12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Svartvatten

Accu op?

MBP, mid 2012, paar jaar geleden nieuwe accu ingeplaatst, vertoont kuren.

Staat min of meer continu altijd aan en er hangt een groot berldscherm aan.

Mag af en toe mee naar ern vergadering en hield het  altijd uren vol.

Nu ineens niet meer, direct na opstarten krijg je een zwart scherm en moet je voeding asnsluiten terwijl accu op 97% staat.

Moderator
    Night

En als de voeding is aangesloten, werkt de MBP gewoon naar behoren?

Bijdrager
    Svartvatten

Ja, helemaal zoals het hoort.

Moderator
    Night

Als je met de alt(option) ingedrukt op het batterij-icoontje in de menubalk klikt, krijg je een beter overzicht van de laad-/batterij-spanning. Zie je verschil in waarden als je dat doet en dan zonder herstarten de laadkabel uit je MBP trekt?

Bijdrager
    Svartvatten

Interessant, bijgaand de schermafbeelding van de status als ik op het batterij icoontje klik. Links normaal en rechts met alt-toest ingedrukt.

Als ik met de alt-toets ingedrukt het stroomkabeltje los maak krijg ik een zwart scherm. Doe ik het kabeltje weer op z’n contactpunten krijg ik na enige seconden tot mijn verbazing mijn scherm weer terug. De MBP is dus niet uit gegaan.

schermafbeelding 1

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Accu lijkt, althans volgens Apple, in orde.

Bij mij staat er “onderhoud vereist” en op een oudere MBP staat er al jaren “vervang spoedig”

Je zou een SMC reset kunnen doen, kijken of het helpt.

Bijdrager
    Shmoo

Wat voor ‘n accu. Via Apple of 33n erkend service provider of type goedkoopste die online te vinden was?

Bijdrager
    Svartvatten

<p class=”cite”>Shmoo op 11 juli 2019 om 09:25</p>

Wat voor ‘n accu. Via Apple of 33n erkend service provider of type goedkoopste die online te vinden was?

Of het de goedkoopste was weet ik niet maar:

– De erkende Appledealer had 3 weken nodig voor onderzoek

– De accu werd dikker waardoor de bodem van de MBP bol werd,

– Daar valt m.i. weinig aan te onderzoeken, foute accu.

– Hij was onzeker over de garantie, onderzoek kosten en vervangingskosten van misschien wel ca 300 €.

– Die onzekerheid geeft weinig vertrouwen in goede afloop.

Voor ca. 100 € kon ik na een dag weer zonder snoertje verder werken maar dan wel met een Yanec accu, dat was februari 2017.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  Svartvatten.

Bijdrager
    Pieter Bomans

Coconut battery eens installeren en kijken wat die zegt?
    En zoals EagerB0bNerd zegt, smc eens resetten

99% vol maar nog 27 minuten tot volledig opgeladen lijkt me niet correct … .

Bijdrager
    Svartvatten

Reset uitgevoerd volgens instructies van iCulture (zie afbeelding), daarbij ook geprobeert te kalibreren zoals aangegeven op youtube (https://youtu.be/lnhPZrih2qE), laatste deel vh filmpje. Daar gaat het dus weer fout. De accu helemaal ontladen lukt niet, na enkele minuten is de accu op 97% en volgt er een zwart scherm. Druk je dan op de start knop begint de computer opnieuw te starten ip verder te gaan waar hij gebleven was (zie mijn bericht van gisteren, 10 juli 2019 om 21:37 uur).

De status van de battery lijkt goed volgens CoconutBattery:

A / Heb de SCM op de juiste manier uitgevoerd?

B / Zijn er andere oplossingen?

grt. Svartvatten

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  Svartvatten.

Bijdrager
    Jelle

Dit is wel een vervelend ding zeg! Zo te zien is de batterij pas 4 keer opgeladen. Maar dat komt wellicht omdat de batterij er even uit is geweest. Volgens mij kun je nu alleen nog testen met een andere batterij zodat je zeker weet dat er niks met je Mac aan de hand is. Een tijdje terug heb ik de batterij (van een MacBook Pro uit 2011) ook vervangen en dat ging zonder dit soort problemen. Het merk van deze batterij is Mayerinc. Hoop dat je er wat aan hebt.

Bijdrager
    Svartvatten

Dank, ik heb even op hun site gekeken, lijkt serieuze club maar in hun vergelijkend onderzoek met merk x en merk y ontbreekt de originele Apple Accu. Als je dan niet weet welke X en Y zijn heb je weinig aan die info. Hun prijs is vergelijkbaar met de Yanec (en misschien de binnenkant vd accu ook wel). Een betere mag wat mij betreft ook wel paar tientjes meer kosten trouwens.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.