4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    HoppieJ

Aanschaf Macbook Pro 13 (en uitbreidingen?)

Geachte leden,

Na 5 trouwe dienstjaren van m’n Macbook 13″ uit 2008 merk ik dat ik zo langzamerhand toe ben aan een upgrade en een nieuw model.
    Nu is mijn keuze gevallen op de Macbook Pro 13″ in verband met het budget als student zijnde. Ik studeer Bouwkunde en heb mijn laptop dagelijks nodig voor zowel standaard activiteiten zoals internetten,filmpjes en emailen als voor Adobe CS, AutoCAD, render programma’s zoals 3D’s Max etc. Nu lijkt het mij in ieder geval handig om er een aantal GB bij te nemen en m’n nieuwe macbook uit te rusten met 8gb ipv 4gb.
    Is het daarnaast nog verstandig om meteen een SSD kaart van 128gb erin te plaatsen(180 euro), zal ik dan meteen verschil merken in het dagelijks gebruik of kan ik dit (gezien het budget en het nog niet nodig hebben ervan) beter pas in de toekomst erbij laten zetten?

Hartelijk dank,
    Jeff

Bijdrager
    iMarvin

Hoi Jeff,

Toevallig net in eenzelfde topic gereageerd. Echter heb jij andere wensen met je MacBook dus verwijs ik je niet naar het andere topic.
    Je schrijft dat je veel zult werken met o.a. Adobe CS, AutoCAD, 3D MAX en dat soort programma’s. Hou er rekening mee dat de Intel HD 400 Videokaart (die in alle MBP 13″ modellen zit) een goede videokaart is, maar niet super. Een game als Mafia II kan mijn broertje bijvoorbeeld niet op max spelen (zeg 75% van het maximale). Dit is echt te wijten aan de videokaart. Zelf gebruik ik geen render- en 3D-programma’s, maar dit is wel iets om in je eindoordeel mee te nemen. Het werkt echt wel, maar misschien niet maximaal. De 15″-modellen hebben naast de Intel HD 4000 nog een tweede Nvidea videokaart, die automatisch ingeschakeld wordt wanneer nodig. Maar zoals je wellicht zult weten, is de 15″ MBP wel een flink stuk duurder dan de 13″.

Als je voor de 13″ gaat raad ik je sowieso aan het geheugen uit te breiden naar 8GB. Ik heb dit ook gedaan met mijn 13″ Late 2011, en door deze geheugenupgrade “snoepte” de videokaart 128MB geheugen bij, waardoor het totaal naar 512MB gaat ipv 384MB, en wat toch wel merkbaar is. Natuurlijk is dit slechts virtueel videogeheugen.

Qua SSD, die zou ik niet fabriek-af als optie nemen. Je betaalt er bij Apple echt een vermogen voor. Het mooie van de “niet-Retina” MacBook-modellen (met uitzondering van de MB Air) is dat je ofwel zelf later de HDD kan vervangen door een SSD, ofwel de SuperDrive (CD/DVD-lezer) kan verwijderen en hier een tweede schijf kunt plaatsen, dus ook een SSD. Zelf heb ik deze configuratie ook; hierdoor heb ik nog steeds de grote opslagcapaciteit van de 750GB-HDD, maar gigantische snelheid door een 128GB-SSD. Deze 128GB-SSD kostte mij iets van €120 geloof ik, en de bracket die je nodig hebt kost max. €35. Ik heb Mac OSX, mijn programma’s en mijn iPhoto-bibliotheek op de SSD staan, andere data als muziek en films staan op de HDD.

Bijdrager
    HoppieJ

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg! Hier heb ik veel aan gehad, want zoals je al uitlegde zijn mijn activiteiten op de mac iets anders dan de andere bestaande topics hierover. Om op veilig te spelen is mijn keuze gevallen op de MacBook 13″ met een i7 processor, later wanneer het budget het weer toelaat zal ik de optie voor een ssd kaart serieus gaan overwegen want ik lees goede verhalen erover. Ik zou dan ook inderdaad voor de optie gaan om de SuperDrive te verwijderen aangezien ik dit bij mijn huidige oudje ook niet echt gebruik.

De 15″ viel voor mij af, simpelweg vanwege het budget..de renders kunnen altijd nog perfect worden bijgeschaafd met photoshop!
    Daarnaast ben ik vrij veel onderweg met mijn MacBook en is een 13″ een handiger formaat.

Nogmaals dank

Bijdrager
    iMarvin

Hoi Jeff,

Fijn dat je er wat aan hebt!
    Een SSD raad ik je inderdaad ook van harte aan, het opstarten van Mac OSX en programma’s is zo geweldig snel geworden hierdoor. Echter kon ik niet leven met de lage opslagcapaciteit van de SSD’s (grote SSD’s zijn er nu ook wel, maar voor een 512GB SSD betaal je gewoon €400), en daarom heb ik voor de combinatie HDD/SSD met HD Caddy gekozen. Tot op de dag van vandaag zeker geen spijt van.

En mocht je de SuperDrive ooit toch nodig hebben, kun je voor een paar tientjes een mooie aluminium(-look) behuizing kopen die je met USB kunt aansluiten.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust in dit topic of via een berichtje!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.