30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Bijdrager
    DBA

Aanschaf iMac

Na een tijdje meelezen toch net maar eens ingeschreven om mijn vragen te posten. Ik ben van plan om een Imac aan te schaffen. Voride week ben ik bij Saturn Groningen geweest en na tien minuten ondanks meerdere malen oogcontact, vragende blikken mijnerzijds ben ik maar weer opgestapt. De heren hadden het kennelijk drukker met nix doen. De zaterdag daarop ben ik naar Macme geweest in Groningen. Daar werd ik door een lief wicht te woord gestaan die vastliep in mijn vragen. Wellicht maar es een keer daar weer proberen….

De Apple gaat vooral gebruikt worden om via Airport(?) muziek te streamen naar oa een Meridian F80(optisch aangesloten). Waar ik niet helemaal uit ben is in welke samenstelling. Een ding wat zeker is een extra schijf cq backup, een laptop met een zeer klein gedeelte van mijn CD collectie in Itunes is onlangs gecrashed. Nu ga ik de zaken grondiger aanpakken en een groot gedeelte van mijn collectie op harde schijf zetten. Dit ongeveer tussen de 500 en 1000 CD’s in Lossless. Hope kan ik nu het beste samenstellen?

Een Imac met intern een 1TB HD + Time capsule

Een Imac met standaard HD + externe 1TB HD + Time capsule

Of een Imac met standaard HD + externe 1TB HD in raid en eventueel later een tweede HD aanschaffen.

Met regenachtige zondagmiddag groet,
    Ben

Bijdrager
    Petje

Ik zou gaan voor de tweede optie

Bijdrager
    Pieterr

1000 CD’s in Lossless is 350GB. Dus zo’n hele grote HD heb je niet eens nodig.

Om muziek te streamen naar je audio installatie heb je een AirPort Express nodig.

Time Capsule is handig als je nog geen wireless router hebt, en van plan bent eea automatisch te laten backuppen.

Dus: iMac met HD van tenminste 500GB + (eventueel) Time Capsule + AirPort Express.

Happy maccing!

Bijdrager
    DBA

Het automatisch backups laten draaien spreekt me wel aan, maar kan ik wel de KPN speedtouch blijven gebruiken? in geval van storingen kijkt KPN eerst of de router het ook naar behoren doet.

Bijdrager
    Pieterr

Ja hoor. Het makkelijkst werkt het dan om één van beide routers in brugmodus te zetten (bijvoorbeeld de Speedtouch, en als dat niet kan/mag, de Time Capsule). En wireless (als je dat hebt) van de Speedtouch zou je eventueel kunnen uitzetten.

Zie AirPort-netwerken opzetten met AirPortconfiguratieprogramma. (brugmodus, p.34)

Bijdrager
    Marius1976

Is 1 CD loseless maar 350MB dan?

Ik dacht altijd dat dat tussen de 700 en 800MB was per cd…

Zeker verkeerd gedacht :s

Bijdrager
    Pieterr

@Marius1976: Als je FLAC of Apple Lossless gebruikt wel ja.

Apple claims that audio files compressed with its lossless codec will use up “about half the storage space” that the uncompressed data would require. Testers using a selection of music have found that compressed files are about 40% to 60% the size of the originals depending on the kind of music, similar to other lossless formats.

FLAC reduces bandwidth and storage requirements without sacrificing the integrity of the audio source. A digital audio recording (such as a CD track) encoded to FLAC can be decompressed into an identical copy of the audio data. Audio sources encoded to FLAC are typically reduced in size 40 to 50 percent (46% according to their own comparison).

Bijdrager
    Mendoza

Je moet je overigens wel afvragen waarom je alles in Apple Lossless op de HD wilt zetten. Als je niet een optische aansluiting op je stereo hebt, zal je niets (en dan bedoel ik ook niets) merken van een betere kwaliteit. Een AAC met redelijke bitrate klinkt dan identiek. En het scheelt enorm veel ruimte op je HD.

Bijdrager
    DBA

Is het verstandig om het zgn Applecare protection plan te nemen?

Bijdrager
    DBA

Wat is een redelijke bitrate? Overigens klopt het dat het onhoorbaar is. Op, ik meen hififorum.nl, heeft men een test audio cd gebrand in verschillende bitrates, deze circuleerde onder diverse leden. Later is bekend gemaakt welke bitrate gebruikt is voor welke track. Het lukt me ff niet een link te posten. Overigens hou ik het eerst bij lossless, kan altijd ‘kleiner’ gaan, bovendien is geheugen niet echt duur meer.
    Optisch aansluiten tov coaxiaal maakt niet echt wat uit.

Moderator
    unSOUND

Maar je praat bij een iMac niet over coaxiaal vs optisch, want die zijn beiden digitaal. Je praat over analoog vs digitaal, want je gebruikt optisch of jack/tulp.

Wat betreft de bitrate: Ikzelf rip alles op 320, en dat is voor mij prima. Maar het verschilt per genre. De meeste popmuziek kun je zelfs gewoon op 192 rippen. Als ik het in volle glorie wil horen pak ik de CD of de vinyl er wel bij.

Bijdrager
    defores
    ”DBA”

Is het verstandig om het zgn Applecare protection plan te nemen?

Zeker is dat verstandig.
    http://www.apple.com/nl/support/products/proplan.html

Het lijkt soms wat prijzig maar mocht er eens wat mis zijn met je Mac na een jaar dan kunnen de kosten soms hoog oplopen denk daarbij aan de situatie als je moederbord het begeeft of je videokaart, lcd scherm.

Verzekering daarnaast nog bij zoals tegen schade zoals laten vallen kan ook geen kwaad, maar lijkt me meer iets voor bij een Macbook. plus daarbij de verzekering lang niet alles dekt (dus beschouw het als een aanvulling).

Bijdrager
    Mendoza
    ”DBA”

Wat is een redelijke bitrate? Overigens klopt het dat het onhoorbaar is. Op, ik meen hififorum.nl, heeft men een test audio cd gebrand in verschillende bitrates, deze circuleerde onder diverse leden. Later is bekend gemaakt welke bitrate gebruikt is voor welke track. Het lukt me ff niet een link te posten. Overigens hou ik het eerst bij lossless, kan altijd ‘kleiner’ gaan, bovendien is geheugen niet echt duur meer.
    Optisch aansluiten tov coaxiaal maakt niet echt wat uit.

Volgens mij begrijp je het nog niet helemaal.
    Het maakt juist wel uit hoe je de iMac aan je Hifi hangt. De analoge aansluiting van de Airport Express heeft een zwakke kwaliteit. Het heeft geen zin met Lossless te werken, omdat je dat niet hoort. Kies je voor de optische uitgang van de Airport, dan heeft het ineens wel zin. Dan hoor je wel degelijk verschil (ervan uitgaande dat je een behoorlijke stereo hebt). En de prijs van HD-ruimte doet er niet zo heel veel toe. Waarom met grote lossless bestanden werken als je er toch niet van hoort? Lijkt me zinloos.

Bijdrager
    DBA

Volgens mij begrijp je het nog niet helemaal.

Met optisch/coaxiaal bedoelde overigens in beide gevallen digitaal. Gelukkig begrijp ik er nog wel een beetje van….:D [/url]

Bijdrager
    Pieterr
    ”Mendoza”

De analoge aansluiting van de Airport Express heeft een zwakke kwaliteit.

Dat schijnt nog wel mee te vallen. Zie Stereophile: Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor.

Maar als je al je audio Lossless hebt, sluit je uiteraard ook je AirPort Express via een TOSlink aan op je versterker. (Ik neem aan dat dat wel duidelijk was bij de TS.)

Zie ook http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138712

Bijdrager
    Mendoza

Oh, ik gebruik hem zelf ook. Prima geluid, maar dan heeft het geen zin om met lossless te werken.

Bijdrager
    Pieterr
    ”DBA”

Wat is een redelijke bitrate?

Het zal bekend zijn dat de meningen hierover verschillen.:-)

Voor een m.i. gefundeerde mening, zie Audio Compression:

From this table, I advice the following settings:
    – AAC 192kbit/s VBR as default setting (good trade-off sound quality and file size).
    – AAC 160kbit/s VBR for background music (reduce file size).
    – Apple Lossless for critical recordings (preserve sound quality).

Bijdrager
    DBA

Ik had eerder gerefereerd naar een “blinde” test, overigens op audiofreaks.nl

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=13777.0

Bijdrager
    DBA

Eea is me al wat duidelijker geworden. De vraag nu is natuurlijk waar ik in de buurt van Groningen een Mac ga aanschaffen. Zijn er ook adressen waar de service net even wat verder gaat dan dozenschuiven, maw dat men bijvoorbeeld thuis bezorgd en installeerd?

Bijdrager
    Blixa

Thuis bezorgen zal bij de meeste winkels geen probleem zijn. Het installeren kan je ook heel gemakkelijk zelf, het is echt een fluitje van een cent. Op het moment dat je de iMac uit de doos hebt gehaald, stekker in het stopcontact hebt gedaan en de computer aan hebt gezet kun je direct aan de slag. Paar dingen instellen en je bent onderweg.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zeg, Westerhaven de MacMe! http://www.macme.nl

Bijdrager
    Pieterr
    ”DBA”

De vraag nu is natuurlijk waar ik in de buurt van Groningen een Mac ga aanschaffen.

http://www.macme.nl/ == http://www.applecentrebossina.nl/

Zie voor meer opties in en rondom Groningen: http://www.apple.com/nl/buy/locator/

Bijdrager
    DBA

Die locator had ik al gevonden. Ik ben alleen benieuwd of er ook verkoopadressen in positieve zin uitspringen.

Moderator
    Poezenbeest

Mag ik in dit verband trouwens ook MacMiep.nl aandarden? Een prima start voor de Mac….

Bijdrager
    Pieterr
    ”Zerk”

Mag ik in dit verband trouwens ook MacMiep.nl aandarden? Een prima start voor de Mac….

Je bedoelt die site waar je tegenwoordig “door een brievenbus” naar de content moet zoeken tussen de reclame banners?

Bijdrager
    DBA

Opzich voozrie ik geen problemen, hooguit met installatie mbt tot Wi-Fi(KPN Speedtouch) en de TC.

Bijdrager
    serum

En om het geheel een heel stuk leuker te maken gebruik je een ipod touch of een iphone met de applicatie remote. (gratis te downloaden van de apple store)

je kan deze heel eenvoudig toevoegen in itunes en hiermee door je muziekcollectie bladeren/zoeken. Je hebt dan een visualisatie op je scherm van het album (mits toegevoegd aan het muziekbestand)

flac is de beste ‘compressie’ van audio, op de hielen gevolgd door de Apple compressie lossless. Helaas wordt flac niet standaard ondersteunt in itunes. hier zijn wel foefjes voor, maar ik heb geen idee of deze al dan niet worden gesupport door de airport.

Bij digitaal streamen naar de optische uitgang wordt er geen extra compressie gebruikt voor de overdracht van het signaal. Naar wat ik begreep wordt het signaal verstuurd in lossless als je gebruikt maakt van de interne dac in de airport.

Bijdrager
    Pieterr
    ”serum”

flac is de beste ‘compressie’ van audio, op de hielen gevolgd door de Apple compressie lossless.

Kun je dit onderbouwen? Beiden zijn Lossless compressie technieken waarbij je het origineel weer volledig terugkrijgt bij decompressie.

”serum”

Bij digitaal streamen naar de optische uitgang wordt er geen extra compressie gebruikt voor de overdracht van het signaal. Naar wat ik begreep wordt het signaal verstuurd in lossless als je gebruikt maakt van de interne dac in de airport.

Het signaal wordt altijd met Apple Lossless Compression verstuurd in AirTunes.
    Zie http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1915015#1915015
    Apple Ships New AirPort Express with AirTunes
    How AirTunes Works
    Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor

Bijdrager
    serum

Ik zoek het exacte verhaal van de lossless compresie nog even op voor wbt de overdracht. maar volgens mij is dit ongecomprimeerd en dus 150 KB/s. weet bij nader inzien niet helemaal zeker of er verschil in zat of je hem optisch of analoog gebruikte

Bij apple lossless heb je 16 bits 48khz als maximale limiet en bij FLAC 24 bits 96khz. het ligt dus wel aan je digitale bron of je al dan niet betere FLAC bestanden kan creeren. je audio signaal bij flac KAN dus een hogere resolutie aan.

maar goed, de meeste bronnen (cd’s) zijn toch 16bits 44.1khz.

zie net dat het verschil in bandbreedte nog iets groter is;
    http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_codecs

Bijdrager
    Pieterr
    ”serum”

Ik zoek het exacte verhaal van de lossless compresie nog even op voor wbt de overdracht. maar volgens mij is dit ongecomprimeerd en dus 150 KB/s. weet bij nader inzien niet helemaal zeker of er verschil in zat of je hem optisch of analoog gebruikte.

Dat exacte verhaal staat in de links van mijn vorige posting.

”serum”

Bij apple lossless heb je 16 bits 48khz als maximale limiet en bij FLAC 24 bits 96khz. het ligt dus wel aan je digitale bron of je al dan niet betere FLAC bestanden kan creeren. je audio signaal bij flac KAN dus een hogere resolutie aan.
    maar goed, de meeste bronnen (cd’s) zijn toch 16bits 44.1khz.

Dan zijn we het eens. Voor lossless compressie van audio CD is er dus geen verschil tussen FLAC en Apple Lossless.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.