20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    peter1962

Aanpassingen in Foto’s niet opgeslagen

Na het importen van mijn foto’s (van SDcard > Foto’s) wil ik sommige foto’s aanpassen cq verbeteren. Ik zie het wel op het scherm maar als ik de foto na het opslaan weer open zie ik de oude (niet aangepaste/ niet verbeterde) versie van de foto.

Hoe kan dat?

Inactief
    Anoniem

De SD kaart is weer verwijderd? Je hebt ze geïmporteerd in het programma ‘Foto’s’ (toch?) en je bewerkt ze met de knop ‘Bewerk’ (rechtsboven) neem ik aan. Als je dan klaar bent met bewerken (in Foto’s’) en tenslotte op de gele knop ‘Gereed’ klikt rechtsboven zie je toch meteen de aangepaste versie?

Hoe bedoel je ‘na het opslaan’? Als je foto’s eenmaal in het programma ‘Foto’s’ zitten sla je ze niet meer op.

Bijdrager
    peter1962

Ja, de SD kaart is verwijderd, de foto’s geïmporteerd, bewerkt met knop bewerk en op knop Gereed gedrukt! Ik zie dan even de aangepaste versie maar als ik de foto miniatuur weer open zie ik nog steeds de onbewerkte versie……

Dat was dus m’n vraag….

Inactief
    Anoniem

Ja dat was de vraag, maar ik wilde zeker weten dat ik je goed begreep ?. Dat is gek zeg.. Welke macOS versie?

Bijdrager
    peter1962

Catalina  10.15.7

Inactief
    Anoniem

Gebruik je het programma al langer? Ging het voorheen altijd goed en is het opeens ontstaan? Gaat het mis bij alle foto’s in je bieb of alleen deze laatste serie? Iets meer info kan helpen! Foto’s in Catalina werkt over het algemeen probleemloos dus hier moet iets uitzonderlijks aan de hand zijn.

Bijdrager
    peter1962

Gebruik het al wat langer (2 jaar ongeveer) maar dit probleem heb ik al sinds ik het gebruik.

Inactief
    Anoniem

Dus je hebt nog nooit een foto kunnen bewerken? Staan de foto’s op je lokale schijf? Gebruik je iCloud foto’s? Misschien is hier iets mis gegaan?

‘Foto’s’ heeft ook een herstel functie: https://support.apple.com/nl-nl/HT204967, dat zou je ook kunnen proberen. Doe dit alleen als je een betrouwbare backup hebt van al je foto’s.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk met High Sierra dus ik heb een oudere versie van Foto’s, maar hier werkt het gewoon. (Zelf gebruik ik overigens Photoshop dus het bewerk deel van Foto’s daar kom ik nooit)

Wat gebeurt er als je i.p.v. “Bewerk” kiest voor “Bewerk met”? Dus bewerken met een extern programma. (Rechts klikken op de foto). En kun je, als je de ‘bewerkte’ foto kiest met “bewerk” helemaal links klikken op de knop met de 2 kleine vierkantjes? Als je die knop ingedrukt houdt switch je namelijk tijdelijk tussen het origineel en de bewerkte foto. (Die knop zou er dan niet moeten staan als de bewerkte foto niet bestaat.)

Bijdrager
    peter1962

Klopt, nog nooit kunnen doen en me geen tijd gegund om er verder naar te kijken tot vandaag…..en de foto’s staan op een externe schijf. Ik heb de bibliotheek van foto’s niet op m’n Macbook (te kleine hardeschijf)

Nee, ik gebruik geen iCloud foto’s.

Zal eerst even een goede backup maken voor de herstel sessie

Inactief
    Anoniem

Mm, hoe is die externe schijf geformatteerd? Misschien een rechtenprobleem met die schijf.

Bijdrager
    peter1962

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 25 januari 2021 om 17:20  Wat gebeurt er als je i.p.v. “Bewerk” kiest voor “Bewerk met”? Dus bewerken met een extern programma. (Rechts klikken op de foto). En kun je, als je de ‘bewerkte’ foto kiest met “bewerk” helemaal links klikken op de knop met de 2 kleine vierkantjes? Als je die knop ingedrukt houdt switch je namelijk tijdelijk tussen het origineel en de bewerkte foto. (Die knop zou er dan niet moeten staan als de bewerkte foto niet bestaat.)</p>

Ik kan idd kiezen voor extern programma, maar ben niet heel bekend met die programma’s.

Ja, ik kan switchen tussen de originele en bewerkte versie. Als ik het miniatuur klik zie ik de onbewerkte versie en als ik dan op bewerk klikt zie ik de bewerkte versie.

Dit is de melding die ik zie als ik onderaan de foto op het rondje met uitroepteken klik:

Bijdrager
    peter1962

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 25 januari 2021 om 17:25</p>
    Mm, hoe is die externe schijf geformatteerd? Misschien een rechtenprobleem met die schijf.

De schijf is in tweeen gespitst, het ene deel (met Foto’s) is MS-Dos Fat32 en het andere deel Mac OS Uitgebreid

Inactief
    Anoniem

Oh jee…. MS-DOS voor Apple Foto’s, serieus?! Dit zijn wel de dingen (externe schijf, geen Apple format maar FAT32) die ik bedoel met iets meer info ??.

Bijdrager
    peter1962

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 25 januari 2021 om 17:34</p>
    Oh jee…. MS-DOS voor Apple Foto’s, serieus?! Dit zijn wel de dingen (externe schijf, geen Apple format) die ik bedoel met iets meer info ??.

Sorry, met het verplaatsen van de hele bibliotheek heb ik daar toen echt geen erg in gehad (is dom, ik weet het nu….), vond het overzetten naar Foto’s al een hele klus.

Dank voor het door vragen!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan zou ik als ik jou was de fotobibliotheek verplaatsen naar de andere partitie als dat mogelijk is en dan Foto’s naar die partitie / bibliotheek laten wijzen. (Openen met de option-toets ingedrukt)

Inactief
    Anoniem

Ik heb hier weinig ervaring mee, weet alleen dat het problemen geeft (zie #14 bijvoorbeeld). En nog erger is dat je niet eens een backup hebt!

Wat te doen? Ik zou zo snel mogelijk een kopie maken van die bibliotheek naar een HFS+ of APFS schijf. De hele bieb kopiëren, verder niets (niet nu repareren met die FAT32 bibliotheek). Dan eens kijken of je die nieuwe bieb op de Apple schijf kunt openen, edits kunt maken en alles werkt en aanwezig is. Zo ja dan ben je een heel eind ?.

EDIT: Als die macOS partitie groot genoeg is wat hendrik zegt inderdaad. Maar dan nog z.s.m. voor een extra kopie zorgen! Tenzij je foto’s niet zo belangrijk zijn, dat zou kunenn natuurlijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat staat er trouwens op die Mac OS partitie? Toch geen TM backup he? Want je hebt nu inderdaad geen backup van je foto’s want TM maakt géén backup van een non-Apple partitie / c.q. drive. (Die komen namelijk automatisch in de lijst met uitsluitingen te staan.)

FAT 32 heeft ook nog die limiet op de file lengte, ook niet handig om daar dan je fotobibliotheek voor te gebruiken.

Bijdrager
    peter1962

Iedereen bedankt voor het vragen en doorvragen, het is opgelost dankzij de tips en suggesties.

Na het overzetten van de Foto’s bibliotheek van de Fat32 partitie naar de Mac OS partitie worden de bewerkingen bewaard!

Nogmaals bedankt

Inactief
    Anoniem

Dat is goed om te horen! Enjoy ??

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.