16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    marxmeinen

Aanschaf nieuwe Mac. Help!

Beste OMT’ers,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Marx Meinen uit Winschoten en ben ongeveer negen jaar een actieve Apple-liefhebber. Ik kom al geruime tijd op de website van One More Thing vanwege de interessante tips & tricks.

Nu het volgende waar ik jullie hulp graag voor wil inschakelen.

Ik ben mij al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe Mac. Op dit moment gebruik ik een iMac 20-inch uit half 2007. Een systeem van al minstens zes jaar oud met een 2 GHz Intel Core 2 Duo-processor. Destijds heb ik mijn iMac een upgrade van 2 GB naar 4 GB RAM-geheugen gegeven om er nog enigszins wat langer mee te kunnen doen. Echter, de software waarmee ik werk, waaronder het Adobe Creative Suite 6-pakket, begint haperingen te vertonen. Ik ben Webdesigner en grafisch vormgever met een eigen onderneming en werk dus veel met grafische software. Regelmatig moet ik in Illustrator en Photoshop layouts en huisstijlen ontwerpen. Op dit moment is het nog nét te doen maar ik ben wel hard toe aan een nieuwe machine.

Daarnaast zou ik graag meer mobiel willen gaan werken. Ik zat dus aan een MacBook te denken ipv een iMac. Maar welke? Ik dacht aan een MacBook Air. Alhoewel de opslagcapaciteit niet echt behoorlijk groot is, neem ik dit toch voor lief. Ik sla namelijk veel op in de cloud en zorg er voor dat ik altijd genoeg lokale opslagcapaciteit heb om te kunnen werken.

Wat voor mij essentieel is, is dat mijn nieuwe MacBook minstens 4 jaar mee kan met de grafische software pakketten van Adobe Creative Suite. Ik bewerk overigens géén video’s met bijvoorbeeld Adobe After Effects of Premiere. Ik denk zelf dat de processor een belangrijke rol speelt in de aanschaf van een nieuwe machine. Maar welke processor is voldoende voor de werkzaamheden die ik verricht? Een Intel Core i7-processor? Is het trouwen mogelijk de processor in de toekomst te upgraden? Verder vind ik het platte ontwerp van de MacBook Air wel erg prettig. Vooral voor het meenemen. Maar het is géén must.

Mijn budget zit ongeveer tussen de 1100-1300 euro.

Een heleboel vragen, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. Mocht er iets onduidelijk zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie aanbevelingen.

Groet,

Marx

Bijdrager
    applelover

Ik zou gaan voor een 11″ MacBook Air met een i7 1,7 GHz processor, 8 GB RAM, 128 GB SSD.
    En dit voor een totaal prijs van 1.278,99.
    Dus dit past juist in je budget.
    Misschien kan je je iMac houden en hem als extern scherm gebruiken. ( Als dit gaat:-) . )
    En als je meer opslag wil koop je een externe harde schijf ofzo.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Goed idee ik stem in met applelover13

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Maar toch 13″ nemen

Bijdrager
    Shmoo

Nee, juist niet..

Als je perse een MacBook wilt hebben omdat je mobiel wilt zijn ( niet mobiel werken ) dan koop er ééntje met een zo groot mogelijk scherm voor het budget dat je hebt. Voor thuis-/werk koop je dan nog een extern beeldscherm of twee als je het helemaal top wilt doen maar een MacBook Pro is gemaakt voor professionele werkzaamheden een MacBook Air is veel meer ontwikkeld om mobiel te werken en de huis-tuin en keuken dingen. Ik denk niet dat jij in een trein onderweg gaat zitten Photoshoppen of designen. Of je nu een MacBook Pro in je tas hebt of en MacBook Air maakt echt geen ene * uit als de MacBook alleen dient om te vervoeren van plaats A naar B. Het verschil is wel dat die Pro meer power heeft omdat deze gerichter gebouwd is voor bepaalde doelgroepen en ook nog eens vaak veel minder fragiele is omdat hij meer robuust -/degelijk gebouwd is.

Photoshoppen op een 11 inch scherm is NIET te doen. Zeker niet voor webdesigners, er is niets irritanter dan wanneer je een web-layout (canvas) aan het maken bent en deze blijkt niet volledig horizontaal op je scherm te passen.
    Dus wanneer je horizontaal moet scrollen en de volledige menu-blak van de website te kunnen zien waar je aan het werken bent.
    Ik weet niet als je de Adobe Edge Tools al getest hebt maar deze zijn speciaal ontwikkeld voor webdesigners en bij het gebruik van Reflow – waar binnenkort een Photoshop plugin voor uitkomt is dat nog eens 5 keer zo belangrijk. Het is super moeilijk om op een Tablet oppervlakte een website te maken voor een desktop omgeving, terwijl andersom op een desktop omgeving ontwikkelen voor een tablet of smartphone oppervlakte gaat veel beter omdat je veel meer ruimte hebt je kunt dus beter te veel werkruimte hebben dan te weinig.
    Zelf heb ik precies dezelfde machine als jij, deze hebben nog een 20 Inch scherm ipv 21.5 Inch dat nu standaard is maar net dat kleine beetje meer ruimte merk je wel degelijk , zeker in tijden dat 960px Gridjes ver achter ons liggen in deze responsive -tijdperk.

Mijn advies is dus, kijk naar wat het grootst mogelijke werkoppervlakte heeft qua beeldscherm want dat is het belangrijkste dat je nodig hebt. De specs zijn echt niet zo heel belangrijk als een (web)-designer bent maar veel belangrijker wanneer je video-/audio montage doet of serieuze fotobewerking zoals fotografen.
    Kijk eens naar het verleden die 2007 iMac die voldoet nu nog steeds wanneer je niet te veel programma’s tegelijk open hebt staan, terwijl die iMac was in de tijd dat je hem kocht ook niets meer dan een instapper – het was geen topliner met veel extra poespas. Je hebt er zelf wat meer geheugen ingeprikt en het heeft 5 a 6 jaar gedaan wat het moest doen!!!
    kosten ? waarschijnlijk heeft die computer je minder dan 250,- p/jaar gekost ex. software, dat is een investering waar iedereen mee kan leven en daar zou je nu direct weer voor tekenen als je dat vooraf wist alleen krijg je van Apple diezelfde deal in prijs-/kwaliteit op dit moment niet meer.
    Je moet je heel goed beseffen dat de Mac die je nu gaat kopen geen 5 a 6 jaar gaat doen wat die huidige iMac voor je gedaan heeft gedaan. Sterker nog als je een Air koopt dan is de kans heel erg groot dat deze maar 3 a 4 jaar voldoet . Vergelijk het maar eens de eerste Gen. Air’s wie heeft nog zo’n ding ?? ( ikke ) en wat kun je er meer mee dan alleen surfen en mailen ? – antwoord – helemaal niets. De tweede Gen Air die een jaar later kwam was een prima upgrade van die machine in die tijd en is op vandaag al niets meer dan alleen een machine om mee te surfen en lekker mobiel te zijn, daar hoef je echt geen Photoshop op te installeren. Dan praten we over een mobiele computer die 2½ – 3 jaar later op de markt kwam dan jouw iMac 2007 en dan heb ik het nog niet gehad over alle restricties die Apple op vandaag en in de toekomst in de software stopt op die er voor moeten zorgen dat jij geprikkeld wordt tot upgraden.

Dat is mijn visie , succes met je keuze en aankoop.

Bijdrager
    computer space

Ik zou een Mini met i7 processor nemen i.c.m. een 2560×1440 IPS Dell U2713HM.
    Dan heb je een fantastisch scherm om je grafisch werk op te doen, en je heb de best mee te nemen computer van Apple (iets meer dan 1 kilo, past in iedere tas, geen adapters nodig).
    OK, op locatie moet er een scherm en toetsenbord voorhanden zijn, maar mijn ervaring is dat je overal wel ergens kunt inpluggen, en willekeurig welk knaken LCD scherm of brakke PC-muis er is, het werkt altijd beter dan op het ingebouwde TN scherm van je MacBook Air.

Dell scherm heeft uitstekende garantie, en Mini laagste TCO die er maar is, dus goedkoper een betere werkplek gaat niet lukken.

Bijdrager
    Shmoo

Wow dat DELL schermpje ziet er netjes uit voor een DELL product..(y)

De prijs is ook meer dan oké, waarschijnlijk kun je op zo’n display in sommige gevallen met twee verschillende app-vensters naast elkaar werken.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    1984
    marxmeinen op 09 juli 2013

Daarnaast zou ik graag meer mobiel willen gaan werken. Ik zat dus aan een MacBook te denken ipv een iMac. Maar welke? Ik dacht aan een MacBook Air. Alhoewel de opslagcapaciteit niet echt behoorlijk groot is, neem ik dit toch voor lief. Ik sla namelijk veel op in de cloud en zorg er voor dat ik altijd genoeg lokale opslagcapaciteit heb om te kunnen werken.
    Marx

Er zijn alternatieve : http://www.onemorething.nl/community/topic/mobiele-wacom-cintiq-alternatieven/#post-2558479

Bijdrager
    sallandsebeer

@Shmoo Vind je een 13inch wel geschikt voor webdesign?

Ik heb hier namelijk geen ervaring mee, ben wel benieuwd!

Bijdrager
    Yost

Deze man op Macrumors schrijft dat designen ook prima gaat op een Air:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1405090
    Wat je zeker moet doen, is zoveel mogelijk intern geheugen in je Air prikken (dus 8 ipv de standaard 4), omdat je dat achteraf niet meer kunt bijprikken. En als je geld over hebt, ook de snelste CPU. Maar bij beperkte financiële armslag, is intern geheugen belangrijker in de Air en de retina MacBook Pro.

Bijdrager
    TheBigZ
    marxmeinen op 09 juli 2013

Ik ben mij al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe Mac. De software waarmee ik werk, waaronder het Adobe Creative Suite 6-pakket, begint haperingen te vertonen. Ik ben Webdesigner en grafisch vormgever met een eigen onderneming en werk dus veel met grafische software. Regelmatig moet ik in Illustrator en Photoshop layouts en huisstijlen ontwerpen. Op dit moment is het nog nét te doen maar ik ben wel hard toe aan een nieuwe machine. Mijn budget zit ongeveer tussen de 1100-1300 euro.

Ik zou het hele idee van “mobiel ontwerpen” laten voor wat het is, en doorsparen tot €1905 en de instap 27″ iMac kopen. Dan heb je een Mac waar je weer minstens 4 jaar mee vooruit kunt voor je werk.

Bijdrager
    computer space
    TheBigZ op 10 juli 2013

Ik zou het hele idee van “mobiel ontwerpen” laten voor wat het is, en doorsparen tot €1905 en de instap 27″ iMac kopen. Dan heb je een Mac waar je weer minstens 4 jaar mee vooruit kunt voor je werk.

Alleen is de mini+Dell een stuk goedkoper en een bak sneller (8 thread vs 4 thread machine). En je kunt m lekker makkelijk DHZ van SSD, 2e HD of RAM voorzien. Ik stop de Mini hier samen met keyboard en Wacom in een Wacom A4 draagtas. Mooie mobiele grafische werkplek.

Bijdrager
    Shmoo
    sallandsebeer op 09 juli 2013

@Shmoo Vind je een 13inch wel geschikt voor webdesign?

Ik heb hier namelijk geen ervaring mee, ben wel benieuwd!

Dat ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan het formaat van je beeldscherm – voor mezelf zou ik nooit kunnen werken op een kleiner beeldscherm in deze tijden dat alles groter en full-screen wordt.
    Maar als mobiel-werken een serieuze must is dan ontkom je hier niet aan – ik heb het nu over mobiel-werken en niet mobiel zijn want dat zijn twee verschillende dingen , zoals in de topic ook al duidelijk wordt voldoet een Mac mini + extern beeldscherm op locatie ook prima als mobiel product.

Ik heb dezelfde machine als de TS en kan je bevestigen dan een 20 Inch eigenlijk al te krap is in deze tijden. 21.5 Inch gaat nog prima maar 27 Inch is eigenlijk een must als je websites wilt ontwerpen – specs zijn minder belangrijk , maar het formaat van je beeldscherm kan je workflow echt beïnvloeden wanneer deze niet voldoet.

Voorbeeld van werken in Reflow op een 20 Inch beeldscherm.

Een simpel Grid met 4 kleuren als breekpunten.
    http://i.imgur.com/gAzYsPv.png ( Zoom 67% )
    http://i.imgur.com/wHnF8S5.png ( Zoom 100% )

Zoals je kunt zien kan ik niet op 100% werken en de 1920 breekpunt bewerken, als ik voor groot-formaat wilt designen ben ik dus genoodzaakt om op 67% van de werkelijke waardes te werken. Ik kan je vertellen dat voelt als spaghetti eten met stokjes.

Bijdrager
    iep
    computer op 10 juli 2013

Alleen is de mini+Dell een stuk goedkoper en een bak sneller (8 thread vs 4 thread machine). En je kunt m lekker makkelijk DHZ van SSD, 2e HD of RAM voorzien. Ik stop de Mini hier samen met keyboard en Wacom in een Wacom A4 draagtas. Mooie mobiele grafische werkplek.

Niet op grafisch gebied. Adobe producten maken tegenwoordig goed gebruik van de GPGPU (CUDA, OpenCL) mogelijkheden van videokaarten. De videokaart in de iMac is hier veel geschikter voor dan die in de Mac mini (of de Air of de 13″ MacBook Pro Retina). Je moet je alleen afvragen of de TS dat wel nodig heeft. Zijn systeem is al dermate oud dat ieder nieuw systeem al voor de gewenste performancewinst zal zorgen.

Daarnaast is een iMac heel wat makkelijker te vervoeren omdat het 1 geheel is. Bij losse onderdelen wordt dat lastiger, meer kans op allerlei zaken die tegen elkaar beuken e.d. Kun je wel oplossen door gebruik te maken van die verrijdbare koffers die mensen in de sales wereld vaak gebruiken. Het opzetten daarentegen is altijd een win situatie voor de iMac. Hoe minder tijd je aan je computer hoeft te besteden des te meer tijd kun je aan de daadwerkelijke werkzaamheden besteden. Tijd kost in deze dus wel degelijk geld en dan is de iMac weer wat goedkoper. Een defect scherm is wat discutabel. Zaken als scherm, muis en toetsenbord heb je sowieso nodig om gebruik te kunnen maken van de computer. Als dat stuk gaat boeit het niet zo gek veel of je een Mac min of iMac hebt. Het probleem zul je ook hebben bij welke notebook dan ook. Het is gewoon kostbaar. Vergeet ook niet dat je je een breuk sleept met desktops in vergelijking tot notebooks en je desktops ook niet zomaar even meesleept naar een klant om daar even wat te laten zien. Je zou daar een iPad voor aan kunnen schaffen maar dat is weer extra kosten en je kunt niet ter plekke kleine aanpassingen maken.

Voor mobiliteit zijn notebooks uitgevonden. Desktops zijn prima voor een vaste werkplek maar laptops ook want je kunt er prima een extern scherm, muis en toetsenbord aan hangen. De Air is een prima laptop voor wat de TS wil. Dat TN scherm kan een probleem zijn of juist een voordeel. We moeten niet vergeten dat in veel bedrijven goedkope schermen worden aangeschaft en die zijn allemaal TN. Dan is het wel zo fijn dat je ook iets hebt waarmee je kunt zien hoe het er bij de klant uit zal zien (het is namelijk ultrabelangrijk dat het voldoet aan de verwachtingen van de klant). Voor echt grafisch werk onderweg heb je weer liever IPS (de 13″ en 15″ MacBook Pro Retina hebben zo’n scherm maar die vallen buiten je budget).

De vraag in deze is dus eigenlijk: hoe mobiel wil je zijn?

Bijdrager
    TheBigZ
    computer op 10 juli 2013

Alleen is de mini+Dell een stuk goedkoper en een bak sneller (8 thread vs 4 thread machine).

De Mac mini is helemaal niet “een bak sneller” dan de iMac. Snelheid is meer dan simpelweg het aantal draadjes tellen.
    De resultaten van een serie benchmarks zeggen dan nog meer.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.