30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    djleon97

acces point

hallo mensen,

ik denk ik zet het even op OMT voor de wat slimmere koppen (die vind je alleen hier :-))

daar komt ie,

ik heb een klein probleem. Ik heb thuis gewoon een modem met router van KPN (experiabox) ik heb toen vanaf daar een kabel naar zolder getrokken en daar een sitecom router neer gezet. ik heb daar een acces point van gemaakt, dus zelfde SSID en zelfde wachtwoord. Het heeft nu 2 vershillende IP-adressen (als ik beneden zit 192.168.2.1, en boven 192.168.0.1), maar mijn printer staat dus op dat laatste IP adres (omdat hij vlakbij die router staat). mijn computer staat daar ook op, maar ik kan niet printen via airprint. En anderen met het IP van bedenen ook niet. Wat is er aan de hand en hoe kan ik mijn acces point verbeteren zodat hij wel print? het is trouwens een HP Photosmart B210 series

PS. Ik heb wel gewoon draadloos internet met alle 2 de routers.

groetjes,
    Leon

Bijdrager
    fred44nl

je hebt kennelijk 2 verschillende lokale netwerken gemaakt.
    dit kun je voorkomen, door in de Sitecom de dhcp-server uit te zetten, ook wel brugmodus genoemd.
    geef de sitecom zelf een vast ip-adres, in de reeks van de experiabox.
    hierna heb je één lokaal netwerk en kan iedereen overal bij.

Bijdrager
    djleon97

oke, en hoe kom ik achter de IP reeks van de experia box. Die heb ik ongeveer al, maar ik weet het begin en einde niet. en er zijn nogal wat apparaten op aangesloten.

Bijdrager
    fred44nl

als je inlogt op de experiabox, moet je daar de dhcp-server kunnen vinden.
    als ik het goed heb, dan is het ip-adres van de experiabox 192.168.1.254

Bijdrager
    djleon97

het probleem is nu nog, hoe log ik in op mijn experia box. dit moet lokaal gebeuren maar ik krijg de server niet aan de praat via het IP 192.168.2.1
    en mot de DHCP-server bij de experia uit of in de sitecom?

Bijdrager
    djleon97

iemand een idee?

Bijdrager
    djleon97

help!!! wat moet ik nog veranderen?

EDIT: bovenste is van de sitecom, onderste KPN experia

helemaal onderaan staat een IP, dat is van de sitecom router de de experia box hem heeft gegeven

Bijdrager
    fred44nl

de sitecom heeft een ip-adres in een ander bereik (192.168.0.1), dan de ex-box (192.168.2.254).
    hierdoor heb je 2 lokale netwerken.
    de sitecom moet ook in 192.168.2.x komen te zitten.
    in de ex-box moet je even kijken welk bereik de dhcp-server heeft.
    de sitecom zet je daar dan buiten.

edit:
    heb je de utp-kabel vanaf de ex-box naar de sitecom aangesloten op de wan-poort ??
    of op één van de lan-poorten ??

Bijdrager
    djleon97

op de wan poort, dat leek mij wel logisch anders krijgt de sitecom geen internet verbinding.

ik heb dit nu (ip reeks)

dus ik moet mijn sitecom een ip geven buiten die reeks, of juist daar in?

Bijdrager
    fred44nl

ik neem aan dat je de instellingen van de dhcp-server kan wijzigen.
    dan maak je van End IP bijv. 150, waar nu dus 253 staat.
    meer clients dan 150 zul je niet hebben.
    dan geef je de sitecom onder LAN IP – IP-adres bijv. 192.168.2.200
    dus buiten de dhcp-server van de ex-box.
    daarna moet je de sitecom aansluiten op één van de lan-poorten.
    de wan-poort gebruik je dus niet.

Bijdrager
    djleon97

dus het blauwe poortje wordt niet gebruikt? alleen de gele poorten dus. blijft de wifi dan nog wel goed werken? en heb ik volop bereik naast deze router op hetzelfde netwerk?

en als ik dan weer beneden ben op de experia vol bereik heb

Bijdrager
    djleon97

het is gelukt!!! heel erg bedankt. nu op een lan poort. en ik moet hem nu alleen in de ex-box een statische ip geven. gewoon het ip die hij toegewezen krijgt, of het ip wat ik hem heb gegeven?

Bijdrager
    fred44nl

je moet de sitecom in de ex-box geen vast adres geven.
    als je de dhcp-range van de ex-box kleiner maakt, dan kun je in de sitecom het adres wijzigen in bijv. 192.168.2.200
    alle pc, macbook, iphones, etc.etc. krijgen dan een adres vanaf 192.168.2.1 t/m het einde van de range, bijv. 192.168.2.150
    de blauwe poort wordt inderdaad niet gebruikt.

Bijdrager
    djleon97

Dan, laat ik het zo staan. Onwijs bedankt!

Bijdrager
    fred44nl

graag gedaan:)

Bijdrager
    LexLugthart

Ik heb een soortgelijk probleem.
    Ik heb beneden een witte experiabox, en een internet draad naar zolder. Op zolder staat daar een Sitecom router (DC 202V3). Vandaaruit bedraad internet naar een aantal macbooks. Daar heb ik een printer via UTP aangezet (Canon Pixma MP 620). Mijn macbook boven kan deze printer echter niet vinden via het internet. Vroeger met windows netwerk lukte het wel. Ik heb het dan wel over bedraad allemaal.
    Hoe kan ik vanuit meerdere (met bedraad internet) macbooks deze printer bedienen?

groet Lex Lugthart

Bijdrager
    LexLugthart

Experia zit op 192.168.2.?
    Routerinternet is 192.168.0.?

Bijdrager
    LexLugthart

Kan iemand me helpen?
    Ik kan op de sitecom dc 202 v3 het dhcp niet uitzetten. Als ik op save druk verandert hij niet.

Bijdrager
    fred44nl

kun je die Sitecom ook resetten ??
    op de achterkant een knopje indrukken, of zoiets.

Bijdrager
    LexLugthart

Ja ik heb hem nu gereset. Kon wel de dchp uitzetten via firefox (niet via safari). Heb ook de firewall uitgezet. Hij is nu een switch.
    ip van macbook is 192.168.2.2
    ip van printer is 192.168.2.13
    ip van experia is 192.168.2.254

toch kan mijn macbook de printer nog niet vinden, ik probeer het via printer toevoegen en dan het ip invullen.
    ??

groet Lex

Bijdrager
    LexLugthart

Moet ik de sitecom buiten het bereik van de server zetten? volgens mij heeft de sitecom nu geen ip adres meer?

Bijdrager
    Franky Mac

Nee, de Sitecom moet je juist in het 192.168.2 netwerk van de Experia zetten, zoals Fred al zei bijv. 192.168.2.200

Bijdrager
    LexLugthart

Ik heb de sitecom eerst gereset, daarna via de mac op 192.168.0.1 eerst de firewall uitgezet, toen de ip verandert (192.168.2.200) en gelijktijdig dhcp uitgezet. Internet doet het als ik de sitecom via lan aan de experiabox koppel. Maar de printer krijg ik nog niet toegevoegd. De printer heeft ip 192.168.2.13, en mijn mac 192.168.2.2

groet Lex

Bijdrager
    fred44nl

kun je de printer wel zien in Systeemconfiguratie – Afdrukken en Scannen ??
    kun je de printer bereiken via Terminal – ping 192.168.2.13 ??
    heb je de printer een vast ip-adres gegeven, of heeft ie er een gekregen van de dhcp-server ??

zelf geef ik zoveel mogelijk apparaten een vast ip-adres, maar niet in het apparaat, maar op basis van mac-adres in de dhcp-server.
    een oude gewoonte, maar dan weet je zeker dat elk apparaat altijd hetzelfde ip-adres heeft, zonder dat je bij het apparaat iets hoeft in te stellen.

Bijdrager
    LexLugthart

ping is gestart…

PING 192.168.2.13 (192.168.2.13): 56 data bytes
    Dit geeft ie bij netwerkhulpprogramma ping.

64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=0 ttl=64 time=0.418 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.683 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.676 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.537 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=4 ttl=64 time=0.635 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=5 ttl=64 time=0.607 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=6 ttl=64 time=0.629 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=7 ttl=64 time=0.528 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=8 ttl=64 time=0.663 ms
    64 bytes from 192.168.2.13: icmp_seq=9 ttl=64 time=0.581 ms

— 192.168.2.13 ping statistics —
    10 packets transmitted, 10 packets received, 0.0% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 0.418/0.596/0.683/0.078 ms

Bijdrager
    LexLugthart

de printer heeft 192.168.2.13 gekregen van de experia box, maar elke keer als ik de zaak aanzet is het wel dezelfde ip.

groet Lex

Bijdrager
    LexLugthart

Dus dat kan ik in de experiabox instellen voor de printer?

groet Lex

Bijdrager
    LexLugthart

Moet ik hem in systeemvoorkeuren, afdrukken en scannen, zien bij standaard (als ik op plusteken druk). Daar zie ik niks. Bij IP geeft ie het volgende:

De printer kan niet in het netwerk worden gecontroleerd.

Geen verbinding mogelijk met ‘192.168.2.13’ vanwege een fout. Wilt u de printer toch aanmaken?

Als ik dan druk op ga door dan voegt ie hem toe, maar bij afdrukken zegt hij: de printer reageert niet

vriendelijke groet van Lex

Bijdrager
    LexLugthart

Dus ik kan op de experiabox het MAC adres van mijn printer gebruiken om dat te koppelen aan een vast ip adres?

Mac adres van mijn canon mp620 printer is 00.00.85.E2.E5.C3 Blijft dit MAC adres altijd hetzelfde?

groet Lex

Bijdrager
    LexLugthart

Sorry voor de veel reacties achter elkaar, maar ik vind nog steeds nieuwe dingen.

Ik was vergeten het bereik van de experiabox nog te verminderen naar 150.

Moet ik hem daarna even aan en uitzetten?

groet Lex

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.