14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MDW

accenten op iMac

Tot voor kort had ik een systeem om gemakkelijk accenten te plaatsen op letters. Als ik een accent moest plaatsen, moest ik op de letterknop blijven drukken.  Dan verscheen er een klein venstertje met de mogelijke accenten. Daaruit kon ik dan het gewenste accent kiezen via de cijfertoetsen. Nu is deze mogelijkheid plots weg.

Hoe kan ik die terug activeren?

Bijdrager
    KarelWillem

Sorry… dat was het niet.;)

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    MDW

Toch wel. Het werkt weer, maar moest even mijn iMac terug heropstarten.

Je hebt je bericht verwijderd zie ik, maar met het heropstarten heb ik dat terminal-bevel niet meer. Kan je dat aub even terugplaatsen?

Als er daar in het OS geen specifieke knop voor bestaat, vraag ik me af hoe dat bij mij omgeschakeld werd, want ik heb niets in de terminal gedaan. Met een automatische update misschien?

Ik heb vroeger veel geprogrammeerd. Ik neem aan dat er een gemakkelijke manier bestaat om zelf een programmaatje met 2 knoppen te programmeren zodat ik vlot kan omschakelen zonder die terminal-app te gebruiken. Alleen weet ik niet hoe daar aan te beginnen bij een Mac. Heb jij hier kennis over?

Sleutelbeheerder
    Night

Hier vind je alle info:

https://www.macworld.com/article/3048402/how-to-active-or-restore-missing-press-and-hold-diacritical-marks-in-os-x.html

(inclusief het terminal commando om het te herstellen als het niet (meer) werkt.

[edit] Ohh….tegelijk

Bijdrager
    TheBigZ

@Night: Geeft niet. Beter teveel info, dan te weinig!:-)

Sleutelbeheerder
    Night

👍

Bijdrager
    KarelWillem

MDW op 2 januari 2021 om 17:55
    Toch wel. Het werkt weer, maar moest even mijn iMac terug heropstarten.

Je hebt je bericht verwijderd zie ik, maar met het heropstarten heb ik dat terminal-bevel niet meer. Kan je dat aub even terugplaatsen?…

Oeps, sorry. Eten maken en berichten plaatsen gaat niet goed samen.

Maar gelukkig staat hij hierboven weer.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Sleutelbeheerder
    Night

Als je (ook na herstarten) een eerder ingevoerd commando wil terughalen (om opnieuw in te voeren) in Terminal, moet je gewoon op de ↑-toets drukken totdat je dat commando weer ziet. Het laatst gebruikte commando zie je als eerste, gevolgd door het voorgaande, etc. Met de ↓-toets ga je weer ‘de andere kant’ op.

Bijdrager
    Ome Kor

<p class=”cite”>MDW op 2 januari 2021 om 17:55</p>
    Ik heb vroeger veel geprogrammeerd. Ik neem aan dat er een gemakkelijke manier bestaat om zelf een programmaatje met 2 knoppen te programmeren zodat ik vlot kan omschakelen zonder die terminal-app te gebruiken. Alleen weet ik niet hoe daar aan te beginnen bij een Mac. Heb jij hier kennis over?

Het hangt ervan af welke taal je wilt gebruiken, standaard zijn er diverse programmeer mogelijkheden geïnstalleerd op de Mac. Zo heb je een aantal script talen, zoals Shell script, AppleScript en JavaScript tot je beschikking.

https://developer.apple.com/library/archive/documentation/LanguagesUtilities/Conceptual/MacAutomationScriptingGuide/index.html#//apple_ref/doc/uid/TP40016239-CH56-SW1

Verder nog programmeertalen, zoals Python (2 & 3), Ruby en Perl. Natuurlijk kun je altijd je eigen voorkeurstaal installeren of Swift (de door Apple ontwikkelde programmeertaal).

Bijdrager
    computer space

Heb je ooit de manier uit System 7 gebruikt (heel oud Mac OS)? Die werkt ook nog steeds, en geniet mijn voorkeur: alt-e/u/i/` en daarna de letter waar ie op moet.

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    GoeieDag

Systeem 7? Vast wel. Maar ook nog in Mac OS X 10.6 Snow Leopard. Dus dat ‘oude’ valt wel mee.

Het gaat om ‘dode toetsen’: https://support.apple.com/guide/mac-help/mh27474/mac

Voordeel van deze manier is dat het beter werkt bij snel typen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En aangezien ze allebei werken, kun je die nemen die je het makkelijkst vindt. Als je vaak á moet typen dan is leren dat dat ⌥e gevolgd door a is, handiger dan elke keer de a ingedrukt te houden. Maar als je niet (meer) weet onder welke dode toets de^ zit, dan laat je dat menuutje even verschijnen bij de letter waar je hem nodig hebt — evenals voor accenten die je niet kúnt typen, zoals een macron.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.