9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    wido

Aanschaf MacBook Pro – advies gevraagd

Beste mensen,
    Ik wil een nieuwe MacBook Pro aanschaffen. Het wordt in ieder geval de 13 inch uitvoering. Ik kom er alleen niet goed uit welke voor mij het beste is. Ik gebruik hem straks voor veel en intensief werken met Word. Verder is het belangrijk dat ik er goed mee foto’s kan bewerken, hiervoor gebruik ik nu Aperture. Op mijn iMac uit 2008 met 4 Gig die ik nu gebruik is Aperture niet vooruit te branden, ik hoop dat het op een nieuwe Mac beter zal gaan.
    Ik heb de volgende opties:
    – 13-inch, 2,5 GHz, 4 Gb RAM, met i5 processor, de standaarduitvoering dus
    – zelfde, maar dan met 8 Gb RAM
    – 13 inch, 2,9 GHz, 8 Gb RAM, met i7 processor.
    Is het nodig en verstandig om de 2,9 GHz te nemen, of heb ik genoeg aan de 2,5 GHz met geheugenuitbreiding?
    Alvast dank voor het advies.
    Wim

Bijdrager
    iMarvin

Beste Wim,

Zelf heb ik een jaar geleden voor deze keuze gestaan. Het ging toen bij mij uiteraard om het 13″ Late 2011-model.
    Ben na wat wikken en wegen toch voor de 2,8 GHz i7 gegaan (nu 2,9 i7), daar ik de MacBook zeker wel een jaar of vier wil gaan gebruiken en op “veilig” wilde spelen qua performance. Mijn budget liet dat toen echter wel toe uiteraard. Pluspuntje erbij is dat dit model sowieso een 750GB-schijf heeft en in het huidige model ook standaard 8GB RAM (kost aftermarket niet zo veel meer, maar toch).
    Echter, de 2,5 GHz i5 is ruim voldoende voor het werk wat je ermee wilt doen. Ik ken iemand met precies dezelfde machine (ook upgrade naar 8GB RAM), en die speelt gewoon spellen als de nieuwste Call of Duty (door de HD 4000 videokaart niet op maximaal, maar de Mac trekt het qua processorperformance prima). Word en Aperture moet derhalve geen probleem zijn lijkt me.

Ik raad je zoals je zelf aangeeft wel aan de standaard 4GB RAM te upgraden naar 8GB. Hierdoor snoepte mijn MacBook er zelfs 128MB aan “videogeheugen” bij, waardoor het totaal uitkomt op 512MB i.p.v. 384MB. Merk met Aperture dat dit soms toch wel fijn is, daar de Intel HD 4000 een goede videokaart is, maar niet super.

Ik neem uit je verhaal op dat je het je niet heel veel uitmaakt of er een 500GB of 750GB-schijf in je MacBook zit. Derhalve zou ik gewoon voor de 2,5 GHz i5 gaan met RAM-upgrade. Dit kun je zelf erg makkelijk doen, en geschikt 1600MHz-RAM (van hetzelfde merk dat ik gebruik) kun je HIER kopen, zoals je ziet kost een RAM-setje €42. Hou je toch mooi €300 in je zak t.o.v. de 2,9 i7 MacBook.

Bijdrager
    YoupLotgerink

Complimenten aan iMarvin voor het uitstekende advies! Daar hebben mensen nog wat aan. Super!

Bijdrager
    wido

Inderdaad, dank iMarvin voor het goede advies. Inmiddels heb ik de MacBook Pro 13″ gekocht met i5 en 4 Gb RAM. Later ga ik er 8 Gb inzetten, maar met de 4 doet hij het ook al goed.

Bijdrager
    iMarvin

Geen enkel probleem, hartelijk dank voor de complimenten!

@Wido
    ik wens je veel plezier toe met je nieuwe MacBook, geniet ervan !

Bijdrager
    Undaunted

Ik heb een speculatieve vraag in aansluiting op de adviesvraag. Ik overweeg ook een 13″ Macbook Pro te kopen; maar ik lees op Macrumor’s Buyersguide dat zij afraden nu een Macbook Pro te kopen, omdat er naar schatting binnen nu en drie maanden weer een nieuw model op de markt komt.

Dat is natuurlijk altijd zo; daar wil ik niet teveel op doorgaan; maar kan iemand een realistische inschatting maken wat dat voor snelheidswinst gaat opleveren?

Wordt het RAM geheugen bijvoorbeeld nog weer wat sneller? Wordt i7 allicht de standaard? M.a.w. Wat zou realistisch gezien de verwachtingen zijn van de meest eenvoudige uitvoering van de Macbook Pro?

Bijdrager
    CedricH

Snelheidswinst is meestal te verwaarlozen ten opzichte van het huidige model en Apple heeft steeds een i5 instapper en een i7 topmodel. Als je de MacBook nu nodig hebt moet je hem gewoon nu kopen, niemand van ons kan hier exact zeggen wanneer de nieuwe modellen zouden uitkomen, dat weet enkel Apple.

Toen ik mijn 13″ Pro kocht in 2011 heeft Apple ongeveer een maand later de processorsnelheid 0,1ghz verhoogd en standaard grotere HDD’s geleverd, dat is even pech maar je kan altijd blijven wachten op iets nieuws

Bijdrager
    Undaunted

Ok, dank voor je reactie. Dan lijkt het me inderdaad geen toevoegde waarde om te wachten.

Bijdrager
    TheBigZ
    Undaunted op 26 januari 2013

Ik overweeg ook een 13″ Macbook Pro te kopen; maar ik lees op Macrumor’s Buyersguide dat zij afraden nu een Macbook Pro te kopen, omdat er naar schatting binnen nu en drie maanden weer een nieuw model op de markt komt.

Binnen drie maanden zeker niet. De Intel processoren van de volgende generatie komen pas in juni/juli.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.