17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

aansluiting usb-hub voor iMac: welke apparaten wel en welke niet?

Ik heb een bus powered 4-ports usb-hub (ICIDU) gekocht voor op mijn iMac.

Op de vier usb-poorten van mijn iMac zijn de volgende apparaten aangesloten:

toetsenbord
    backup schijf (zonder daisychain-mogelijkheid, maar met eigen voeding)
    printer
    camera

Op de Firewire-poort is een DVD/CD-brander aangesloten (met eigen voeding).

De usb-hub heb ik aangeschaft omdat ik standaard twee nieuwe apparaten wil aansluiten:

een fotoscanner
    een DAC (om mijn iMac te verbinden met mijn stereo; dus niet via AirPort en hoofdtelefooningang)

Welke apparaten kan ik nu het beste op de usb-hub aansluiten? Maakt dit wat uit?

Incidenteel heb ik nog een apparaat in gebruik: een tweede backup schijf, die zijn voeding moet krijgen via USB. Kan ik deze ook met goed gevolg aansluiten op de usb-hub?

Bijdrager
    1984

Toetsenbord is USB 1 en die camera zal ook geen problemen geven, en handig om hem erin te pluggen,
    Dus toetsenbord en camera in hub, verder gewoon even proberen.

Geblokkeerd
    Bento

Qua stroom is het geen probleem om de harddisks aan te sluiten op de hub maar ik vermoed dat zo’n hub wel ten koste gaat van de snelheid. Maar dat is een idee en niet op feiten gebaseerd.

Bijdrager
    Maurits

Je kan uitzoeken welk USB device via welke controller aangesloten zitmet System Information (voorheen systeem profiel)

Er zijn (afhankelijk van het type mac) twee of drie USB controllers die de interne apparaten en externe aansturen.
    Ik zou zorgen dat met name de devices met hoge data doorvoer (disken) op verschillende controllers zitten.

zie hier een screenshot:

De term SuperSpeed is USB3 snelheid, en je kan op elk device klikken om te zien welke snelheid dat device heeft (zwakste schakel bepaald snelheid)
    Mijn StoreJet Trancend externe HD is dus op USB3 snelheid (5 Gb) aangesloten, en deze poort kan 900 mA leveren (het is vreemd dat het device zegt maar 0 nodig te hebben, maar dat kan met externe power)

zie ook http://support.apple.com/kb/ht5172

Bijdrager
    shakey

Qua stroom is het geen probleem om de harddisks aan te sluiten op de hub maar ik vermoed dat zo’n hub wel ten koste gaat van de snelheid.

Bento, dat is nou juist de vraag waar ik mee zit.

Je kan uitzoeken welk USB device via welke controller aangesloten zit met System Information (voorheen systeem profiel)

mjsanders, ik zal kijken hoe dit bij mij zit. Ik kom er op terug (morgen).

Ik zou zorgen dat met name de devices met hoge data doorvoer (disken) op verschillende controllers zitten.

Dus niet twee externe schijven aansluiten op één hub?
    Van de ene schijf op de andere overschrijven zal dan waarschijnlijk helemaal niet lukken.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb hier drie HDD’s op één van stroom voorziene hub hangen.

Nu stel ik misschien niet teveel eisen, maar ik merk niet zoveel van data doorvoer-problemen.

Eén van de HDD is in gebruik voor de iMovie-projecten, en ook daar merk ik niets van snelheidsproblemen.

Twee van die schijven zijn deels een kopie van elkaar (met films en muziek).
    Dus heen en weer kopiëren gebeurt er ook regelmatig (probleemloos).

Bijdrager
    shakey

Nu stel ik misschien niet teveel eisen, maar ik merk niet zoveel van data doorvoer-problemen.

Eén van de HDD is in gebruik voor de iMovie-projecten, en ook daar merk ik niets van snelheidsproblemen.

KarelWillem, dank je voor dit bemoedigende verhaal. Mijn usb-hub is weliswaar bus-powered, maar wie weet. Ik moet het nog uitproberen.
    Ik kijk er wel van op dat je informatie van de ene naar de andere schijf kunt sturen via één en dezelfde poort.

Geblokkeerd
    Bento
    KarelWillem op 05 december 2013

Wat nou weer problemen?!?!? Als zo’n hub ten koste gaat van de snelheid werkt wel alles alleen duurt het wegschrijven naar de disk wat langer. Dat is geen probleem. Een probleem wordt het pas als zo’n harddisk niet werkt als deze d.m.v. een hub met de computer is verbonden. Waar het om draait is of zo’n hub voor vertraging zorgt.

Een probleem is als je niet genoeg geld hebt om je kinderen fatsoenlijk met vakantie te laten gaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Hé vrolijke snuiter. Ga eens een poging doen wat socialer en normaler te reageren, wil je?!

Wellicht vertraagt een hub.
    Het is alleen niet merkbaar. Dat was de strekking van het verhaal.

Geblokkeerd
    Bento

Dus je weet niet of een hub vertraagd maar je weet wel dat het niet merkbaar is. En dan mij beschuldigen van zinloze reacties….

Ach, als je tellertje er maar weer eentje is opgehoogd. Had je maar net zo veel centjes als posts. Dan konden die jochies op school ook eens trots vertellen over hun vakantie.

Bijdrager
    shakey

Ach, als je tellertje er maar weer eentje is opgehoogd. Had je maar net zo veel centjes als posts. Dan konden die jochies op school ook eens trots vertellen over hun vakantie.

Bento, graag on topic blijven. Geen persoonlijke aanvallen aan het adres van KarelWillem of anderen.
    En verder bedankt voor je reacties die wel on topic waren.

Bijdrager
    Verdult
    Bento op 05 december 2013

Dus je weet niet of een hub vertraagd maar je weet wel dat het niet merkbaar is. En dan mij beschuldigen van zinloze reacties….

KW heeft je niet beschuldigt van een zinloze reactie, hij beschuldigde jou van een asociale reactie. Hetgeen overigens totaal terecht is, doe het forum dus een plezier en reageer niet zo onbeleefd op iemand die gewoon probeert te helpen. En FYI, een trage verbinding is anno 2013 wel degelijk een probleem je wilt dat je apparaten snel en goed werken, anders koop je wel een oude schoenendoos aan notitieblokken.

OT:
    Ik zou als ik jou was even experimenteren, gooi om te beginnen de apparatuur dat snelheid nodig heeft (HDD’s, Camera’s) rechtstreeks aan je iMac, en sluit de apparatuur dat niet zo afhankelijk is van een grote snelle datastroom aan op je hub, denk hierbij aan het toetsenbord, printer enzo. Mocht je bij iets het gevoel krijgen dat het traag werkt prik je wat stekkers om.

Geblokkeerd
    Bento
    Verdult op 05 december 2013

En FYI, een trage verbinding is anno 2013 wel degelijk een probleem je wilt dat je apparaten snel en goed werken, anders koop je wel een oude schoenendoos aan notitieblokken.

Het advies is om het topic nog eens op je gemak goed door te lezen. Niemand heeft het hier over een trage verbinding gehad. Je begrijpt er werkelijk helemaal niets van.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een USB hub op zich vertraagd niet.
    Het splitst slechts 1 USB signaal van de computer (de ‘up-stream’) in meerdere signalen elk met de maximale snelheid die de hub zelf ondersteunt. (De ‘down-streams’) Een signaal vanaf de computer naar de hub bereikt alle aangesloten devices, maar per device bereikt er maar één signaal tegelijk de computer.

Omdat ten alle tijden maar één down-stream tegelijk de computer bereikt (‘vooruit gezonden’ via de up-stream) gaat deze steeds met de zelfde snelheid. Er is dus geen sprake van ‘verstopping’ op die ene USB verbinding waar de hub op staat. Wel kan er een tijdelijke vertraging ontstaan omdat de USB controller die in een hub zit het ene device voorrang kan geven boven een andere. Als de computer een groot bestand naar een drive schrijft dan gaat dit in stukken van een bepaalde lengte. Dit betekent dat er dus meerdere schrijfopdrachten worden uitgevoerd. Als dan een tweede device om aandacht vraagt, wordt de eerst volgende schrijfopdracht even vertraagt, maar dat is heel kort en valt normaal gesproken niet op.

De maximale snelheid die bereikt kan worden is die van de hub. M.a.w: heb je een USB 3.0 device op een USB 2.0 hub staan dan gaat dat device met die snelheid en niet met de USB 3.0 snelheid. De USB hub is dan de bottleneck als ook de computer USB 3.0 is.

Het maakt in de praktijk dus weinig uit of je een toetsenbord, printer of drive op een hub aansluit. De USB controller bepaalt namelijk welk device er (tijdelijk) voorrang krijgt. Een device dat ‘demanding’ is zal voorrang krijgen boven een device die dat niet is.

ncidenteel heb ik nog een apparaat in gebruik: een tweede backup schijf, die zijn voeding moet krijgen via USB. Kan ik deze ook met goed gevolg aansluiten op de usb-hub?

Alleen als de USB hub zelf zijn eigen stroom krijgt. En dat is voor zover ik weet meestal het geval bij een hub omdat er anders teveel ampère wordt getrokken door de aangesloten devices en zo’n hub is dan alleen geschikt voor ‘lichte’ apparaten zoals muis of toetsenbord.

Bijdrager
    iep

In de praktijk zijn er niet zoveel problemen mee. Sommige apparaten doen nog wel eens raar wat zich dan oplost als je ze direct in de computer stopt. Wat vaak wel mis gaat zijn apparaten die stroom via usb moeten krijgen (bus powered). Er zijn wat hubs die tot 4A kunnen leveren wat genoeg is, die leveren geen problemen op. De hubs die dit niet kunnen wel. Dat soort apparaten kun je niet anders dan direct op de computer aansluiten. Voor de rest: probeer het gewoon en sluit aan wat handig is (je hub elders opstellen zodat je bepaalde dingen weg kunt werken bijv.).

Bijdrager
    shakey

Mijn printer blijkt het goed te doen via mijn bus-powered hub, en mijn camera’s ook.

Maar mijn toetsenbord heb ik al weer losgekoppeld. Mijn toetsenbord zelf werkt weliswaar goed via de hub, maar als ik op het toetsenbord een usb-stick aansluit, dan werkt de stick niet. Dat is nou juist een belangrijke reden dat ik gekozen heb voor een bedraad toetsenbord, dat ik er usb-sticks op aan kan sluiten.

Dus het ziet er naar uit dat ik een usb-hub moet nemen die zijn eigen stroom krijgt…

Maar dan heb ik weer een ander probleem, want ik heb geen ruimte meer voor extra stekkers.

Ach, er zijn ergere dingen (-:

Bijdrager
    shakey

Dit las ik trouwens zonet in de gebruiksaanwijzing van de hub die ik heb aangeschaft:

“De HUB werkt zonder voedingsadapter als de apparaten die u erop
    aansluit 500 mA of minder stroom trekken.”

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.