28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    Kenny13

Aanschaf nieuwe MacBook: Keuzes!

Hoi,

Ben benieuwd of mensen mij verder kunnen helpen.
    Ik bekijk de aanschaf van een nieuw MacBook maar vind het niet gemakkelijk te bepalen wat ik nodig heb.
    (ondanks het lezen van vele pagina’s info). Onderstaand mijn gebruik, opties en overwegingen.

Gebruik:
    Ik zal de MacBook vooral in thuis situatie gebruiken (wel mee te nemen en te verplaatsen) voor E-mail, Internet, Word, Excel (en administratie).
    Daarnaast wil ik audio opslaan en de mogelijkheid hebben goed foto’s in te laden, RAW bestanden aan te passen en ook wat video bewerkingen te doen. Dit als hobby die nieuw is, mogelijk groeit maar het is niet professioneel en ik zal er niet elk weekend aan zitten.
    Ik hoop de Mac toch zeker een jaar of 5 goed te kunnen gebruiken.

Opties en overwegingen:
    Gegeven de MBA en MBP die in omloop zijn kijk ik als volgt tegen voor mij interessante modellen aan:

– MacBookPro retina 13′ i7 dual-core 16GB 256GB SSD 2.029 euro
    – MacBookPro retina 15′ i7 quad-core 8 GB 256GB SSD 2.029 euro

evt

– MacBookPro retina 13′ i7 dual-core 16GB 512GB SSD 2.229 euro
    – MacBookPro retina 15′ i7 quad-core 16GB 256GB SSD 2.229 euro

Ik snap dat meer beter is, maar loop tegen limiet van budget. Waarvoor zouden jullie kiezen?
    Betere processor, meer intern geheugen of opslag. Ik neig de laatste niet als belangrijkste te zien
    omdat ik dat op termijn met een externe schijf bv. kan oplossen?

Alle hulp is welkom!

Geblokkeerd
    Anoniem

Voor wat je noemt zou ik een Macbook Air kopen, behalve voor dat video-bewerken dat je misschien nog wel ‘ns wilt doen. Als ik jou was zou ik voor de Macbook Air gaan, als je nog ‘ns serieus wordt met videobewerken dan is het vroeg genoeg wat groters te kopen.

Bijdrager
    CedricH

Een MacBook Air is waarschijnlijk wel krachtig genoeg om een aantal jaar mee uit de voeten te komen. Als je toch het geld hebt ga dan voor de Pro, die is net even dat ietsje krachtiger. Ik zou voor de eerste configuratie gaan met 16GB RAM. De €200 voor die quad core zal niet echt de moeite zijn, belangrijker is dat RAM dat je later immers niet meer kan uitbreiden.

Bijdrager
    Nora Nora

Ik zou een 13″ i5 2.4 met 8GB en 256 ssd (1529 euro volgens mij) nemen, er een dell monitor voor thuis bij kopen en een externe hdd voor de bulk-opslag, de bestanden waarmee ik werk zet ik dan op de ssd totdat ik ermee klaar bent.

8GB moet voldoende zijn voor de komende jaren. Je kan nog denken om er 16 GB in te zetten, maar dan ga je al snel naar een andere prijsklasse en is het wellicht beter om een 15″ te overwegen, maar dit zou ik zelf niet doen. Te grote investering voor in het begin en te weinig duidelijkheid hoe je gebruik gaat zijn en wat je werkelijk nodig gaat hebben. Wel is de extra grafische kaart in het topmodel van de 15″ mooi, maar of je die ook echt gaat gebruiken….

Waarom 256 ipv 512? Omdat 512 ook al snel te weinig gaat zijn en ik hoe dan ook aan de externe opslag zal moeten.

Waarom 13″? Omdat ik dan thuis een lekkere monitor neer kan zetten wat veel prettiger werkt, en de 13″ is een stuk eenvoudiger om mee te nemen.

Waarom de i5? Omdat dit ruimschoots voldoende is voor de komende jaren. De i7 die in de 13″ zit is ook een 2 core, net zoals de i5 in de 13″, en echt niet zoveel sneller dan de i5 in de 13″. En mocht ik toch op den duur echt grote videobewerkingen gaan uitvoeren met complexe bewerkingen, enz, dan is de kans groot dat ik dan andere wensen heb, of de ontwikkelingen alweer veel verder zijn en ik beter de MB kan verkopen en een nieuwe MB of iMac kan aanschaffen. Het verschil tussen de i5 en de i7 van de 13″ zal bij kleine bewerkingen minder merkbaar zijn, bij grote bewerkingen merk je het verschil zeker wel. De 15″ wordt ook geleverd met 4 core chips, daar zal het verschil meer merkbaar zijn, maar of de kosten tegen de tijdwinst opwegen is maar de vraag, vooral aangezien je niet dagelijks aan het renderen bent en tientallen minuten video moet bewerken en doorberekenen.

Ik denk dat bovenstaande set-up je van alle gemakken voorziet, goede draagbaarheid, prettig werken thuis, snelheid, nu niet te duur gekocht zodat je geld overhoudt dat je in een later model kan investeren. En wanneer je tzt een iMac wilt kopen, dan heb je nog voor jaren en jaren een heel goede laptop voor on the road.

Bijdrager
    Ravenshield

Aangezien je hem vaak thuis gaat gebruiken is de 15′ echt wel aan te raden. Een groter scherm is veel minder vermoeiend voor de ogen. Zelf heb ik de 15′ met de aparte grafische kaart. Ik neem hem elke dag mee naar de unief, wat helemaal geen probleem is. Voor een 15′ laptop is hij enorm licht en dun dus is het zeer makkelijk om hem onderweg te gebruiken. Natuurlijk zou je ook de 13′ kunnen pakken en er thuis een externe monitor op aansluiten om een NOG groter scherm te hebben en bij het verplaatsen een NOG lichtere, kleinere (maar niet dunnere!) laptop mee te moeten sleuren.
    Denk dan aan het verschil in performance. Het verschil tussen quadcore en dualcore is heel wat hoor, zeker als je gaat werken met RAW maar ook bijvoorbeeld gaming.

Het grootste probleem zal de prijs zijn natuurlijk, maar daar moet je zelf over beslissen. Wat is je budget? Wil je zo een enorm bedrag uitgeven aan een laptop?

Wel zou ik willen zeggen dat ik zelf geen moment spijt heb gehad van mijn aankoop. Ik had verwacht dat ik spijt ging hebben dat ik zo een bedrag heb gespendeerd aan een laptop, maar hij is het volledig waard!

Bijdrager
    Kenny13

Dank voor alle reacties.

Merk dat ik in een split personality crisus kom ;).
    Aan de ene kant lees ik dat een stapje terug ook goed genoeg kan zijn
    en aan de andere kant is meer geld spenderen het ook waard.

Hoe dan ook een luxe probleem wat mij betreft.

Info op benodigde eisen voor het bewerken van RAW images
    (Aperture kijk ik naar) en het uitvoeren van simpele video
    bewerkingen (vakantiefoto’s -filmpjes op film met muziek en tekst
    mooi maken evt. bestaande films van enkele minuten bewerken)
    zou mij nog kunnen helpen.

Bijdrager
    Nora Nora

Een groot scherm voor foto en filmbewerking is echt aan te raden. Welke keuze je ook maakt, het is misschien handig om in de verschillende opties een dergelijk scherm mee te nemen en dan te kijken wat je aan budget overhoudt.

Verder zou ik ook in alle opties rekening houden met het gebruik van externe schijven voor de bulk-opslag, en dat je alleen het materiaal waarmee je op dat moment daadwerkelijk werkt op de interne ssd hebt staan. Hoe groot je interne ssd ook is, al redelijk snel zal deze vol zitten wanneer je intensiever met foto- en videobewerking aan de slag gaat.

Aperture en Photoshop werken beide op alle MBP’s. Het gaat vooral om het snelheidsverschil bij zwaardere taken. Ik zou persoonlijk of voor de 1529 euro 13″ gaan, en anders voor de goedkoopste 15″ met een quad core. i7 is volgens mij vooral echt bedoeld voor 3D renderen en het bewerken van hele films dmv filters en weet ik veel wat nog meer.

Verder is het belangrijk welke eisen je stelt aan draagbaarheid. Je zou voor bijna hetzelfde geld namelijk ook een i7 mini kunnen nemen met een extern scherm en daarnaast een Air 11″. Heb je een mooie combi en ook altijd een back-up computer. Super draagbaarheid voor onderweg en super kracht en uitbreidbaarheid thuis met een prachtig scherm.

Bijdrager
    Kenny13

@ Nora Nora

Dank voor de goede tips.
    Ik wil graag 1 computer voor flexibel gebruik in huis en zo nu en dan een uitstapje.
    Ga dus inzetten op 1 laptop (ondanks dat ik tips herken en waardeer) zonder extra scherm.

Overweeg nu wel een ‘downgrade’ te maken.
    Gezien mijn amateur en hobby niveau van foto’s en films bewerken kan ik mogelijk ook met 13′ door het leven?
    Ik zal zoals vermeld naar schatting max. een tot twee dagen per maand wat RAW foto’s bewerken en bestaande
    films aan elkaar plakken / van muziek voorzien.

Ik ben door de bocht dat het geheugen niet al te groot hoeft te zijn (als je een beperkt budget hebt) maar vraag
    me nog wel af of de processor (i5 of i7 dual–>quad-core) of meer intern geheugen (8–> 16GB) de beste keus is voor een
    evt. up-grade keuze.

Bijdrager
    Kenny13

@macha

Een flinke waarschuwing voor de nieuwe MBpr 13′ dus.
    Zijn er ook of geen vergelijkbare meldingen of zorgen voor de 15′?

Bijdrager
    Link

@macha: hoe serieus is dit? ik heb zelf de mbp 13″ retina en 0,0 problemen.
    was afgelopen week nog in de applestore en zag geen rijen wanhopige mensen met mbp’s voor de genius bar. is dit geen opgeblazen verhaal?

@kenny13: sinds eind vorig jaar in bezit van mbp 13″ (die nu van 1529). fotobewerking/muziek/office enz. super apparaat. t.o.v. air, is het scherm vooral de doorslag, vooral bij fotografie.

Bijdrager
    Kenny13

@kuipers.hans

Bewerk je ook RAW bestanden en evt. ook met Aperture?
    Is i5 en 8GB voor jou voldoende?

Bijdrager
    Kenny13

Hoi,

ter info ben nog in het forum van DPreview gedoken.
    Hieruit concludeer ik dat een 13” i5 8GB RAM voldoende moet zijn voor mijn toepassingen.
    (Aperture RAW foto’s bewerken en lichte films als amateur en max. toepassing)
    Dit gaf @nora Nora ook al aan.

Dat betekent dat ik uitkom op de 1529 euro 13″ rMBP 2,4 GHz i5 8GB en 256 GB SSD.
    Net als @kuipers.hans en ondanks de opmerkingen van @macha

Kan ik hiermee een aantal jaren vooruit?

En als ik nog 1 up-date doe welke zouden jullie dan nemen?
    Opties:

1. rMBP 13″ 2,6 GHz i5 8GB 512 GB SSD 1829 euro (maar bij groot geheugen is later evt. toch externe schijf nodig?)
    2. rMBP 13″ 2,4 GHz i5 16GB 256 GB SSD 1729 euro (is de 16GB nuttig bij de i5?)
    3. rMBP 13″ 2,8 GHz i7 8GB 256 GB SSD 1829 euro (aangezien de i7 ook dual core is als i5 geen groot verschil?)

Reacties worden gewaardeerd!

Bijdrager
    Nora Nora

Ik zou geen van de bovenstaande upgrades doen maar een dell 27″ scherm kopen voor thuis, daar ga je direct het meeste plezier van hebben. De i7 zal je niet echt merken, de grotere opslag zal al snel ook te klein blijken en de 16 GB, dat heb je denk ik echt niet nodig met wat je ermee wilt gaan doen.

Van het grotere scherm zal je meteen veel plezier hebben, zeker voor foto- en filmbewerking. Ook blijft het nog lang goed en mocht je ooit iets anders kopen, dan kan je het scherm gewoon blijven gebruiken. En wil je thuis eens een film of iets bekijken via je MB, dan heb je een lekker scherm, en je kan je MB-scherm als tweede scherm gebruiken tijdens het bewerken van foto’s en films, kan je daar je tools op kwijt en op het dell-scherm je beeld, heb je een ideale opzet en kan je lekker ontspannen achter je bureau zitten te werken.

Bijdrager
    Ravenshield

Als je dan toch voor een 13′ zou gaan (en evt. een externe monitor erbij koopt), ga dan voor het model met de 16GB RAM, dan ben je zeker dat je nog enkele jaren vooruit kan. Maar dit is geen vereiste. 256GB opslag is voldoende, je koopt gewoon een externe harde schijf erbij. Wat de processor betreft, de i5 kan veel aan. De i5 CPU’s van intel zijn allen geschikt voor multimedia computers. Maar de i7 daarentegen zijn ook geschikt voor het zwaardere werk (RAW?) en deze CPU is in dit geval zelfs redelijk wat hoger geklokt dan de andere (2,8 gHz vs 2,6/2,4 gHz). Indien je zowel de RAM als CPU upgraded, dan zit je al aan 2029 euro natuurlijk, en dan ben je beter af met het basismodel van de 15′.
    Ga maar voor de 16GB ram…het gebruik van 16gb heeft niets te maken met de processor die je gebruikt (i5 of i7), het zorgt er alleen voor dat je meerdere programma’s (dubbel zoveel dan met 8gb ram) tegelijkertijd kan draaien en zwaardere programma’s ook vlot draaien.

Dus mijn mening (als je voor de 13′ gaat): rMBP 13″ 2,4 GHz i5 16GB 256 GB SSD 1729 euro

Bijdrager
    Nora Nora

Ik denk niet dat je de 16 GB echt nodig gaat hebben met het aangegeven gebruik. Je gaat niet veel grote programma’s intensief naast elkaar gebruiken. Verder gaat opstarten van programma’s ook al erg snel vanaf de ssd, dus is de noodzaak van heel veel werkgeheugen minder groot. Maar goed, werkgeheugen is aan de andere kant ook niet meer uitbreidbaar en zou inderdaad wel de beste upgrade zijn, in mijn ogen, als je er voor 1 wilt kiezen.

Ik zou voor het scherm gaan, daar ga je het meeste plezier van hebben. Je kan het makkelijk achter een gordijn zetten of in de kast, en wanneer je het wilt gebruiken pak je het erbij en maakt het je onmiddellijk blij, zoveel ruimte, overzicht en ontspanning tijdens het werk!

Bijdrager
    Ravenshield

Als je nog enkele maanden kan wachten is dat misschien ook een goed idee. Hoogst waarschijnlijk komen er in oktober weer nieuwe modellen uit van de macbooks. Misschien weten we tussen 2 en 6 juni tijdens WWDC van apple iets meer?

Bijdrager
    Kenny13

@NoraNora Veel dank! Dit gaat mij vanaf mijn eerste post toch 500 tot 700 euro schelen!
    Uiteraard ook een mindere laptop maar voldoende voor mijn wensen.
    Dat kan ik inderdaad deels in een scherm investeren. Ga met de 13″ starten en koop hem dan (waarschijnlijk) later.

@ravenshield
    Ik heb een semi-professionele camera waarmee je ook RAW images kan schieten.
    Vervolgens kan je in programma’s als photoshop / aperture of evt. lightroom (?) alle settings nog instellen.
    Alsof je de instellingen van de camera dus op je computer pas bepaald.
    Dit geeft je veel vrijheid de optimale setting te kiezen (maar ik ben amateur en vind het leuk er wat mee te kloten maar wordt nooit echt vaak).

En aan wachten dat ik ook al maar krijg een deel vh bedrag kado en dat ‘moet’ (je zou ook mag kunnen zeggen :)) ik nu uitgeven.
    Denk nog even na of ik naar 16GB spring, vooral met het oog op de toekomst? Waarschijnlijk doe ik het niet, verder is dit hem!

Ik opteer niet voor een protection plan (249 euro vind ik erg veel voor een ‘verzekering’ van een 1500 euro laptop), wel USB super drive en alleen de thunderbolt naar gigabit ethernet adapter (just in case?). Verder uiteraard magic mouse, incase sleeve, Microsoft Office voor Mac Home en Student 2011 (van 140 euro). Virus protectie middels clamxav2 (donatie gevraagd).

Vergeet ik iets of heb ik weer dingen die niet nodig zijn?

Bijdrager
    Kenny13

@ravenshield
    Las net de posts nog eens terug en zie dat ik jou RAW met ‘?’ verkeerd las.
    Ik heb ook het forum van DPreview afgezocht en dan blijkt dat ik met een i5 een eind moet komen met RAW als amateur.
    (en las ook weer dat jij serieus geïnvesteerd had, dat moet super werken zijn!)

Bijdrager
    Ravenshield

MacBooks zijn super machines, zelfs de laagst geconfigureerde modellen kunnen zowat alles aan wat je er in het dagelijkse leven en als amateur/semi-profesional tegenaan gooit. De betere (en duurdere) configuraties zijn natuurlijk dat tikkeltje meer en daar ben ik zelf gevoelig voor;) Heb inderdaad serieus geïnvesteerd in mijn mac, maar ik ben student en woon in Zwitserland (lagere BTW) dus dat scheelde toch al een dikke 400 euro van de normale Belgische prijs van €2629.

Wat de USB superdrive betreft, denk je dat je dat echt nodig zal hebben? Het is toch een heel pak geld om een cd te kunnen draaien en oké, het is ook premium apple kwaliteit en het past bij de macbook maar je kan er online ook andere vinden voor een 40tal euro hoor.
    Magic mouse? De trackpad werkt als een zonnetje dus heb je die muis niet nodig. Indien je een muis wil gebruiken voor aperture e.d. dan ben je meer met een ‘volwaardige’ optische muis met fysieke linkse, rechtse en middenknop.

Apple care daar doe ik ook niet aan mee, pure geldklopperij. Een sleeve daarentegen is zeker aan te raden. Ik heb online ook een skin gekocht voor mijn mac, een sticker die de volledige boven- en onderkant bedekt + de palmrest en trackpad (in red carbon, mooi hoor ^^) die zeer goed beschermt tegen krassen als de mac niet in de sleeve zit. Office voor mac is ook aan te raden, hoewel het minder geoptimaliseerd is voor mac dan de iWork suite van apple zelf. Voor kleinigheden kan je wel iWork gebruiken maar voor serieuzere documenten heb je toch wel office nodig.

Ik zit hier nu toch al een hele uitleg met mijn eigen mening te geven dus zal ik dat ook even doen voor de anti-virus:p
    Mac is sowieso al zeer veilig wat betreft malware, eigenlijk heb je geen extra anti-virus software nodig. Doe zoals mij en speel toch maar op zeker en installeer er toch maar een. Maar clamxav2? Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik een test met verschillend anti-virus programma’s voor mac bekeek. Op die test (http://www.thesafemac.com/mac-anti-virus-testing-2014/) scoorde dit programma niet zeer fantastisch. Zelf gebruik ik de gratis avast! software (althans gratis voor een jaar, daarna kan je het opnieuw installeren en heb je weer een jaar ^^) en de betalende BitDefender software. Ik draai dus 2 anti-virus programma’s (overkill…) die perfect naast elkaar draaien en ik voel me veilig:)
    Vergelijk ik de score van clamxav met avast! dan die ik dat clamxav ‘slechts’ 72% van de malware detecteert terwijl Avast! 98% detecteert.
    aan jou de keus maar avast! (+ misschien nog een 2e?) lijkt mij de beste keus. En zet je built-in firewall van OS X zeker ook aan!

Ik hoop dat dit je wat vooruit helpt.

Bijdrager
    Nora Nora

Zoek even op het forum naar recente topics betreffende ant-virus-software. Het schijnt de snelheid van je Mac te kunnen aantasten en is bij normaal gebruik niet echt nodig. Maar zo af en toe een scan maken is natuurlijk niet verkeerd. Ook worden virussen op de Mac op ieder Mac-forum heel snel gemeld, mede omdat ze zo uitzonderlijk zijn. Verder stond er onlangs bij de nieuwsberichten op OMT een artikel dat de meeste virus-makers het voor de Mac hebben opgegeven.

Doch het blijft natuurlijk oppassen en je gezonde verstand gebruiken. En Java uitzetten.

Ik gebruik zelf geen continue-scanner, maar maak wel af en toe een scan.

Bijdrager
    Kenny13

Many many thanks!

Bijdrager
    Kenny13

Bestelling on its way!

– retina MacBookPro 13″ 2,4 GHz i5 dual core 8GB en 256 GB SSD 1529,00 euro
    – Microsoft Office voor Mac Home and Student 2011 139,95 euro
    – Apple USB SuperDrive 79,00 euro (die vind ik dan wel mooi passen, toch nog gek doen)
    – Apple Magic Mouse 69,00 euro (idem)
    – Incase 13-inch Neoprene Pro Sleeve voor MacBook Pro (black) 29,95 euro
    – Apple Thunderbolt-naar-Gigabit Ethernet-adapter 29,00 euro

Maakt totaal: 1875,90 euro

Zie er erg naar uit.
    Voor de toekomst ga ik een beschermhoes in winkel bekijken incl. sticker (wil zie hoe deze er echt uit ziet)
    en mogelijk later een scherm voor erbij en extern geheugen.

Kan niet wachten tot hij er is en heel veel dank voor alle hulp!

Bijdrager
    Nora Nora

Gefeliciteerd met je bestelling! Ziet er mooi uit. Wanneer komt alles binnen?

Bijdrager
    NielsMoes

Ik zou zeggen macbook air, ik heb de mijne in januari aangeschaft en ben er ontzettend tevreden mee! Accuduur is ontzettend goed, en hij is snel zelfs met video bewerken etc en een beetje gamen.

Maar het is over een maand juni, ik verwacht eigenlijk dat er dan een nieuwe line-up zal komen met wellicht een 12″ macbook air met retina. Nou is alleen de vraag of de accuduur dan ook zo goed zal zijn…?

Ik zou persoonlijk wachten tot na juni, en als er haast achter zit voor de 13″ air met 256gb ssd gaan.

Bijdrager
    Kenny13

Hij is binnen!
    Heb de muis nog van de bestellijst afgehaald, dat kan altijd nog.
    Mooi dat ie is, dank voor alle suggesties!

Bijdrager
    Nora Nora

Bijdrager
    Nora Nora

Gefeliciteerd!!! Heel veel plezier ervan!:-D

Probeer de komende week even intensief uit of de wifi goed functioneert (zie post macha 11 mei). Ondervind je de omschreven problemen, dan kan je hem nog zonder opgaaf van reden terugsturen, hoe pijnlijk dat ook is, en een nieuwe bestellen met de kans dat deze niet de omschreven problemen heeft, of alsnog voor een ander model gaan.

Dus echt even mee gaan werken een weekje, ook op pad meenemen, maar voorzichtig zijn en zorgen dat ie geen krasjes e.d. oploopt. Bevalt het niet, dan kan je hem dus zonder opgaaf van reden terugsturen en opnieuw met het keuzeproces beginnen, doch met de nieuw ervaring als input erbij.

Veel plezier en succes ermee!!!

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.