13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    peverix

Aanschaf mini mac

Hallo iedereen

Na lang gebruiker te zijn van pc’s , zou ik eens een mac willen aanschaffen. Dus ik ben een absolute leek op gebied van mac.

Na wat rond kijken in diverse winkels is mijn oog gevallen op een mini mac.
    Ik heb reeds een mooi 20″ lcd scherm dat ik enkele maanden geleden gekocht heb.

Ik heb echter geen idee over het geheugen. Standaard heeft hij 1Gb en een upgrade naar 2Gb is prijzig ( ongeveer €150 ) terwijl je bij alternate 2x1Gb sodimm latjes voor €70 koopt ).
    Maar heb ik die 2Gb wel nodig ?

Ik wil wat kunnen surven, mail lezen en een briefje typen.
    Maar ik zou ook wel Vmware Fusion of Parrallels willen gebruiken voor virtualisatie van Windows Xp. Ik ben ontwikkelaar , en de meeste van mijn klanten gebruiken Windows , en mijn ontwikkelomgeving Delphi bestaat enkel voor windows.

En dan het toetsenbord/muis. Kun je eender welk usb toetsenbord/muis gebruiken ? Want €100 voor een muis/keyboard is ook niet niks !

Groeten
    Peter

Bijdrager
    KarelWillem

– Het is een ‘Mac mini’
    – Je kunt eender welk toetsenbord en muis gebruiken
    – 1 Gb is voor alles wat je wilt doen voldoende, behalve…. voor Parallels e.d.. @ Gb is aan te raden
    – Extra geheugen gewoon kopen bij de goedkoopste aanbieder

Bijdrager
    peverix

Heb ik ook al aangedacht.
    Heb op het net al een heleboel filmpjes gevonden over hoe de “mac mini” te openen.
    Als dat maar goed gaat !

Peter

Bijdrager
    appie12

Maar het apple keyboard en muis zijn natuurlijk wel erg mooi bij je mac (mini)

ps: Heeft hier niks mee te maken, maar staat er al een review over het draadlose keyboard? Wil namelijk ook een mac gaan kopen met dat keyboard.:P :P

Bijdrager
    Nikita

Persoonlijk vind ik het oude (witte) toetsenbord ook een stuk prettiger typen dan het nieuwe (aluminium) toetsenbord. Ik denk dat je via bijvoorbeeld Marktplaats nog wel zo’n ding moet kunnen vinden voor niet al te veel geld (die dingen waren bedraad € 29, nieuw!)

Een Windows toetsenbord werkt op zich wel, maar hou er rekening mee dat de Windows-toets als een Command-toets reageert en dat die op een Mac precies omgedraaid zit met de ALT knop t.o.v. een Windows-toetsenbord.

Qua muis maakt het natuurlijk niks uit.

De Mac mini is inderdaad wat lastig te openen, maar het is wel mogelijk. Je schijnt wel redelijk wat kracht erbij te moeten zetten. Maar zoals KW al aangeeft is 1 GB voor gemiddeld gebruik wel voldoende. Eventueel kan je nog Boot Camp gebruiken (dan draai je Windows XP op de ‘gewone’ manier – dus totaal buiten OSX om) en dan is die 1 GB ook zat.

Bijdrager
    peverix

Dat is al een goede rede om toch een echt mac toetsenbord te kopen.

Dat van Boot camp wist ik niet. Zal even wat zoeken op het net. Dit is een soort dual boot tussen OXS en XP ? Moet je dit programma kopen ?

Bijdrager
    Nikita

Nee, maar het is nog wel in beta staat (het is van Apple zelf) en wordt onderdeel van OSX 10.5 Leopard wat volgende maand ergens uit moet komen. Het enige wat het overigens doet is een extra partitie aanmaken een een CDtje branden met daarop Windows-drivers voor je Mac.

Overigens maakt Logitech ook Mac-toetsenborden. Maar echt veel goedkoper zijn die ook niet 8)

Bijdrager
    gompie

Heb recentelijk het RAM van mijn oude mini ge-upgraded, en heb ‘m daarmee gesloopt. Goede tutorial op internet gevonden (ifixit.com) en mijns inziens alles netjes gedaan. Video is nu onstabiel en mini dus onbruikbaar. Enfin een excuus om die nieuwe iMac te kopen! Pas dus op met zelf sleutelen aan een mini Mac. Heb overigens nog een Apple toetsenbord en muis (draadloos) liggen. Voor een paar tientjes zijn die te koop.

Bijdrager
    sypie

Als je nog nooit met Mac gewerkt hebt kun je eigenlijk ook nog niet beooordelen of die 1Gb geheugen wel of niet toereikend zijn. Upgraden kan altijd nog.

Bijdrager
    mekgek

Ik heb zojuist een Mac mini 1.5 solo met 512 MB ram geupgrade naar 2GB. Alles draait een stuk vlotter nu, vooral de wat zwaardere programma’s zoals iPhoto, voor een beetje surfen maakt het niet veel uit.

Het openen en installeren van de geheugens heb ik aan de hand van deze filmpjes gedaan.

http://www.youtube.com/watch?v=FOJrmdRTeEg
    http://www.youtube.com/watch?v=2W0QI_L9ExQ

Het is even wat gepruts maar zeker goed te doen. Ik heb het geheugen gekocht voor 22.50 per stuk via ibood.com.

Bijdrager
    RobinZwama

Zie mijn signature!;)

Heb mijn mini trouwens laten upgraden, wat ik vond het te eng om zelf te doen:P

Bijdrager
    peverix

Bedankt voor jullie reacties.

Nog een vraagje, welk type memory hebben jullie gekocht ? Ik weet dat het SODIMM-667MHz is, maar welke snelheid ? Je hebt 5-5-5-15 , 4-4-4-12 , enz… Is de mac hieraan gevoelig of maakt dit niet veel uit.

En de harde schijf, dit lijkt een 2.5″ te zijn. Maar externe schijven zijn overvloedig te verkrijgen. Firewire is waarschijnlijk veel sneller dan usb ?

@RobinZwama
    : heb je de memory upgrade dan in een apple center laten doen ? Hoeveel koste de upgrade ongeveer ?

Bijdrager
    RobinZwama

Ik heb dat inderdaad laten doen in een Apple Center (in Zwolle). Volgens mij koste dat 20 euro (natuurlijk had ik de modules al gekocht).
    Eerst wou m’n vader het doen, maar toen hij met de plamuurmes bezig ging, besloot dat ik wel 20 euro over had om te voorkomen dat m’n Mac mini straks stuk zou zijn.;)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.