9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Aantal mb's van foto's verlagen

Naar een site wil ik foto’s opsturen. De desbetreffende foto’s zijn iets van 3,5 mb en zij nog maar max 2 mb zijn. De programma’s die ik heb gevonden werken allemaal met pixels. Is er echter ook een programma waarbij ik het aantal mb’s kan opgeven?

Bijdrager
    Glime

Dit kun je allemaal in voorvertoning van apple doen

Open hiermee de foto’s, selecteer alle foto’s met cmd + A
    Bovenin Archief > Exporteer als…
    Nu kun je als je jpg kiest, de kwaliteit op bijvoorbeeld 70% zetten om de foto’s te verkleinen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Photoshop geeft de bestandsgrootte van de afbeelding weer als je exporteert „voor het web”, maar dan moet je wel dat programma gebruiken.

Met een programma dat dat niet doet, is de enige manier om te proberen: verklein de afbeelding (in aantal pixels breed en hoog) en/of bewaar hem met meer compressie (zoals Glime voorstelt) en kijk in de Finder hoe groot het bestand nu is.

Bijdrager
    JFL

Je kunt ook in Voorvertoning naar “Extra – Pas grootte aan” gaan.

Bijdrager
    Vindplaats

In eerste instantie dacht ik dat JFL voor mij de oplossing gevonden had. Echter als ik een foto in Extra van Voortoning aanpas door de pixels voor bv de breedte aan te passen dan zie ik dat bij Nieuwe grootte het aantal bytes verminderd is tot 1,9 mb. Dat is dus precies wat ik nodig heb. Echter als ik deze foto opsla en in Finder naar de grootte kijk dan zie ik dat het geen 1,9 mb is maar 8,4 mb. Hoe kan dat?

Bijdrager
    JFL

Vreemd, werkt bij mij wel.

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    Vindplaats

Op de een of andere manier lukt het nu wel. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerds gedaan, maar weet niet wat.

Bijdrager
    Glime

Misschien opgeslagen als tiff / png? ipv jpg

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.