8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    chatsmit

aanpassen van gratis wordpress thema's

Wanneer je een gratis wordpress thema installeert zoals bijvoorbeeld deze, mag je hier dan mee doen wat je zelf wil (code veranderen / images veranderen) en dit officieel gebruiken als een eigen thema onder je eigen naam?
    Ofwel, mag je het als een framework gebruiken, aanpassen en onder je eigen naam publiceren?

Ik kom er niet achter wat nou wel en niet precies mag, waar de grens ligt wat betreft het gebruik maken van dit soort gratis thema’s.

Geblokkeerd
    Anoniem

Lijkt me wel, als je het aangepaste thema maar niet gaat distruberen en voor eigen gebruik houd zie ik het probleem niet.

Op ThemeForest staat een duidelijke uitleg misschien kom je daarmee verder..

Bijdrager
    Sam Rijver

Lijkt mij dat je de maker van het thema wel de credits moet blijven geven, je kan misschien wel iets van “aangepast door” ofzo toevoegen maar het lijkt me niet dat je na wat aanpassingen kan doen alsof het volledig je eigen werk is

Bijdrager
    chatsmit

Bedankt voor je antwoord. Ik ga zo theforest afspeuren voor extra uitleg. Maar ik bedoel inderdaad niet het distribueren als een eigen thema, maar gewoon gebruiken op een eigen site onder je eigen naam.

Kijk, het hele punt is ‘het lijkt’ mij ook. Maar ik wil het zeker weten. Voor een kennis maak ik een site en hij wil een gratis thema als frame gebruiken. Ik vind het prima om daar vanalles naar wens aan te passen, maar wil wel zeker weten wat er wel en niet mee mag, zodat ik of hij er geen gedoe mee krijgt.

Toevoeging: ik zie nu bijvoorbeeld deze onemorething site. Ik weet niet of het thema hiervan compleet zelf gebouwd is, maar de CSS linkt bijvoorbeeld naar: “omt_theme/stylesheets/onemorething.css” ofwel een eigen naam. Als dit thema gebaseerd is op een gratis thema, dan mag je dat op deze wijze online zetten?

Bijdrager
    Sam Rijver

Naja ik denk dat je dat vooral zou doen om de indruk te wekkend dat je het dus wel helemaal zelf gemaakt heb, wat dus niet waar is.

Volgens mij kan ik in jouw voorbeeld gewoon naar hartelust aan gaan passen en en dan ergens in de footer linken met “Design gebaseerd op BUENO van Woothemes” of iets dergelijks. Wat jij wilt is gewoon de template als basis gebruiken maar vervolgens wel met de eer strijken “van begin tot eind” en dat lijkt me niet toegestaan. Zelfs als het toegestaan zou zijn is het niet netjes.

Bijdrager
    chatsmit

Leuke achterdocht :-), nee joh interesseert mij echt niet om met de eer te strijken / geen credits naar het het oorspronkelijk thema te zetten. Het gaat er mij om tot hoeverre je een gratis thema mag aanpassen, wat mag niet wat mag wel. Ik wil het juist zo netjes en officieel als mogelijk doen. En dus geen verassingen achteraf hebben omdat ik dacht ‘het leek me wel te kunnen’.

Bijdrager
    Sam Rijver

Haha ik bedoelde het niet heel naar hoor, maar dat is het voorbeeld wat je geeft door zelfs zover te willen gaan als de namen van de css bestanden aan te passen. Daarmee wil je dus zeggen volgens mij dat als mensen de broncode van de website gaan bekijken het niet duidelijk is dat het theme van woothemes komt.

Dus nogmaals, zolang je Woothemes de credits geeft die ze verdient is er niets aan de hand lijkt me en mag je alles aanpassen.

Bijdrager
    chatsmit

Ja precies, maar als het dan bijvoorbeeld alleen over de ‘backlink’ gaat / credits: deze kun je visueel in je footer zetten, de originele bestandsnamen aanhouden, of in de broncode van bijv het css stylesheet (en er zijn nog meer mogelijkheden om te verwijzen naar het oorspronkelijke thema).

Vaak kun je ‘terms of use’ vinden waardoor je er (hopelijk) wijs uit kan worden op welke manier je een gratis thema mag gebruiken. Maar ik wilde mijn vraag juist wat algemener stellen omdat heel veel thema’s op andere thema’s zijn gebaseerd. Als je namelijk zoekt naar tuts over het zelf ontwikkelen van wordpress thema’s, beginnen de tuts (die ik tot nu toe heb gevonden) met het gebruik maken van een al bestaand kaal thema…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.