5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    The7th

Aan/Uit/Sluimerstand Vragen + Beeldscherm iMac Vragen

Dinsdag verwacht ik mijn eerste Mac: iMac 20”, 2.16 ghz Core 2 Duo, 2gb binnen te hebben (helaas levert UPS niet op konningedag), maar ik heb nog wat vragen over aan/uit/sluimerstand en de bediening van het beeldscherm van de iMac.

Ik heb in een paar topic op deze forum gelezen dat je je Mac 24/7 aan moet laten staan zodat Mac OS zijn taken kan afhandelen, elder op deze forum heb ik ook gelezen dat dat achterhaald is en niet meer nodig. Als het wel nodig is, kan ik dan ook m’n Mac ook op sluimerstand zetten of handelt hij dan geen taken af? En als hij op sluimerstand staat wat blijft er dan nog allemaal aan? Een lampje wat dimt als het donker wordt (”ademt” het ook net als bij de Mac Pro?) las ik op Apples site, maar weten jullie ook wat er van binnen aan blijft?

Dan de beeldscherm vragen:
    – Kan je de helderheid makkelijk veranderen?
    – Kan je het beeldscherm ook uitschakelen terwijl Mac OS aanblijft zodat hij wel download, maar niet
    zoveel stroom verbruikt?

Bij voorbaat dank voor al jullie reacties.

Moderator
    unSOUND
    ”The7th”

Ik heb in een paar topic op deze forum gelezen dat je je Mac 24/7 aan moet laten staan zodat Mac OS zijn taken kan afhandelen, elder op deze forum heb ik ook gelezen dat dat achterhaald is en niet meer nodig. Als het wel nodig is, kan ik dan ook m’n Mac ook op sluimerstand zetten of handelt hij dan geen taken af?

Sinds Tiger is het zo dat als hij zijn onderhoudt niet heeft kunnen doen ( omdat hij bijvoorbeeld uit stond ), hij het op een later tijdstip nogmaals probeert. Daar kleven echter wel 2 nadelen aan: Ten eerste kan het dus even duren eer hij het onderhoud wel pleegt, ten tweede kan het zijn dat hij het doet terwijl jij aan het werk bent, en dat merk je weer in de prestaties van je machine. En nee, OS X voert geen onderhoud uit tijdens sluimerstand.

”The7th”

En als hij op sluimerstand staat wat blijft er dan nog allemaal aan? Een lampje wat dimt als het donker wordt (”ademt” het ook net als bij de Mac Pro?) las ik op Apples site, maar weten jullie ook wat er van binnen aan blijft?

He lampje is eigenlijk zo’n beetje het enige, samen met het Ram, en OS X “luistert” naar activiteit op de ethernet poort, en de toetsenbord / muis ingangen.

”The7th”

Kan je de helderheid makkelijk veranderen?

Ja, dat kan vanaf het toetsenbord

”The7th”

Kan je het beeldscherm ook uitschakelen terwijl Mac OS aanblijft zodat hij wel download, maar niet zoveel stroom verbruikt?

Je kunt OS X instellen om het scherm na een X aantal minuten uit te zetten

Bijdrager
    The7th
    ”unSOUND”

Sinds Tiger is het zo dat als hij zijn onderhoudt niet heeft kunnen doen ( omdat hij bijvoorbeeld uit stond ), hij het op een later tijdstip nogmaals probeert. Daar kleven echter wel 2 nadelen aan: Ten eerste kan het dus even duren eer hij het onderhoud wel pleegt, ten tweede kan het zijn dat hij het doet terwijl jij aan het werk bent, en dat merk je weer in de prestaties van je machine. En nee, OS X voert geen onderhoud uit tijdens sluimerstand.

Kan ik dat niet plannen of zo? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dat wel kon.

”unSOUND”

He lampje is eigenlijk zo’n beetje het enige, samen met het Ram, en OS X “luistert” naar activiteit op de ethernet poort, en de toetsenbord / muis ingangen.

Bij de toetsenbord en muis begrijp ik het als ik typ of klik dat Mac OS X aan gaat (tenminste dat is wat ik denk dat je bedoelt met luisteren), maar waar ”luistert” hij naar bij de ethernet poort? Als ik nieuw mail krijg of zo?

”unSOUND”

Ja, dat kan vanaf het toetsenbord

Met de F-toetsen zeker, want op m’n ooms Mac Pro toetsenbord zat er niks voor helderheid of zijn er verschillende toetsenborden?

”unSOUND”

Je kunt OS X instellen om het scherm na een X aantal minuten uit te zetten

Dat heb ik wél begrepen :P

Moderator
    unSOUND
    ”The7th”

Kan ik dat niet plannen of zo? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dat wel kon.

Dat kan met handmatig werk in de terminal, of met extra software… Maar persoonlijk vind ik het onderhoud van OS X zaken waar je je zeker in het begin nog niet mee bezig hoeft te houden. Hou jij je maar vooral bezig met leren werken met de programma’s zelf, het besturingssysteem red zichzelf wel…

”unSOUND”

maar waar ”luistert” hij naar bij de ethernet poort? Als ik nieuw mail krijg of zo?

Nee, of er bijvoorbeeld een andere computer in het netwerk verbinding wil maken met jouw harde schijven en zo. Deze optie is overigens uit te zetten.

”unSOUND”

Met de F-toetsen zeker, want op m’n ooms Mac Pro toetsenbord zat er niks voor helderheid of zijn er verschillende toetsenborden?

Inderdaad, de F-toetsen F14 & F15

Bijdrager
    The7th

Ik heb alles begrepen, bedankt voor al je moeite!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.