8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    passenger1

Absurd dataverbruik internet

Hallo,

de laatste tijd zit ik met een absurd hoog dataverbruik op mijn internetlijn (1,07 TB tot nu toe deze maand).

Gevolg: Proximus zet snelheid belachelijk laag… heel vervelend natuurlijk… kan het wel oplossen met paketten bij te vragen maar kan dat natuurlijk ook niet blijven doen.

Vraagje: is er een manier per toestel (zowel mac als windows) na te gaan om na te gaan hoeveel data er op het wereld wijde web gegooid worden?

Alsvast bedankt.

Peter

Bijdrager
    Shmoo

Er zullen vast wel appjes zijn waarmee je bandbreedte kunt meten via je Mac, bijvoorbeeld dit appje.

https://itunes.apple.com/nl/app/bandwidth/id490461369?mt=12

Het kan ook komen door een nieuwe smart tv of een ander slim product in huis dat niet via je computer of telefoon werkt. Verander ook eens je WiFi wachtwoord zodat je er zeker van bent dat de buren of iemand in de buurt niet meesurft op jouw kosten.

Bijdrager
    computer space

Volgens mij heeft activiteitenmonitor al zoiets ingebouwd. Kun je de Mac vast mee bestuderen.

Moderator
    Raymon

Ja, op je Mac kun je via activiteitenweergave het datagebruik van applicaties monitoren. Enige beperking is dat ze wel actief moeten zijn. Zodra je ze afsluit zijn de gegevens ook weg.

Een goed alternatief is iStat Menus dat de gegevens opslaat tot je je Mac reboot. De meeste Mac-gebruikers zetten hun Mac echter niet al te vaak uit. Met de trial zou je genoeg moeten hebben om het probleem op te sporen of je Mac uit te sluiten.

Moderator
    Night

Voor  soortgelijke WIndows apps kun je beter even te rade gaan op een WIndows forum, daar heeft men meer kennis hierover.

Bijdrager
    passenger1

Bedankt voor de reacties, kan ik mee aan de slag…

Peter

Bijdrager
    Pivni Pes

Je hebt niet aangegeven of dat het een privé situatie is of zakelijk.
    Voor zakelijk is dit nog niet zo absurd lijkt mij, ik zit er met onze eigen mailserver ver overheen.

Maar goed, als je een beetje router hebt kun je natuurlijk ook redelijk wat info op tafel toveren over het verbruik.
    Maar zoals Shmoo aangaf, verander je WiFi wachtwoord eens, maar niet alleen dat, is je beveiliging voor de WiFi wel op orden?
    In mijn router heb ik aangegeven dat alle MAC adressen op de zwarte lijst staan, dus geen een wordt dan doorgelaten als bepaalde gasten mijn wachtwoord boven water hebben gesnuffeld.
    De MAC adressen die wel op internet mogen zet ik op de witte lijst.
    Wellicht zijn er van die gasten die hier ook wat op hebben bedacht, maar het is weer een extra drempel.

Bijdrager
    puchelaar

Ik had het probleem dat bij gebruik van mijn iPhone als hotspot, Dropbox en Google Drive soms enorme hoeveelheden gingen synchroniseren. Heb daarom Tripmode aangeschaft (https://www.tripmode.ch/ ik heb er verder geen banden mee, alleen tevreden gebruiker).

€8,- maar ik kan nu mijn Mac per locatie/wifinetwerk aangeven welle software contact mag maken met het internet.

Met de Windows versie (die ze ook blijken te hebben) heb ik geen ervaring.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.