6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Vindplaats

Accenten op letters

Tot voor kort kon ik de accenten op de letters typen door de desbetreffende letter, bv de e, ingedrukt te houden, waarbij ik dan vervolgens van een schermpje de letter met het juiste accent kon kiezen. Plotseling lukt dat niet meer en wordt de desbetreffende letter herhaald. Is er iets gebeurd met de instellingen?

Bijdrager
    Vindplaats

Het vreemde is nu dat nadat ik mijn laptop uit- en vervolgens weer aangezet heb ik de tekens weer op de letters krijg.

Bijdrager
    Franky Mac

Dat is inderdaad vreemd, zou een probleem met een configuratie bestand kunnen zijn. Je kunt het accentmenu aanzetten in de terminal door het volgende commando:
    defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool true

Hopelijk helpt dat.

Bijdrager
    Vindplaats

Bedankt, ik heb het commando ergens opgeschreven om de regel toe passen als dat weer eens nodig mocht zijn.

Bijdrager
    csteelooper

@Franky Mac Het kan alleen een configuratie-probleem zijn als het na een herstart ook niet zou werken. Maar @Vindplaats zegt dus dat het na een herstart wel weer werkt. Met andere woorden: er kan geen sprake zijn van een configuratie-probleem of een probleem met welk bestand dan ook. Wat ik veeleer denk is dat er een subproces niet meer actief was. Dit kan optreden door een installatie (van software), een fout in of crash van software, et cetera.
    Wat ik wel even zou doen is in de gaten houden of het probleem zich (vaak) herhaalt, want in dat geval is er wellicht een programma op je Mac dat het veroorzaakt. Dat moet je in dat geval dan ook even onderzoeken. Een programma kan deze problemen veroorzaken doordat het wellicht niet compatible is met je versie van OS X of doordat het zelf deze vorm van invoer niet ondersteunt.
    Let wel: dat er een programma is dat deze problemen veroorzaakt, hoeft alleszins NIET te betekenen dat er sprake is van schadelijke software, in welke vorm dan ook.

Bijdrager
    Vindplaats

Csteelooper,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Tot nu toe heeft zich dat nog nooit voorgedaan. Het zou natuurlijk inderdaad een programma kunnen zijn dat niet compatible is met Maverick. Als ik dan dat bepaald programma afsluit en in de tussentijd geen accenten meer gebruikt heb maar pas weer daarna dan heb ik natuurlijk niet in de gaten dat de veroorzaker dat bepaald programma is. Ik zal het in de gaten houden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.