4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Moos

Aansluiting ssd MacBook Pro mid 2014

Hi,

Helaas wordt mijn harde schijf niet meer herkend. Alle resets al geprobeerd zonder succes.

Uiteindelijk OS X opnieuw geïnstalleerd op een externe ssd.

Maar is er een mogelijkheid om die interne ssd via een adapter met usb aan te sluiten?
    Of iets anders om te checken of er nog leven in die schijf zit? Kan me niet voorstellen dat de schijf kapot is.

Bijdrager
    Dutch Viking

Bij mijn MBP (mid2012) had ik precies hetzelfde. Het bleek dat de lintkabel van/naar de SSD was doorgebrand. Dit komt vaker voor, volgens de reparateur. Erger nog: dit kun je niet zelf vervangen, is een delicaat karweitje, want de gegevensbanen zijn geëtst in het ragdunne plastic….

Bijdrager
    fnk

De 2014 gebruikt een non standaard aansluiting volgens ifixit en die zijn weer prijzig…

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Retina+Display+Mid+2014+SSD+Replacement/27694

Case voor ssd

https://www.onlinemacwinkel.nl/owc-macbook-pro-retina-envoy-kit-model-2013-2015.html

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door fnk.
    Bijdrager
    Pietje13

<p class=”cite”>Dutch Viking op 23 augustus 2020 om 15:05</p>
    Bij mijn MBP (mid2012) had ik precies hetzelfde. Het bleek dat de lintkabel van/naar de SSD was doorgebrand. Dit komt vaker voor, volgens de reparateur. Erger nog: dit kun je niet zelf vervangen, is een delicaat karweitje, want de gegevensbanen zijn geëtst in het ragdunne plastic….

Vind het toch altijd zo ergerlijk dat mensen liegen (überhaupt) om zichzelf op te hemelen. Daarmee bedoel ik uiteraard niet jou, Dutch Viking, maar de reparateur die zichzelf één of andere god waant en jou onwaarheden verkondigt. Ja dat kabeltje gaat inderdaad vaak stuk, maar nee dat is niet iets wat je niet zelf kunt.

Een SATA kabel voor een Macbook 2012 kost inkoop +/-€6,- bij een groothandel, €3,- op Aliexpress en €15,- bij een consumenten webshop.

Iemand die het vaker doet vervangt deze kabel in. 5 minuten van begin tot eind. Een “leek” misschien 20 minuten inclusief handleiding kijken.

Bij het 2014 retina model werkt het overigens anders en is het lastiger, ik maakte me even druk om de 2012 opmerking.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.