21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    nightf3v3r

Aansluitpunten voor internet/tv/telefonie nieuwbouwhuis

Wij krijgen een nieuwbouwhuis en op de bouwtekening moeten wij aangeven waar we de aansluitpunten willen hebben.
    Naast CAI en TEL (waar het standaard mee opgeleverd wordt) moeten wij zelf via meerwerk aangeven wat waar moet komen.

Wij hebben tv/internet/telefonie van XS4ALL.

Ik kan kiezen uit de volgende opties:

1. een loze leiding met UTP/datakabel (RJ45)
    2. extra UTP/data aansluiting (RJ45)

Wij krijgen een grote lange woonkamer (15m), gescheiden door een hal met aangrenzend de slaapkamer en een werkkamer (de meterkast komt aan de buitenkant van de werkkamer).

Wat hebben we nodig:

Woonkamer: tv, telefonie en internet (via wifi?)
    Slaapkamer: internet & telefonie
    Werkkamer: internet & telefonie
    Meterkast: aansluitpunt voor modem

Miin vraag is, wat moet waar komen, ik ben een leek op dit gebied. Waar moet een loze leiding met UTP kabel komen (optie 1) en waar een extra UTP/data aansluiting (optie 2).

Dank!

Bijdrager
    fred44nl

vaste telefonie wordt steeds minder vaak gebruikt.
    of je zelf een vaste telefoon wilt blijven gebruiken, dat moet je zelf beslissen.
    dus indien nodig in de woonkamer òf in de werkkamer een vaste telefoonaansluiting, meer niet.
    vaste telefoons werken immers allemaal ook draadloos.

verder zou ik in elke kamer een leiding laten aanbrengen waar een utp-kabel in kan.
    in die lange woonkamer wellicht zelfs 2, 1x voorkant en 1x achterkant.
    of je die utp-kabel er meteen in laat leggen, of dat later zelf doet of laat doen, dat moet je zelf weten.
    en dan denk je misschien: alles gaat tegenwoordig toch via wifi ??
    ja, dat is zo, maar er gaat niks boven een kabel.
    en hoe meer kabels hoe beter.
    nu heb je een mooie gelegenheid om het met kabels in te richten.
    dan kun je PC’s, laptops, mediaplayer, TV, etc.etc. allemaal met een utp-kabel aansluiten.

Bijdrager
    nightf3v3r

Hoi Fred, dank.

Ik som even mijn vragen op, want dat is precies wat ik op de bouwtekening moet aangeven:

-Welke aansluiting(en) moet er in de meterkast komen; een loze leiding met UTP kabel komen (optie 1) en/of waar een extra UTP/data aansluiting (optie 2).

-Welke aansluiting(en) moet er in de huiskamer komen; een loze leiding met UTP kabel komen (optie 1) en/of een extra UTP/data aansluiting (optie 2).

-Welke aansluiting(en) moet er in de slaapkamer komen; een loze leiding met UTP kabel komen (optie 1) en/of waar een extra UTP/data aansluiting (optie 2).

-Welke aansluiting(en) moet er in de werkkamer komen; een loze leiding met UTP kabel komen (optie 1) en/of waar een extra UTP/data aansluiting (optie 2).

Bijdrager
    fred44nl

ja, ik heb de bouwtekening niet, dus moet je zelf bepalen waar precies, in welke kamer één of twee leidingen moeten komen.
    maar in elke kamer minstens één en dan op die plaats, waar jij denkt een aansluiting nodig te hebben.
    denk hierbij aan TV, bureau, etc.etc.

overigens bestaan er geen loze leidingen met UTP kabel.
    het is òf een loze leiding, òf een leiding met een utp-kabel.

omdat internet kennelijk in de meterkast binnen komt, moeten alle utp-leidingen natuurlijk daar samenkomen.

Bijdrager
    Mela

Ik zou persoonlijk in elke ruimte een dubbele RJ45 aansluiting laten maken en mischien in de woonkamer op 2 plaatsen een dubbele.
    In de meterkast kan je deze laten afwerken op een patch panel.

RJ45 aansluitingen kunnen ook gebruikt worden voor RJ11 telefonie aansluitingen en op deze wijze kan je zelf bepalen, via het patch panel, waar je wat plaatst. Een goede electricien moet dat zeker voor je kunnen realiseren.

Maar goed dat zou mijn keuze zijn. Ik kan tenslotte niet in jouw spaarpot kijken ..:wink:

Bijdrager
    nightf3v3r

Ok, ok, ik probeer het even te begrijpen. Maar..

Ik zit nog steeds met 2 opties, 1. die leiding met een UTP-kabel (€ 130) en 2. extra UTP/data aansluiting (€ 185). Dat zijn 2 keuzes, ik moet iets gaan neerzetten op die bouwtekening, en ik heb er geen verstand van.

We beginnen met de meterkast, optie 1 of 2 of allebei? (hier komt de modem te hangen)

Werkkamer, optie 1 of 2 of allebei? (internet/telefonie)

Slaapkamer, optie 1 of 2 of allebei? (internet/telefonie)

Woonkamer, optie 1 of 2 of allebei? (TV/internet/telefonie) (wellicht op 2 punten een aansluiting maar welke)

Excuus voor mijn onkunde.:)

Bijdrager
    fred44nl

in de woonkamer en waarschijnlijk ook op de slaapkamer moet een TV-aansluiting komen.
    dat zou coax kunnen zijn, maar bijv. bij KPN werkt TV via UTP.
    hoe dat bij XS4ALL zit weet ik niet.

als alles via UTP gaat, dan is zo hier en daar een enkele utp-aansluiting inderdaad niet voldoende.
    dus in de woonkamer 2x een dubbele utp-aansluiting.
    werkkamer en slaapkamer elk één dubbele utp-aansluiting.
    het lijkt me dat het dan om optie 2 gaat.
    als men daar tenminste één leiding, afgedekt met een dubbele utp-aansluiting, mee bedoelt.

alle utp-kabels komen uit in de meterkast.
    daar kun je een patch-panel laten plaatsen, maar een losse switch kan ook.

Bijdrager
    nightf3v3r

Zoals de opties volledig omschreven staan:

1. Bedraden en afmonteren van een standaard loze leiding met een UTP/datakabel (internetkabel) (RJ45)
    Deze data aansluiting is een UTP kabel CAT5E en wordt uitgevoerd in een loze doos met een blind afdekplaatje. Positie volgens meerwerktekening. Er is slechts een bedrading per loze leiding mogelijk. € 130.

2. Extra UTP/ data aansluiting (RJ45)
    Deze data aansluiting is een UTP kabel CAT5E en wordt uitgevoerd met een RJ45 contactdoos.
    Aanbrengen en afmonteren van een extra leiding vanuit de meterkast ten behoeve van een UTP aansluiting. Positie volgens meerwerktekening. € 185.

Bijdrager
    piebas

Zoals ik het begrijp is optie een dus alleen de kabel in een doos met een blind-plaat erop.
    Optie 2 is een kabel gemonteerd in een outlet waar dus direct een kabel ingeprikt kan worden.
    Als je geen ervaring hebt met het afmonteren van utp-stekkers zou ik voor optie 2 gaan, deze lijkt mij kant-en-klaar.

Bijdrager
    computer space

Standaard laten opleveren en mannetje van werkspot laten doen. Wij hadden voor 350€ incl BTW 6 UTP gigabit aansluitingen en nette paneeltjes bijpassend bij overige schakelspul: 2 extra in woonkamer + coax-tv punt herbedraad met UTP, 4 voor de slaapkamers (1/kamer is zat). Wij hebben op een slaapkamer een switch gezet, alles direct naar meterkast is wel heel veel meters.

Wij hebben op de TV-plek 2 aansluitingen naast elkaar.

Bijdrager
    nightf3v3r

Dat klinkt wel aantrekkelijk om dat via werkspot te doen, maar tijdens de bouw wordt alles netjes via leidingen weggewerkt neem ik aan.
    Hoe zit dat dan in jouw situatie?

Bijdrager
    pruus

Nog een paar tips;
    -draadloos is handig omdat je dan weinig extra kosten hoeft te maken voor aanleg.
    -als je overstapt op/ of gebuikt maakt van draadloze telefoons, zorg dan dat het basisstation ver van de wifi-router komt te staan. Daardoor hou je een beter netwerk in stand.
    -utp naar het wifimodem is het best
    -wifi-punt hoog plaatsen is beter
    -heb jij een betonbouwhuis, kijk dan goed waar de draagmuren zitten ivm extra bewapening
    -kijk per vertrek wat je nodig hebt, downloadsnelheid etc, want wellicht werken dan TP-links voor jou
    -bedraad, UTP, heeft als voordeel dat je geen last hebt van stopsignalen van andere wifi-gebruikers die allemaal modems hebben aan staan.

Bijdrager
    nightf3v3r

Maar zeg ik het goed dat beide opties eigenlijk hetzelfde zijn, behalve dat optie 2 een contactdoos heeft waar je het gelijk in kan prikken?

Hoe zit het in de meterkast, moet daar optie 2 komen, ‘Extra UTP/ data aansluiting’ voor de modem?

Geblokkeerd
    Anoniem

@nightf3v3r

Misschien moet je even een opsomming maken van de spullen die je hebt en waar dit gaat/moet komen.

Bijv
    TV woonkamer + slaapkamer
    Telefoon vaste lijn woonkamer + slaapkamer
    pc/laptop ……….
    enz enz

Bijdrager
    nightf3v3r

TV & Telefoon Woonkamer
    Computer & Telefoon slaapkamer
    Computer & Telefoon werkkamer

Door het hele huis WIFI

Wat moet er in de meterkast komen? (optie 1 of 2)

Geblokkeerd
    Anoniem

Voor wifi door het hele huis heb ik deze in gebruik en het grote voordeel is dat het ook in de tuin werkt.

Zijn alle pc’s, tablets en telefoons van Apple? raadt ik deze aan ivm 5Ghz

Bijdrager
    petermr

ik heb destijds (2001) heel veel bekabeling (cat5e en coax voor sat-tv) geinstalleerd.
    de installateur vroeg zich al af of het een kantoor was of een woonhuis. totaal ca 350m cat5 en 180m coax in de muur.
    ik heb dikke pijp gebruikt (19mm = 3/4 inch in plaats van de standaard 16 mm = 5/8 inch) omdat daar een dubbele utp en een coax doorheen kan.
    naast een meterkast voor de energiekant (gas, water, elektra) een aparte meterkast ingericht voor de telecom kant met een rack voor patchpanelen en een 24 ports Gb switch, aangevuld met NAS
    in de woonkamer op elke hoek 2xrj45 +1x coax (als ik de tv/mediaplayer verplaats heb ik geen losse kabels door de halve kamer)
    in de werkkamer/kantoor 6xrj45 + 1xcoax (printers, desktop)
    in de keuken 2x rj45 (telefoon)
    in de 3 slaapkamers 2xrj45 +1xcoax (in grote slaapkamer 2x)

verder buiten een aantal ip camera’s ivm bewaking etc
    http://

Bijdrager
    computer space

Uiteraard ook alles laten infrezen en met van die gele 19 en 25mm buizen. Had wel zelf afgesmeerd, maar met pak roodband van 8 € is dat zo gepiept.

Bijdrager
    fred44nl
    nightf3v3r op 30 januari 2016

Wat moet er in de meterkast komen? (optie 1 of 2)

alle utp-kabels die naar de woon-, werk- en slaapkamer gaan komen uit in de meterkast.
    dus als je bijv. kiest voor 2x in de woonkamer, 1x in de werkkamer en 1x in de slaapkamer, dan heb je 4x in de meterkast.

Bijdrager
    nightf3v3r

Hartelijk dank allen!

Bijdrager
    musicmaker

Gewoon naar elke ruimte 1 loze leiding (later zelf te bepalen waarvoor gebruikt en dan kabeltrekken) en naar de slaapkamer 1 extra loze leiding voor coax. Tevens een 1 duims loze leiding naar de garage en/of schuur.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.