15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Robbes

aanschaf advies digitale video camera

goedemorgen,

ik ben zo groen als gras op het gebied van digitale videocamera’s. dus daarom deze vraag:

ik zoek een camera om wat mee te expirimenteren, ervaring opdoen. Een 2de hands camera is dus prima geschikt. Dus niet teveel toeters en bellen. Dat komt later wel! (mocht ik een geboren talent blijken te hebben voor het filmen) :innocent:

Eisen:
    digtaal, niet teveel toeters en bellen, geschikt om de beelden met imovie te kunnen bewerken (Dus herkenbaar op macosx), budget ca 200 euro? (ik weet niet zo goed wat ik hiervoor kan verwachten, ik ga af op de informatie op marktplaats.nl, indien niet realistisch hoor dat wel… )

Doel:
    Experimenteren, ervaring opdoen met digital video, 1ste project is het maken van een paar filmpjes die ik wil gebruiken tijdens een kwis. Kopspijkerachtig idee.

Vragen:

- Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
      -Is budget realistisch voor wat ik met de camera wil?
      – Is de Canon digital video camcorder MV690 bijvoorbeeld een geschikt model? Meer informatie over deze camera is hier te vinden. http://de.shopping.com/xPF-Canon_MV690 [/list:u:03e008da54]
      alle suggesties zijn van harte welkom! (indien er een draadje loopt, dan hoor ik het graag. Heb hem niet kunnen vinden)

Robbes

Bijdrager
      huinkroese

Bij de Mediamarkt in Arnhem hebben ze een vergelijkbare camera als deze voor €250,-

Een simpele DV cam voor weinig geld.

Bijdrager
      Meneer Guggenheimer

Probeer een nieuwe te kopen. Blijft “prut” electronica dus als je voor 250 euro een nieuwe kan kopen zou ik dat zeker doen. Let op accu. Meestal is het een zeer kleine die zo op is. Dan moet je een grote kopen die veel geld kost.

Bijdrager
      gewoonbob

helemaal mee eens, met deze comments. deze jvc heb ik zelf ook en is goedkoopste met ook video ingang! ik kocht em bij op http://pixmania.com. wel nog firewire kabeltje bijkopen!

Bijdrager
      hans dorsman

Zorg er in ieder geval voor dat het een DV-camera is en niet een die op cd-rom (en MPEG2) opneemt.
      Verder zou ik er een nemen met firewire (ook ilink genoemd) en niet met usb.

Bijdrager
      ToMiKoN

Kan er nog iemand wat meer punten geven waar je moet op letten? En misschien nog wat camera’s aanraden < € 400,-?

Verder heb ik nog een misschien erg newbie vraag, maar hoe lang duurt het bijvoorbeeld om een volledige DV-film via FireWire op je Macje te zetten?

Alvast bedankt,
      Tom

Bijdrager
      Yorrr

even lang als de tape duurt

Bijdrager
      Benji07
      ”Yorrr”

even lang als de tape duurt

wtf.. Dat gaat echt wel sneller toch?

Bijdrager
      postman

Nee. Een hoop mensen denken dat omdat het digitaal is het net zo snel gaat als bijvoorbeeld inlezen van een dvd’tje oid.

Bijdrager
      ToMiKoN
      ”postman”

Nee. Een hoop mensen denken dat omdat het digitaal is het net zo snel gaat als bijvoorbeeld inlezen van een dvd’tje oid.

Waarom heb je dan camera’s met Firewire? Kunnen ze toch voor hetzelfde geld USB 1.0 gebruiken?

Bijdrager
      postman

vergis je niet in de hoeveelheid data die zo’n dvbandje houd. (ik dacht z’n 30-40 mbit per seconde video) Die moet wel ‘realtime’ overgezet worden. Dan wil je niet een (te) trage datacarrier maar gewoon een rotsvaste firewire verbinding.

Geblokkeerd
      Anoniem

Tape blijft een lineair medium. Aangezien de afspeelkop van de recorder over de tape heen moet, gaat het inladen op de snelheid van normaal afspelen. Misschien dat het technisch wel mogelijk is om de nullen en enen op hogere snelheid van de tape af te lezen, maar dat gebeurt in ieder geval niet.

Een DV-player heeft een overdrachtsnelheid van ongeveer 100mbps dus je gebruikt je firewire verbinding niet ten volste. Maar, firewire is wel veel stabieler dan USB, dus vandaar dat je dat veel beter kunt gebruiken.

Een en ander zal veranderen wanneer camera’s met Harddisk-recorder gemeengoed gaan worden. Dan heb je een non-lineair systeem wat je videomateriaal een stuk toegankelijker maakt, en dat op veel hogere snelheid de data kan overpompen.

Bijdrager
      Yorrr

yes

Maar voordat de DV tapes uit de handel verdwijnen…

Bijdrager
      Robbes

hi, een aardige vervolg op het geopende topic… in ben inmiddels zover dat ik besloten heb mijn budget op te schroeven. Naar een euro of 400. Ook ik had graag nog wat “aanschaf” tips waar ik op moet letten bij een nieuwe camera.

Ik heb mijn oog laten vallen op een sony HC35 of (kan ook de HC 23 worden, zelfde camera maar zonder “docking” station) [ur=http://www.sony.nl/view/ShowArticle.action?section=nl_NL_Products&articlesection=2&article=1133797532862&site=odw_nl_NLl/ ]
      hier meer info op de sony site[/url]

Een andere optieis de
      Canon MV830
      Mijn gevoel zegt me dat ik voor die Sony moet gaan, maar ik weet eigenlijk niet waarom. Iemand suggesties?

Ook sites als dpreviews.com (maar dan voor video) zou al handig zijn!

groeten,
      Robbes

Bijdrager
      Vincent
      ”~;-)”

Misschien dat het technisch wel mogelijk is om de nullen en enen op hogere snelheid van de tape af te lezen, maar dat gebeurt in ieder geval niet.

Panasonic had/heeft een DVCpro 25 deck die 4-voudige snelheid kon inlezen, een uur dus in een kwartier via FireWire. Nadeel; je editset moest het aankunnen en alleen een set van Panasonic kon dat, geen 1 mainstream (Avid/FCP).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.