8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    404

aanschaf airport tbv netwerk en internet

binnenkort verhuizen wij van ongeveer 120 m2 (1 verdieping) naar een pand van 500 m2 (4 verdiepingen) en dus zullen we ook moeten uitbreiden op het gebied van het draadloze netwerk. Waar moet ik aan denken/ waar moet ik rekening mee houden? kan ik beter Airport Express bestellen of Extreme stations?

Dit is de huidige situatie:

1 Airport basisstation
    (het internet is retetraag..)
    5x G5 met Airport Extreme kaartjes
    5x G4 met Airport kaartjes
    Power ADSL

In de nieuwe situatie hebben we verdeeld over 4 verdiepingen ongeveer 20 werkstations
    Power ADSL

Hoe krijgen wij op elke verdieping de snelste verbinding?

Bijdrager
    Gijs

Dat Airport basisstation, is dat een Extreme-versie? Dan kun je het beste op elke verdieping een Airport Express erbij zetten om het bereik te vergroten. Maar let wel op: met een ‘oud’ basisstation kan de Express het bereik niet uitbreiden.

Bijdrager
    404

nee is geen extreme. dus als ik het goed begrijp moeten we een Extreme basisstation en 3-4 Airport expressen aanschaffen?

edit:

of gewoon 4 Airport Expressen aanschaffen, zonder Extreme basisstation? kan dat ook?

Bijdrager
    Hansvanbeej

Zoals je wellicht weet heeft een (1) express de beperking van 10 gebruikers.
    Kan verder wel veel. Dat het internet zo traag is snap ik niet want 11 mbit is sneller als power adsl. Het verhaal wordt natuurlijk wel anders als ’s ochtends om 8.30 uur iedereen tegelijk z’n mail gaat ophalen en lezen!

Bijdrager
    404

De traagheid hier wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de liftschacht die zich tussen het basisstation en een aantal werkstations bevindt, die schijnt enigszins te storen.

dat van die beperking weet ik, dank je. Waar het mij om gaat is wat nu de beste oplossing is om overal in het nieuwe pand een zo goed mogelijk bereik te verkrijgen. Zou dat zijn door bijv.:

1) een Airport Extreme basisstations(M9397*/A, 50 users) en nog een extra directionele of omnidirectionele antenne (wat is het verschil?) om het signaal te versterken?
    [size=9:22f0924c30]of[/size:22f0924c30]
    2)een Airport Extreme basisstations(M9397*/A, 50 users) en bijv. 2 extra Airport Express om het signaal te versterken?
    3)geen basisstation, maar op elke verdieping een Airport Express (4×10 users)?
    iets anders..?

Bijdrager
    Hansvanbeej

Dat van die extra antenne moet je vergeten. Ik heb gelezen op een ander draadje dat dat de interne antenne uitschakelt en de externe zendt helemaal niet harder/sterker! Dat was een dr.bott echt weggegooid geld in dat geval. (misschien kan je het draadje nog vinden, het ging over bereik vergroten en zo)

Directioneel = gericht of straalzender
    omnidirectioneel = rondom-zender

Ik neem aan dat de werkstations erkaar ook moeten kunnen zien in het netwerk. Hoe je dat voor elkaar krijgt weet ik niet precies, zelf doe ik dat altijd met finder/verbind met server maar dat gaat dan om 2 computers (haha) Een extreme heeft een wan en een lan poort, en een express alleen een wan poort. Je moet even bedenken wat voor verbindingen je allemaal wilt maken, zowel bedraad als draadloos. Elke verdieping een gedeelde usb printer is best handig denk ik. Daar heb dan vier expressen voor nodig…

Succes!

Bijdrager
    Hansvanbeej

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23925

Die bedoel ik wat betreft het dr. Bott verhaal.

Bijdrager
    404

bedankt voor je toelichting.
    het is inderdaad de bedoeling dat (1) alle werkstations elkaar onderling ook zien in het netwerk, (2) dat internet wordt gedeeld en (3) dat iedereen gebruik kan maken van dezelfde printers.

Ik weet nog steeds niet goed wat nu beter is om aan te schaffen: Airport Extreme in combinatie met Airport Express òf enkel een aantal Airport Expressen. Heeft niemand daar ervaring mee?

Ik zag in dat andere draadje wel dat er een Express bìj de Extreme werd gekocht maar dan was de Airport Extreme reeds aanwezig..wij beginnen met niets zeg maar.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.