelijk slecht tegen diep ontladen. Normaal gesproken waakt je iBook erover dat de accu niet te diep ontladen wordt. Ik weet niet of deze beveiliging door single-user mode wordt omzeild maar als dat het geval is dan ben je je accu aan het slopen.

* Diep ontladen is alleen goed voor Ni-Cd batterijen, zelfs Ni-Mh kan daar niet tegen en gaat er stuk door. Jammer genoeg denken nu al 3 generaties dat alle oplaadbare batterij beter worden van diep ontladen…

Bijdrager
    eerdepeer

Iedereen lijkt altijd weer een andere theorie te hebben over wat goed is voor een batterij en wat niet. Je adapter er in alle mogelijke omstandigheden in stoppen is in ieder geval slecht voor je accu, dat is iig wel bewezen.

Verder zit ik hier op de 86% na 46 weken en 168 laadcycli op mn pb G4 (voorlaatste serie). Lijkt me wel redelijk gezien wat iedereen hier post. Ik probeer als ik op de accu werk, deze in ieder geval tot de slaapstand te gebruiken, pas daarna weer volledig opladen. (wat niet altijd lukt als de les ofzo alweer voorbij is) Mss ligt het ook wel aan het type accu, dit verschilt ook per build.

Bijdrager
    Marius1976

@eerdepeer

Met alle respect voor je reactie, ben ik van mening dat deze reactie juist het onderwerp van het draadje vertroebelt.

De vraag is helemaal niet wat goed of slecht voor je accu is. Maar ging over de betrouwbaarheid van meting van diverse programma’s en daarna over het kalibreren.

Op de vraag over het kalibreren is nog steeds geen duidelijk antwoord, naar mijn mening.

De vraag simpel gesteld: moet de laatste fase van het kalibreren van de batterij (hem opnieuw opladen) terwijl de laptop in bedrijf is of juist niet.

Tot slot, toch reagerend op jouw opmerking, … de batterij van de laptop is geen Nikkel-Cadmium cel. Wat jij als ‘gezond’ voor de batterij voorschrijft, geldt met name voor Nikkel-Cadmium cellen. Ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht, maar ik heb al meer dan eens gehoord dat juist voor Li-ion cellen geldt dat het beter is ze juist helemaal niet tot op de bodem steeds leeg te maken.

Het tot op de bodem leegmaken van de batterij was in deze topic slechts bedoeld als ‘reset’ van de electronica, om betrouwbare meetgegevens op te leveren, en niet zozeer om de batterij nieuw leven in te blazen.

Ik ben benieuwd of er nou iemand nog een reactie kan geven op dat kalibreren van de batterij, want dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Met groeten!
    Marius

Bijdrager
    qjb

Antwoorden op je vragen naar mijn interpretatie van de Apple handleiding m.b.t. calibreren:

1) Dat volledig opladen van de batterij bij punt 1. Moet dat gebeuren terwijl de iBook aan staat, uit staat, of in sluimerstand is; of maakt dat niet uit. Gaat het er gewoon om dat de batterij gegeven moment helemaal opgeladen is?

Maakt niet uit. Als de accu maar helemaal vol is.

2) Dat aan het werk gaan met de iBook tot de batterij zo leeg is dat de iBook in sluimerstand gaat… moet dat in 1 ruk door, of mag dat ook in fases?

Geen idee, ik denk zelf dat het ook in fases mag.

3) Mag je tijdens het nu opladen (stap 3) wel ook weer verder werken met je iBook of moet hij in die sluimerstand blijven; of moet je hem zelfs uitzetten.

Maakt volgens mij ook niet uit maar zeker ben ik er niet van.

Het kalibreren wordt denk ik niet geregeld door Mac OS X maar puur door de power management chip in de portables. Voor deze chip maakt het niet zoveel uit of de computer aan of uit staat. Verder zou Apple het wel vermeldt hebben als het van belang was om de computer tijdens het opladen met rust te laten.

Bijdrager
    Marius1976

Heldere reactie!

Maar nu toch NOG een vraag… haha ja ik verzin altijd wel weer een nieuwe.

Als de hardware van de laptop dat registreert en bijhoudt… houdt die hardware dan ook bij over welke accu het gaat? M.a.w. weet de laptop welke accu er in zit? Ik heb namelijk 2 accu’s die ik onderweg nog wel eens wil verwisselen.

Of moet ik na het wisselen meteen weer opnieuw calibreren.

Ja ja… het lijkt zo’n gemakkelijk onderwerp;)

Marius

Bijdrager
    qjb

Er zit een chip in de accu’s die ondermeer in staat is om via de ledjes de lading weer te geven. Het zou best kunnen dat niet de power manager maar zelfs deze chip het kalibreren uitvoert. Maar op zijn minst is deze chip op de hoogte van het resultaat (de actuele capaciteit) ten einde met de ledjes het ladingsniveau te kunnen weergeven.

Naar verwachting is kalibreren dus niet nodig bij wisselen accu aangezien de accu zelf de informatie lijkt te bevatten over zijn actuele capaciteit.

Bijdrager
    Mac_Laurens

Maar euhm, het feit dat mijn batterij al 9 maand bestaat… heeft dit te maken met de 96%? Ik vermoed dat drie maand geleden – wanneer ik de pb kocht – de batterij nog niet is gebruikt?

Moderator
    Pete.Z

Batterijen gaan OOK achteruit in capaciteit puur door leeftijd alleen.
    Een nieuw gesealde batterij die al 5 jaar op de plank ligt zal ook niet meer 100% capaciteit hebben.

Dus na 9 maanden 96% lijkt mij heel normaal.

Bijdrager
    Guido4ever

Ik heb een week geleden een nieuwe accu gekocht voor m’n iBook.
    De eerste dagen liep de accu capaciteit heel snel terug, nu staat hij nog maar op 91%.
    Nu loopt hij dan wel niet verder terug, maar ik neem aan dat dit niet helemaal de bedoeling is?

Bijdrager
    malebolgia

Mijn powerbook gaat zelfs niet in slaapstand (of hoe het ook heet). Hij geeft zelfs geen melding meer dat de batterij bijna leeg is. Hij valt gewoon plots uit (terwijl hij eigenlijk nog een half uur zou moeten kun nen doorgaan).
    En hij is nog ‘maar’ anderhalf jaar oud.

:(

1. Disconnect the power adapter with the computer still on and start running the computer off battery power. You may use your computer during this time. When your battery gets low, you will see the low battery warning dialog on the screen.
    2. Continue to keep your computer on until it goes to sleep. Save all your work and close all applications when the battery gets very low, before the computer goes to sleep.

Dat gaat bij mij dus niet, hij valt gewoon meteen uit!

Bijdrager
    Maria
    ”malebolgia”

Mijn powerbook gaat zelfs niet in slaapstand (of hoe het ook heet). Hij geeft zelfs geen melding meer dat de batterij bijna leeg is. Hij valt gewoon plots uit (terwijl hij eigenlijk nog een half uur zou moeten kun nen doorgaan).
    En hij is nog ‘maar’ anderhalf jaar oud.

:(

1. Disconnect the power adapter with the computer still on and start running the computer off battery power. You may use your computer during this time. When your battery gets low, you will see the low battery warning dialog on the screen.
    2. Continue to keep your computer on until it goes to sleep. Save all your work and close all applications when the battery gets very low, before the computer goes to sleep.

Dat gaat bij mij dus niet, hij valt gewoon meteen uit!

Ik heb exact hetzelfde!!! Het stomme is dat de laptop helemaal uit gaat, niet eens in de sluimer ofzo. Ik heb een MacBook Pro 17 ” en die is van september vorig jaar. Ik heb dit sinds een week. Voorheen werkte hij gewoon nog perfect. Heb ook altijd netjes de tips van de handleiding gevolgd om je batterij goed te houden. Ik zit te twijfelen om even terug te gaan naar de winkel.

Niemand een idee waardoor dit komt?

Bijdrager
    malebolgia

Niemand?

Onlang had ik nog meer dan 30 minuten over en sprong hij ineens uit. Dat de batterij minder lang meegaat na een tijdje, dat is niks, maar dat ik moet gokken hoe lang hij nog kan verdergaan, dàt is wel pokkeirritant!

Bijdrager
    Maria

Ik ben er mee terug geweest nog naar de winkel. Die gaf de tip om de batterij een keertje er uit te halen en eventueel schoon te blazen. Heeft niets geholpen. Ik heb het idee dat mijn batterij geen goed contact maakt. Als ik op bepaalde plekken duw valt die uit. Mij werd geadviseert om, als de tip niet werkte, de laptop terug te brengen. Ik zit nog in de garantie periode, dus dan sturen ze hem op.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.