23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    syltheboy

Aanschaf AirPort Express

Goedendag,

Wij hebben thuis een router van het merk Belkin en daarop zit mijn iMac op zolder bedraad aangesloten, maar ik heb ook nog een MBP, een iPad en een iPod touch waar ik een goede en stabiele draadloze verbinding mee wil.

Op zolder is het bereik namelijk om van te huilen. Op zowel mijn iPad als mijn iPod touch heb ik namelijk 1 streepje bereik en als ik geluk heb, dan heb ik 2 streepjes bereik. Dat vind ik onder de maat.

Als ik mijn iMac nou ook draadloos ga gebruiken en een AirPort Express koop en daar de ethernet-kabel inplug, kan ik dan een extra draadloze verbinding maken? Of is het de bedoeling dat hij op een modem wordt aangesloten?

Bijdrager
    smalle50

Als ik het goed begrijp zou je je airport dan aansluiten met de kabel die je uit je imac haalt? Router achter router dus? Dit kan, met de juiste instellingen. En dan zal je boven inderdaad goed bereik hebben.

Bijdrager
    karelschapie

Of je koopt alleen een airport express want als je een oude router hebt vind ik het niet zo gek dat je geen bereik hebt op zolder. Zet hem sowieso altijd op de eerste verdieping…

Bijdrager
    jobz

waarom vervang je niet je oude router (Belkin) door een nieuwe (Airport).

ik snap je setup trouwens niet helemaal, alles lijkt op zolder te staan…. klopt dat? Of staat de router beneden? Ook in dat geval kan je kiezen voor een volledig draadloos netwerk (Airport rechtstreeks op modem).

Bijdrager
    syltheboy

De router staat beneden in de meterkast en mijn iMac staat op zolder. Alle genoemde andere apparatuur gebruik ik ook wel eens boven, maar dan draadloos. Vooral mijn iPad gebruik ik boven voor toepassingen die internet vereisen.

Mijn pa denkt erover om ooit eens een AirPort Extreme aan te schaffen, dus dat is even afwachten. Hij heeft laatst al eentje van het merk Linksys gekocht, maar die heeft hij door een alternatieve firmware verprutst. Het bereik met de originele firmware was namelijk niet al te hoog en het was geen verbetering t.o.v. die van Belkin.

Bijdrager
    GuijVRIENDS

Je zou ook een ethernet kabel vanuit je router kunnen leggen naar je zolder (of 1e verdieping). Die sluit je dan aan op je Airport Express, die je dan vervolgens instelt om je draadloos netwerk uit te breiden. Dan heb je op je zolder ook een goede verbinding.
    Als het leggen van de kabel niet mogelijk is kan je sowieso een Airport Express op de 1e verdieping plaatsen. Die stel je in zodat die het signaal van je router oppakt en vervolgens versterkt. De eerste optie is beter omdat het signaal dan een stuk beter aankomt bij je Express waardoor het internet een stuk sneller en stabieler is. Maar als het leggen van de kabel niet mogelijk is zou ik voor optie 2 gaan.

Bijdrager
    iMad

Nog beter is een TimeCapsule en een AirportExpress.
    De TimeCapsule gebruik je ook als back-up en dat werkt perfect.
    Je hebt dan een sterk draadloos netwerk beneden en boven zorgt de AirportExpress voor een sterk draadloos netwerk.

Tevens kan je via het draadloos netwerk boven automatisch back-up maken op de TimeCapsule.

Bijdrager
    syltheboy

Kijk, ik heb al een kabel naar zolder lopen en daar is nu mijn iMac op aangesloten, maar die kan ik draadloos net zo goed gebruiken. Als ik ten minste een AirPort Express heb en die een prima draadloze verbinding geeft.

Maar is dat wel mogelijk?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja hoor, je kan een AirPort Express prima op een niet-Apple router aansluiten, en dan via de brugmodus als verlengstuk van je netwerk gebruiken. (dus een draadloos toegangspunt, wat je het internet uit de kabel naar zolder laat halen)

Bijdrager
    syltheboy

Brugmodus? Is dat een modus die je op de AirPort Extreme kunt instellen?

Bijdrager
    MathijsKosters

Waarom moeilijk doen met brugmodus e.d, als er gewoon een ethernet kabel op zolder ligt? Gewoon een Airport Express kopen, ethernet kabel erin, dan alle apparaten (inclusief de iMac) via WiFi verbinden met de Airport Express.

Lijkt mij de beste oplossing…

Bijdrager
    arjankamp

MathijsKosters heeft gelijk. Zo had ik het eerst ook goed werkend. Ook nog printertje aan de AE en je kan ook draadloos printen. Nu inmiddels toch een TC gekocht. Handig voor de backup en het 5 GHz signaal.

Bijdrager
    syltheboy

Verbruikt zo’n AirPort Express eigenlijk veel stroom?

Edit: Laat maar, ik heb het al gevonden. Hij gebruikt 2watt.

Ik vind het wel een duur apparaat, maar goed. Ik heb nog een cadeaubon liggen van 25 euro. Misschien koop ik hem wel via marktplaats. Het lijkt me ook handig om mijn SoundSticks erop aan te sluiten.

Bijdrager
    jobz

vraagje: gebruik je de functie Internet Delen (staat in Systeemvoorkeuren onder Delen, Internet). Je kan dan de iMac ook nog wat laten doen (en ondertussen sparen voor de Express).

Prijs Airport Express is € 89. Vraagprijzen op Marktplaars € 50-70. Ik persoonlijk vind het het geld wel waard (zeker als je voor duizenden €€€€ aan Macs heb zoals bij jullie :wink:)

Bijdrager
    syltheboy

Ik kan hem wel betalen hoor, daar niet van. Maar het is gewoon een hoop geld voor zoiets. Als het goed werkt, dan zou ik het z’n geld zeker wel waard vinden. Momenteel werk ik op zolder op mijn iPad en nu heb ik 2 streepjes bereik, maar dat is alleen als ik hem op een bepaalde positie heb liggen. Anders heb ik nog maar 1 streepje bereik.

Bijdrager
    jobz

goedkoper kan ook nog…
    http://tinyurl.com/goedkoperouters

Bijdrager
    syltheboy

Het is niet de bedoeling dat ik een nieuwe router koop, want zo heb ik op zolder waarschijnlijk alsnog geen volledig bereik. Onze huidige router staat namelijk beneden in de meterkast.

M’n vader zegt dat als hij weer eens een nieuwe router koopt, het een AirPort Extreme (of misschien wel een Time Capsule) wordt. Het lijkt hem wel zo handig aangezien we hier bijna allemaal op een Apple apparaat werken. Alleen m’n moeder niet, zij heeft een laptop van Acer.

Bijdrager
    jobz

En Extreme werkt ook perfect met Acer!:lol: snel kopen hoor, Sinterkerst..,

Bijdrager
    syltheboy
    jobz op 15 oktober 2011

vraagje: gebruik je de functie Internet Delen (staat in Systeemvoorkeuren onder Delen, Internet). Je kan dan de iMac ook nog wat laten doen (en ondertussen sparen voor de Express).

Ik heb het uitgetest en deze optie werkt prima, maar vind het wel jammer dat de iMac hiervoor aan moet blijven staan.

Daarom koop ik misschien een AirPort Express. Als ik het goed begrijp kan ik mijn SoundSticks hierop aansluiten, zodat ik via m’n MBP, iPod touch en iPad muziek erop kan afspelen?

Edit: Die beveiliging krijg ik helaas niet voor elkaar, omdat ik hem alleen WEP kan beveiligen. Alleen die opties staan er.

Bijdrager
    Stirf

Dus gauw een AE aanschaffen om van WEP af te komen.

Bijdrager
    syltheboy

Nou, vanmiddag ben ik hem bij Dixons wezen halen en hij werkt prima. Aangezien ik op zolder slaap, trek ik het apparaat ’s avonds / ’s nachts uit het stopcontact wegens eventuele stralingen die wel eens ongezond kunnen zijn. Je weet maar nooit en daarnaast bespaart het ook weer een stukje aan stroom. Waarschijnlijk laat ik hem alleen in het stopcontact als ik hem ook daadwerkelijk gebruik en anders trek ik hem er gewoon uit.

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij houd je enkel jezelf voor de gek.

Vraag je ook even na of alle buren hun router uit het stopcontact trekken?

Wi-Fi-straling komt namelijk nog verder dan binnen het gebied waarin het netwerk vindbaar is en apparaten verbinding kunnen maken.

Bijdrager
    syltheboy

Uhm, sowieso bespaard het al stroom en ten tweede slaap ik er vlak (minder dan 1 meter) naast. Dan zijn de stralingen (denk ik) erger. Maar goed, zo’n groen lichtje is ’s nachts al niet al te prettig dus dan trek ik hem gewoon uit het stopcontact.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.