7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    McNismo

Aanschaf MacPro

Beste mensen,

Wie kan mij wat meer vertellen over quad-core, 6-core, 8-core, enz

Ik werk momenteel op een MacPro uit 2009 waarop ik de gebruikelijke design software CreativeSuite van Adobe gebruik.
    Daarnaast moet ik ook regelmatig 3D-modellering doen. Dit deed in in Maya op de Mac, maar sinds kort ben ik overgestapt naar 3dsMax. Ook op de Mac, maar wel via Bootcamp.
    Nu wil ik een nieuw station aanschaffen, namelijk de nieuwe MacPro. Alleen zit ik te dubben over het aantal cores.
    Kan iemand mij hier over informeren?

Gr.
    Marco

Bijdrager
    klonic

Hier staat een informatief stuk. Hier vind je een discussie.

Volgens mij is het zo dat het aanspreken van de resources per software kan veranderen. Het ene programma maakt intensief gebruik van een enkele core in de CPU, de ander van meerdere cores in de CPU en de volgende van de GPU. Bitcoinmining wordt vooral op de GPU gedaan, waarom weet ik niet, maar het voel voor mij niet logisch. Als ik jou was zou ik je vraag doorspelen aan de maken van je 3D software. Je zou ook zelf even tijdens het modelleren kunnen kijken hoe je CPU gebruikt wordt.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat het vaakst geroepen wordt: ga voor de 6 of 8-core.

http://macperformanceguide.com/MacPro2013-CPU-GPU-choice.html

Bijdrager
    Buzz

Hoeveel cores en welke grafische kaart heeft je 2009 Mac Pro nu? Zoveel ontwikkeling zit er niet meer in de snelheid van de CPUs, dus als je er flink op vooruit wil gaan zal dat natuurlijk vanwege de SSD, de Thunderbolt 2 en de verbeterde architectuur kunnen zijn. Verdere winst kan je vooral halen als je voor meer cores of een hogere klasse videokaart kiest dan je nu hebt.

Het 3D renderen met 3D Studio of Maya zal zo ongeveer gelijk opgaand met het aantal cores sneller gaan. Dus 8-core is dan 2 keer zo snel als 4-cores. Het soepel kunnen manipuleren van je 3D model zelf, dus voordat je de render maakt, is weer meer afhankelijk van de grafische kaart. Ook bij de Adobe Suite zullen de extra cores je niet navenant meer snelheid opleveren. Van de 4-core wordt gezegd dat hij nauwelijks winst oplevert t.o.v. de 4-core top iMac (of andere flinke i7 machines), behalve dan wat betreft de grafische kaart. De 12-core is alleen aan te bevelen als hij vrijwel uitsluitend wordt ingezet voor parallelle taken (zoals 3D renderen).

Bijdrager
    hokkie
    Buzz_D op 19 januari 2014

Zoveel ontwikkeling zit er niet meer in de snelheid van de CPUs

De upgrade van een Nehalm naar Haswell ga je wel degelijk merken! Misschien van sandy/ivy bridge niet…

Bijdrager
    McNismo

Bedankt voor de reacties alvast.
    Ik ga die link even bekijken. Weet even niet uit mijn hoofd hoeveel cores mijn MacPro nu heeft.

Bijdrager
    TheBigZ

De Mac Pro 2009 heb je met 4 en 8 cores.
    http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/index-macpro.html

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.