23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    RowanW

Aanschaf Macbook-vragen

Beste leden,

Ik heb nog gezocht voordat ik m’n eerste vraag zou posten, maar kon niet de antwoorden vinden waar ik naar zocht. Dus hier komt-ie:

Voor mijn hbo-studie, bedrijfskundige informatica, waar ik volgend jaar aan begin heb ik een laptop nodig. Sinds ik een MacBook heb aangeraakt in de Apple Store moet ik er eentje hebben. Toch heb ik nog een paar onbeantwoorde vragen.

Doe ik er verstandig aan (buiten het feit dat ik nog éventjes door moet sparen) te wachten op Leopard, gezien deze volgens Steve behoorlijk vernieuwend is?

Ik ben al sinds m’n 5e bezig met muziek, dus wil ik met een keyboard aan de gang met Garageband/Logic Express. Is dit een goede reden om 2 GB werkgeheugen te nemen?

Op school zal ik ook te maken krijgen met C#. Nu doe ik dat leuk met Visual Studio.NET/Visual C# Express. Ik heb iets opgevangen dat ik met Mono kan werken, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben..?

Dat waren ze eigenlijk:) Als er onduidelijkheden in staan hoor ik het wel;)
    Thanks!

Bijdrager
    Neptunus

Ik ben zelf ook een switcher (nog zonder Mac, maar met ambities voor een MacBook :wink: ) en lees dat je niet hoeft te wachten op Leopard, omdat deze geintjes (in tegenstelling tot Windows) een euro of 150 kosten. Daar hoef je in principe (lijkt mij) niet op te wachten.

Van C# en Visual.NET weet ik niet veel, laat staan van de software ervoor, maar als je 2 GB kan betalen, why not? 8)

Bijdrager
    RiFF
    ”RowanW”

Doe ik er verstandig aan (buiten het feit dat ik nog éventjes door moet sparen) te wachten op Leopard, gezien deze volgens Steve behoorlijk vernieuwend is?

Ik zou hem gewoon kopen, aangezien je niet echt een goede indicatie hebt wanneer je Leopard kunt verwachten. En zo duur is het nou ook weer niet om het later apart te kopen (krijg je bovendien een prachtige kartonnen doos erbij!)

”RowanW”

Ik ben al sinds m’n 5e bezig met muziek, dus wil ik met een keyboard aan de gang met Garageband/Logic Express. Is dit een goede reden om 2 GB werkgeheugen te nemen?

Ja. Voor GarageBand heb je ook genoeg aan 1 GB (als je tenminste niet met veel sporen gaat werken), maar voor Logic Express heb je, wil je het soepel laten lopen, 2 GB wel nodig.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik zou niet wachten op Leopard. Als je nu een Mac wil moet je er nu eentje kopen. Leopard verschijnt volgens berichten pas in de zomer, dat lijkt me toch even een tijdje wachten.

2GB is trouwens altijd goed, wat je ook doet. Als je het kan betalen raad ik het zeker aan!

Bijdrager
    Kryptonate

Op de site van Apple.com staat nog steeds “Spring 2007” voor Leopard dus in de zomer zou hij al uit moeten zijn. Als je hem apart koopt kost het je nog steeds 150 euro ofzo. Kan voor sommige mensen niet veel lijken (zeker niet in vergelijking met Windows), maar als student heb je meestal niet echt de financiën voorhanden om dit te betalen nadat je een nieuwe computer hebt gekocht.

Ik zou je aanraden van dan ook even te wachten, ook al omdat je pas volgend schooljaar je laptop nodig hebt en je zelf aangegeven hebt dat je nog even moet sparen. Mss is tegen dan al een update voor de Macbooks.

Voor je vraag over C# heb ik niet bepaald een idee. Ik dacht dat Mono over het algemeen nog niet echt klaar was voor bedrijfsomgevingen (en daarbij aansluitend schoolomgevingen). Maar ja kan altijd gebruik maken van Boot Camp of Parallels als je VS wilt blijven gebruiken :).

Bijdrager
    RowanW

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Zo te horen moet ik duidelijk voor 2 GB werkgeheugen gaan, zal ik dan ook doen.

Ik twijfel nog steeds over Leopard.. Zoals Kryptonate zei heb je als student niet zomaar al het geld voorhanden:) Als Leopard uitkomt en meegeleverd wordt met de MacBook, zal de prijs van een MacBook dan ook wat omhoog gaan vanwege het nieuwe OS? Als dit zo is, zou het in principe niet heel veel uitmaken uiteindelijk..

Bijdrager
    RiFF
    ”RowanW”

Als Leopard uitkomt en meegeleverd wordt met de MacBook, zal de prijs van een MacBook dan ook wat omhoog gaan vanwege het nieuwe OS?..

Dat denk ik niet. Ik denk dat Apple het gewoon standaard meegeeft op hun computers vanaf dat moment.

Bijdrager
    RowanW

Dan wacht ik nog even met het aanschaffen van een MacBook (die kartonnen doos krijg ik er toch wel bij;) ).. maar, hier zit zeker een switcher! 8)

Bijdrager
    Juch

welkom rowan, enne…leuke avatar;)

Bijdrager
    RowanW

Dankje Juch! Tja, hehe, zo stond ik ook in de Apple Store in Alkmaar:P

Bijdrager
    mc bartje

whaa nooit geweten dat er in alkmaar een store is :?
    dan ga ik volgende week daar ff langs 8)
    dacht dat amsterdam t dichtsbij zou zijn. (vanaf den helder)

ik wil ook een macbook kopen, moet alleen nog de laatste centjes bij elkaar scrapen 8)

Bijdrager
    RowanW

[offtopic] Nee maar, ook een Heldenaar? [/offtopic]:)

Apple Center Payglop, te Alkmaar. Hele mooie zaak (qua producten dan)

Bijdrager
    mc bartje

oh oke :lol:
    moet alleen nog ff wachten met mn aankoop jammergenoeg, eerst maar eens wachten tot ik me rijbewijs heb denk ik

[oft.. eigenlijk vlak onder denk helder, maar de meest nederlanders kennen anna paulowna niet he /oft.]

Bijdrager
    RowanW
    ”mc

oh oke :lol:
    moet alleen nog ff wachten met mn aankoop jammergenoeg, eerst maar eens wachten tot ik me rijbewijs heb denk ik

[oft.. eigenlijk vlak onder denk helder, maar de meest nederlanders kennen anna paulowna niet he /oft.]

[oftopic]Ik kom er elke dag langs met de trein, klasgenoot komt er ook vandaan[/offtopic]

Ik heb ook opgevangen dat de apple center in Uitgeest wat meer te bieden heeft. Hier ga ik mezelf ook nog even gek maken voordat ik m’n MacBook aan ga schaffen;)

Bijdrager
    mvdenberg

Als je dat doet, kun je helemaal niet meer wachten tot Leopard uitkomt! :D

Als je student bent, kun je gebruik maken van de studentenkorting die Apple biedt! Kijk hier maar eens:
    http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlInd

Als je toegang hebt tot surfspot, kun je daar ook inloggen en via de partners shops weer terecht komen in de Apple store: je krijgt dan een nog hogere korting!

Mocht je je macbook eerder willen kopen: studenten kunnen Leopard nieuw kopen voor 90 euro bij boven genoemde shops (Tiger kost nu 90 euro: ik neem aan dat de prijs van Leopard gelijk blijft). Scheelt ook weer wat.

Bijdrager
    RowanW

Ik was me idd al bewust van de studentenkorting. Heb echter geen toegang tot ‘surfspot’ en zou ook niet weten hoe ik toegang zou moeten verkrijgen. Is dit alleen via school?

Bijdrager
    mvdenberg

Je kunt bij http://www.surfspot.nl zien of je school in de lijst staat. Zo ja, dan kun je inloggen met de login gegevens die je ook op je school gebruikt (tenminste, zo hoort het te gaan).

Bijdrager
    Teigetje16

Ik kreeg als tip dat je een mac(book enzovoorts) beter maar niet online kan bestellen, aangezien de store in Ierland gevestigd zit. Het zit daar omdat daar de consumenten minder rechten hebben dan in Nederland. Als je bij een apple center in NL wat koopt, heb je een jaar garantie, maar je hebt dan ook daarna een jaar consumentenrechten…het zal in de praktijk niet zijn dat als je na dat jaar garantie (wat bij de aanschaf erbij zit) dat je alles vergoed krijgt, maar dat je waarschijnlijk wel korting krijgt…

Nou weet ik dat niet elke Apple center korting geeft, maar Amsterdam CS en Uitgeest krijg je wel 6 procent ofzo…(iig hetzelfde op de online store).

Bijdrager
    RowanW
    ”mvdenberg”

Je kunt bij http://www.surfspot.nl zien of je school in de lijst staat. Zo ja, dan kun je inloggen met de login gegevens die je ook op je school gebruikt (tenminste, zo hoort het te gaan).

Helaas staat mijn huidige school niet op de lijst. Waar ik volgend jaar heen ga wel (InHolland). Hoeveel procent meer korting krijg je dan bij SurfSpot?

Bijdrager
    JanV

Met een postbank studentenrekening kan je dezefde korting als via surspot krijgen. (ik dacht 8% op een macbook).

Bijdrager
    Teigetje16

ik had gezien dat de Macbook die ik wilde hebben (witte varian, 80 gb harde schijf en 1gb werkgeheugen…) daar dan in plaats van 1299 euro dan 1195 zou gaan kosten

Bijdrager
    eMacPaddy
    ”Teigetje16″

Ik kreeg als tip dat je een mac(book enzovoorts) beter maar niet online kan bestellen, aangezien de store in Ierland gevestigd zit. Het zit daar omdat daar de consumenten minder rechten hebben dan in Nederland. Als je bij een apple center in NL wat koopt, heb je een jaar garantie, maar je hebt dan ook daarna een jaar consumentenrechten…h.

grote onzin.

Bijdrager
    Teigetje16
    ”MacPaddy”
    ”Teigetje16″

Ik kreeg als tip dat je een mac(book enzovoorts) beter maar niet online kan bestellen, aangezien de store in Ierland gevestigd zit. Het zit daar omdat daar de consumenten minder rechten hebben dan in Nederland. Als je bij een apple center in NL wat koopt, heb je een jaar garantie, maar je hebt dan ook daarna een jaar consumentenrechten…h.

grote onzin.

hmm lees maar eens goed na op de site, het klopt toch echt wel. Ze maken natuurlijk hier wel gebruik van een distributiecentrum binnen Nederland, maar ik hoorde de info toch echt van iemand die bij Apple zelf werkt hoor….en bij dat distributiecentrum nota bene, dus die zal dat toch echt wel weten….

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.