5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Wammes

Aansluiten van ouderwetse TV op MacBook (Intel Core; SnowLeopard)

Mijn MacBook (Intel Core) met SnowLeopard zou ik willen kunnen aansluiten op mijn ouderwetse (niet-digitale) Samsung TV. Volgens de manual van de MacBook moet je dan op de Mini-DVI-poort (video output poort) een DVI-, VGA-, composite- of S-video-connector. Afhankelijk van het type apparaat heb je dan een Mini-DVI-naar-DVI-adapter, een Mini-DVI-naar-VGA-adapter of een Mini-DVI-naar-video-adapter nodig [composite wordt in dit rijtje niet genoemd]. Al deze adapters zouden dan verkrijgbaar zijn bij de online Apple Store.

Probleem is dat ik geen manual van de Samsung heb en dat deze ook niet online te vinden is – niet bij Samsung en niet op manual sites. Het enige wat ik weet dat er op de voorkant van de TV vier (4) “tulp” aansluitingen zitten, een (1) kleine zwarte en drie (3) wat groter (geel, wit en rood) zonder dat je goed kunt zien waar die voor zijn. Ik denk dat een ervan wel een video input moet zijn dus dat kan ik uitproberen.

Wie kan mij adviseren welke adapter ik het beste kan uitproberen – of waar ik meer info kan vinden? Als ik de juiste adapter vind, kan ik dan de TV veilig op de Mac aansluiten?

Bijdrager
    Лукас

De kleuren wit en rood zijn voor audio (wit links, rood rechts) en geel voor video. Waar de kleine zwarte voor is zou ik niet weten.

In ieder geval heb je een Mini-DVI naar S-video adapter nodig (toevallig heb ik er hier nog 1 over). Omdat beide gele aansluitingen bij jou waarschijnlijk female tulpconnectors zijn heb je dus ook nog een extra male naar male S-video kabeltje nodig (verkrijgbaar bij de betere én de slechtere electronicazaak).

Waarschijnlijk herkent je mac automatisch dan de TV als extern beeldscherm. Houdt er rekening mee dat de resolutie nogal teleurstellend kan zijn. Als je het op een oudere TV aansluit krijg je bijvoorbeeld maar een beeld van 640×480 wat vrij wazig is op een 22″ scherm..

Bijdrager
    TheBigZ

Lucas heeft het al prima uitgelegd.

Wat aanvullingen:
    “Video” is hetzelfde als Composite (“gele tulp”).
    Het kleinere connectortje op je TV is de 5-pins S-Video ingang.

Als je deze adapter hebt:
    http://store.apple.com/nl/product/M9319G/A
    kun je je MacBook zowel via S-Video als Composite (gele tulp) op je TV aansluiten.
    S-Video geeft een iets betere kwaliteit.
    Verder heb je dan ook nog een audiokabel nodig. (minijack naar rood/witte tulpen)

Bijdrager
    Wammes

Bedankt voor de uitleg maar ik heb nog vragen.

Ten eerste heb ik over het hoofd gezien dat de Samsung TV ook nog 2 Scarts heeft, en tussen mijn spullen trof ik zowaar een Scart kabel aan die ik waarschijnlijk kan gebruiken. Aan de Scart kabel zitten 3 male tulps: geel (dat zal dus video – beeld zijn), rood en wit (audio). Dit voorziet dus ook in de omzetting female / male in het verhaal van Lucas. Zie ik dit goed?

Vervolgens moet de gele van de Scart in de gele (female) van de Mini DVI adapter, OK?

Als tweede verbinding heb ik dan een audio kabel nodig, aan de ene kant male Mini jack voor de MacBook en aan de andere kant female rood en wit om aan te sluiten op de Scart kabel, OK?

Andere vragen: Bij Apple Store kost de Mini DVI adapter € 28,40 incl. verzending en BTW, kun je me een betrouwbare goedkopere site aanraden (er zijn er zoveel) waar ik ook terecht kan voor de audio kabel?

Resolutie: Lucas waarschuwt voor wazigheid als de Mac op 640 x 480 staat, maar ik kan er 1280 x 854 van maken – is dat aanzienlijk beter of blijft het wazig? Anders kan ik er beter toch niet aan beginnen?

Bijdrager
    SunKeeper

http://www.gistron.com/info/33798/info.html

Dit is een voorbeeld van de audiokabel die je nodig hebt, eigenlijk kun je die wel in iedere winkel vinden, en variëren behoorlijk in prijs, maar voor € 5,- heb je al een goede.

Ik zie dat je in Amersfoort woont, dus volgens mij kun je net zo goed even bij de Apple Store binnenlopen, en daar voor € 19,- die adapter kopen. € 10,- voor verzending is overdreven natuurlijk.

Een lage resolutie geeft niet zo’n scherp beeld, en zulke televisies zijn niet echt afgestemd op beelden van een computer. Met veel omgevingslicht moet je dan nogal moeite doen om het beeld goed te kunnen zien en tekst te lezen.

Op alle andere punten zit je helemaal goed.:thumbsup:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.