21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    nightf3v3r

Aansluitpunten voor internet/tv/telefonie nieuwbouwhuis

Wij krijgen een nieuwbouwhuis en op de bouwtekening moeten wij aangeven waar we de aansluitpunten willen hebben.
    Naast CAI en TEL (waar het standaard mee opgeleverd wordt) moeten wij zelf via meerwerk aangeven wat waar moet komen.

Wij hebben tv/internet/telefonie van XS4ALL.

Ik kan kiezen uit de volgende opties:

1. een loze leiding met UTP/datakabel (RJ45)
    2. extra UTP/data aansluiting (RJ45)

Wij krijgen een grote lange woonkamer (15m), gescheiden door een hal met aangrenzend de slaapkamer en een werkkamer (de meterkast komt aan de buitenkant van de werkkamer).

Wat hebben we nodig:

Woonkamer: tv, telefonie en internet (via wifi?)
    Slaapkamer: internet & telefonie
    Werkkamer: internet & telefonie
    Meterkast: aansluitpunt voor modem

Miin vraag is, wat moet waar komen, ik ben een leek op dit gebied. Waar moet een loze leiding met UTP kabel komen (optie 1) en waar een extra UTP/data aansluiting (optie 2).

Dank!

Bijdrager
    fred44nl

vaste telefonie wordt steeds minder vaak gebruikt.
    of je zelf een vaste telefoon wilt blijven gebruiken, dat moet je zelf beslissen.
    dus indien nodig in de woonkamer òf in de werkkamer een vaste telefoonaansluiting, meer niet.
    vaste telefoons werken immers allemaal ook draadloos.

verder zou ik in elke kamer een leiding laten aanbrengen waar een utp-kabel in kan.
    in die lange woonkamer wellicht zelfs 2, 1x voorkant en 1x achterkant.
    of je die utp-kabel er meteen in laat leggen, of dat later zelf doet of laat doen, dat moet je zelf weten.
    en dan denk je misschien: alles gaat tegenwoordig toch via wifi ??
    ja, dat is zo, maar er gaat niks boven een kabel.
    en hoe meer kabels hoe beter.
    nu heb je een mooie gelegenheid om het met kabels in te richten.