8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    celie

accu moet vervangen worden

Op 8 Mei had ik het al geschreven. En ook het systeem zegt het: De accu heeft dringend onderhoud nodig van mijn MacBook Pro 2017. Een bekend probleem bij Apple want ze hebben zelfs gratis vervanging, mits het serienummer overeen komt met hun lijstje. Nee dus… mijn serienummer komt niet in aanmerking. Apple schuift het probleem door naar de winkel. Ik moet met de winkel contact opnemen en mij beroepen op het consumentenrecht. Ik moet nu terug naar de winkel. Maar dan ben ik de Macbook een week kwijt. Nu is mijn vraag: Kan ik mijn laptop blijven gebruiken? Constant aan de oplader? Zonder gebruik te maken van de accu? Over twee jaar is de Macbook afgeschreven. Dan mag ik een nieuwe kopen van de boekhouder.

Bijdrager
    Hansi2124

Mijn MBP eind 2016 met 480 cycli geeft ook aan dat er onderhoud is vereist. Met Apple gebeld, maar zij kunnen niets voor mij betekenen wat betreft garantie. Ik zou ook bij een winkel langs moeten gaan en daar het probleem voorleggen.

Ik ga gewoon door met deze batterij. Vaak via de stekker, soms alleen op de batterij. Ik heb geen zin om de MBP 2 weken kwijt te zijn en dan waarschijnlijk ook nog honderden euros…

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>celie op 23 mei 2020 om 18:47</p>
    Nu is mijn vraag: Kan ik mijn laptop blijven gebruiken? Constant aan de oplader? Zonder gebruik te maken van de accu?

een bijkomend probleem is, dat de accu zal gaan zwellen en dat is niet ongevaarlijk.

bij mijn Macbook Pro 2017 is de gehele underbase, incl. accu en toetsenbord gratis onder consumentenrecht vervangen.

gelukkig had ik de Macbook bij Apple zelf gekocht en kon ik er rechtstreeks mee naar een officieel reparatie-centrum.

Bijdrager
    Kwadraatje

Ermee doormodderen is géén optie. Plan een weekje vakantie en laat repareren dat ding, zeker als dat nog onder garantie mag. Anders zit je straks op een volkomen onverwacht moment zonder laptop.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Apple schuift het probleem door naar de winkel. Ik moet met de winkel contact opnemen en mij beroepen op het consumentenrecht. Ik moet nu terug naar de winkel.

Ja, Apple geeft twee jaar garantie, maar die komt bovenop (dus niet in plaats) van de wettelijke rechten die je op grond van het consumentenrecht hebt. Dat wil in dit geval zeggen dat je MBP “conform” is, ofwel dat hij moet doen wat je redelijkerwijs mag verwachten. Vaak wordt door mensen een termijn van twee jaar genoemd, maar dat is nergens vastgelegd. Een accu die het binnen drie jaar begeeft is niet ok, zeker omdat een MBP een premium computer is war je (veel) meer voor betaalt waardoor je ook meer kwaliteit mag verwachten.

Nu is mijn vraag: Kan ik mijn laptop blijven gebruiken? Constant aan de oplader? Zonder gebruik te maken van de accu? Over twee jaar is de Macbook afgeschreven. Dan mag ik een nieuwe kopen van de boekhouder.

Tja, ben bang dat het voor die twee jaar voorbij is al problemen gaat opleveren. Bovendien is je MBP zonder accu dan niets meer waard, als je nu een nieuwe accu erin laat zetten dan krijg je er nog flink wat geld voor terug. Dus financieel is het ook de betere keus.

Maar dan ben ik de Macbook een week kwijt.

Je kunt je gegevens tijdelijk op een andere computer zetten en daarmee doorwerken.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Wanneer de computer zakelijk is gekocht ( je noemt een boekhouder) geldt het consumentenrecht niet en heb maximaal 1 jaar garantie.

Bijdrager
    Kwadraatje

ScherpScherpScherp! 🤓

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@JoopJoop: Ja, klopt. Ik vul daarom ook nooit een bedrijfsnaam in als ik iets koop. BTW staat toch wel op de bon.

Overigens, zelf al moet je de computer afschrijven in 5 jaar wil dat niet zeggen dat je er niet korter of langer mee kan doen. Je kan morgen een nieuwe kopen, die schrijf je dan ook weer af in 5 jaar. Als de oude defect is, verloren of gestolen kan je hem eerder afboeken in je administratie, de waarde gaat dan naar 0.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.