23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    d.C.

Aanpassing van website, hoe los ik het op?

Hier ben ik weer. Nadat ik besloten had om het aangeboden, politieke project links te leggen, heb ik hier en daar mijn diensten als webdesigner aangeboden, en vandaag hapte iemand eindelijk toe. Ik kreeg een telefoontje van een vriendelijke mevrouw die graag een website had. Ze vertelde me dat ze al een website hadden, en dat ze eigenlijk enkel een aanpassing wouden. Enkele gegevens zouden niet kloppen en de verschillende pagina’s werken niet. De designer van de huidige website laat niets meer van zich horen, waardoor ze beroep willen doen op mij.

Nu zag ik na het telefoontje dat het om een Flash-website gaat, waardoor ik geen directe aanpassingen kan doen zonder bronbestand, en ik veronderstel dat zij het ook niet hebben. Nu zit ik dus met een probleem, want die vrouw heeft indertijd al genoeg betaald voor een website die helemaal niet klaar is en wil nu natuurlijk de kosten zo laag mogelijk houden. Als ik bij collega studenten ga horen vragen zij meestal rond de 300-400 euro voor statische HTML-website. Aan de telefoon heb ik verteld dat die aanpassingen niet meer zouden kosten dan 250 euro, maar een volledig nieuwe website (incl. het trekken van foto’s e.d.) is natuurlijk een ander paar mouwen.

Hoe los ik dit voorval op, want ik ben bang dat ze zal afhaken als ik 300-400 euro vraag, terwijl ik dit (eerste) project niet wil laten schieten.

Hun huidige website is: http://www.weltensrecycling.be

Bijdrager
    danielpunt

Je kunt trouwens wel een SWF bestand uit elkaar halen met bepaalde programma’s. Helaas ken ik die alleen voor de PC.
    Die bestaan ook vast voor de Mac.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt.

Bijdrager
    gipsman

Maak er een iWebsite van.
    Pakket (iLife) kost geen €100 en klus is zo geklaard.
    Foto’s via iPhoto.
    Je hebt iWeb dan ook meteen voor een volgende opdracht!

Bijdrager
    marbo

Ik heb min of meer hetzelfde probleem gehad. Ik moest iets aanpassen waar alleen de swf files van bestonden. Gelukkig wist ik dat van te voren. Er zijn diverse programma’s te vinden waarmee je swf files behoorlijk kunt terug brengen tot hun oorspronkelijke staat. In Flash kun je dat weer bewerken. Ben alleen de naam vergeten van het programma waar ik het mee gedaan heb. Als je googelt op “extract swf files” of iets dergelijks, kom je wel wat tegen, veel windows only helaas. Maar het blijft veel overbodig werk inzitten hoor.
    Maar als ik die site zo zie, kun je beter en sneller een nieuwe maken volgens mij. En ik zou ook eerst eens die websitebouwer bellen daarover.
    Succes

Bijdrager
    iljavanroon

d.C. vervelende situatie, maar je kunt er ook naar kijken vanuit een niet-technisch perspectief.

Je zegt pas na het telefoontje door te hebben gekregen dat die site in Flash was gebouwd. Verwacht die mevrouw nu dat je de Flash site behoudt en aanpast, of weet ze zelf niet anders dan dat ze een werkende site wil?

Je zou haar gewoon eerlijk kunnen zeggen dat de situatie anders is dan je in eerste instantie had begrepen en dat je het werk niet voor €250 kan doen. Als je het goed uitlegt, kan ze zelf ook wel snappen dat je die Flash site veel moeilijker is.

Hoe graag wil je deze klus? Ben je hem bereid voor €250 te doen?

Tip voor de toekomst: geef nooit aan de telefoon een toezegging op de kosten. Eerst goed doorvragen wat de klant wil, dan even laten bezinken, en dan terugkomen naar de klant met a) samenvatting van wat je hebt besproken en b) tarief zoals jou dat redelijk lijkt.

Voordeel hiervan is dat er zowel op de korte als lange termijn geen misverstanden (zoals deze) kunnen onstaan over wie wat zal doen waarvoor.

Bijdrager
    d.C.

Deze klus wil ik héél graag, daarom dat ik waarschijnlijk ook bij m’n 250 euro ga blijven. Het zal de eerste keer zijn dat ik voor derden (buiten opdrachtgevers voor school) een website maak, dus dan mag ik best tevreden zijn met dat bedrag. Ik ga ze waarschijnlijk ook helemaal opnieuw maken, dus nieuw ontwerp, in html e.d.

Nu kom ik er ook weer achter dat zij waarschijnlijk hun domeinnaam en hosting hebben aangekocht bij hetzelfde bedrijf die de oorspronkelijke website gemaakt heeft. Ben benieuwd of het mogelijk blijft om die hosting te gebruiken. Nuja, dat moet ik even met ze bespreken. Volgende week zou ze terugbellen en dan ga ik meteen vragen om eens langs te komen. Werkt inderdaad ook veel gemakkelijker.

Bijdrager
    iljavanroon

ok, beschouw dit dan als leergeld:)

Maar maak heldere afspraken. Sommige ondernemers/freelancers vinden het vervelende om tijdens de onderhandelingen door te zaniken over de details. Die zijn al lang blij dat ze een opdracht hebben en vrezen dan dat ze door door te zagen de klant op het laatste moment zullen wegjagen.

Niets is minder waar, de klant heeft het juist nodig om tegen een deskundige aan te kleppen om zo zijn of haar eigen behoeftes duidelijk te krijgen. Dus voordat je aan die klus begint, maar even een samenvatting van wat je precies wil doen, met nadruk op “precies”.

Success en plezier met je eerste klus. Je kunt trouwens ook even kijken op
    http://www.higherlevel.nl, een community van meer dan 10,000 Nederlandse ondernemers.

Bijdrager
    Wiebo

Is Gordon niet zo’n decompiler waarmee je een flash bestand kan open en editen?

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”Wiebo”

Is Gordon niet zo’n decompiler waarmee je een flash bestand kan open en editen?

Dat kon het best eens zijn … ik ga hem in elk geval ook even zelf downen.

Bijdrager
    osxy

Ja gordon is er zo 1, ik heb hem hier daarmee heb ik de site voor de TS geript.

Bijdrager
    MacBeer

Gordon negeren.. dat is in dit geval géén oplossing. Gordon zet alles achter elkaar. Het bestand dat je krijgt valt haast niet meer te gebruiken.

Je legt aan die mevrouw uit dat je onmogelijk de website kan updaten zonder over het bronbestand beschikt (nogmaals: niet Gordon gaan gebruiken want dat werkt slechter dan je denkt).
    De prijs die jij noemde was een update-prijs. Jij kon toen niet weten dat het toen ging om een flash-site.

* Les voor de volgende keer: noem nooit meteen een prijs aan te de telefoon maar zeg dat je erover na moet denken en dat je later erop terugkomt. Je moet natuurlijk goed kunnen inschatten hoeveel uren je kwijt bent en in welke vorm de site uitgevoerd gaat worden… dat weet je niet na een 1e telefoon. Laat je niet overhalen om meteen een prijs te noemen. *

Dus, dat jij niet meteen over dat Flash bestand kan beschikken is niet jouw probleem maar het probleem van de klant. De klant moet dus even moeite doen om dit bestand te achterhalen. Lukt dit niet dan moet je de site opnieuw construreren. Dit kost nu eenmaal meer… dat weet de klant ook.
    Maar als jij de site opnieuw moet bouwen dan kan de klant ook meteen over een nieuwe layout etc beschikken. Dus buig dat nadeel om in een voordeel.

Bijdrager
    klaus

De site zelf is trouwens heel erg brak, werkt voor geen meter en ik zie maar 1 pagina, en 4 links die niet werken. Lijkt me dat je dan weinig bent met de bronversie van de flash. Begin gewoon opnieuw, zal je evenveel tijd kosten bijna.

Maak haar wel duidelijk dat je niet ook een nieuw ontwerp kunt maken voor die prijs. Het is zo al laag genoeg;)

Ik zou persoonlijk een nieuw ontwerp voorstellen, het ziet er echt niet uit nu, en ik zou me niet kunnen motiveren hieraan te werken.

Bijdrager
    vriesela

Ik vraag me trouwens af, waarom de ontwerper van hun huidige website (Webking staat rechtsonderaan de website) niets meer van zich laat horen? De website van Webking laat nogal wat, overigens tamelijk lelijke, door hun gemaakte websites zien. Is er misschien ruzie ergens over ontstaan? Misschien de betaling?

Bijdrager
    klaus

Had zelfs nog niet gezien dat het van Webking was. Toevallig, gisteren was er een nieuwsbericht dat een (momenteel voor doping geschorste) belgische veldrijder (Ben Berden) al een nieuwe sponsor vasthad voor volgend seizoen. Ja, Webking. Even gekeken naar hun website… Ik snap niet hoe die het voor mekaar krijgen zoveel sponsorgeld te veil te hebben. Kwaliteit van al hun sites laat te wensen over, maar ach, goeie verkopers zeker?

Als het een respectabel bedrijf is, dan zouden ze zeker iets van zich moeten laten horen.
    Maar is natuurlijk beter voor jou;)

Bijdrager
    d.C.
    ”vriesela”

Ik vraag me trouwens af, waarom de ontwerper van hun huidige website (Webking staat rechtsonderaan de website) niets meer van zich laat horen? De website van Webking laat nogal wat, overigens tamelijk lelijke, door hun gemaakte websites zien. Is er misschien ruzie ergens over ontstaan? Misschien de betaling?

Dat vraag ik mij ook af en zal ook nog wel besproken worden. Tot nu toe heb ik enkel telefonisch contact gehad en enkele mogelijkheden gegeven. Binnenkort zal ik hun persoonlijk ontmoeten voor het sluiten van een deal. Dat gedoe met Webking verontrust me ook een beetje, want waarschijnlijk is de huidige site bij hun gehost en is de domeinnaam door hun geregistreerd. Hoogstwaarschijnlijk zal dezelfde hosting (die van Webking) niet meer gebruikt kunnen worden voor een website die niet door Webking gemaakt is.

”klaus”

Ik zou persoonlijk een nieuw ontwerp voorstellen, het ziet er echt niet uit nu, en ik zou me niet kunnen motiveren hieraan te werken.

Klopt, en dat heb ik haar ook gezegd en heb er meteen de voordelen bij gegeven. Enkel heb ik schrik dat ze gaan afhaken als ik meer vraag. Nuja, dat valt natuurlijk allemaal te bespreken en zal ook wel gebeuren.

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”johannes”

Maak er een iWebsite van.
    Pakket (iLife) kost geen €100 en klus is zo geklaard.
    Foto’s via iPhoto.
    Je hebt iWeb dan ook meteen voor een volgende opdracht!

Doe normaal!

Bijdrager
    rvanheukelum

Of download een volledig werkende Demo van Freeway 4 Pro … heb je een maand de tijd om hem te maken;-) … voor niks

Bijdrager
    vriesela

Als we zo beginnen dan doe ik ook nog een duit in het zakje:
    Maak je site met Rapidweaver http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/
    Nog geen 35 Dollar, vreselijk simpel en eindeloos veel themes 9kijk maar naar mijn websites)

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”vriesela”

Als we zo beginnen dan doe ik ook nog een duit in het zakje:
    Maak je site met Rapidweaver http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/
    Nog geen 35 Dollar, vreselijk simpel en eindeloos veel themes 9kijk maar naar mijn websites)

Voor jou geldt hetzelfde:

Doe normaal!

Bijdrager
    Wiebo

/offtopic

@iPod
    Jimmy: wat is er aan de hand?

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”Wiebo”

/offtopic

@iPod
    Jimmy: wat is er aan de hand?

Die jongen wil een beetje proffesioneel overkomen en jullie komen met die stomme oplossingen.

Bijdrager
    klaus

iPodJimmy, als je dan toch persé wil reageren, post dan zelf wat tips om die jongen professioneel te laten over komen en breek andere oplossingen niet zo bot af.

Bijdrager
    Wiebo

Volgens mij denkt iedereen juist aardig mee. De verschillende software die wordt aangedragen kan de klus een stuk makkelijker maken en op die manier houdt d.C. nog wat over aan zn 250 euro.
    Zomaar een standaard theme gebruiken is misschien niet de beste oplossing maar dat is aan d.C.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.