19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Marky

Aanpassen Terminal

Hey,

Ik wou Terminal aanpassen zoals onderstaand beeldje
    Alleen ben ik nog een complete n00b aangaande Terminal:)

http://m0224448.kuleuven.be/BMF/logparse_ss.gif

Waar moet ik volgende code ingeven, zodat mijn Terminal aangepast is ?
    (OSX Panther )

[code:1:bd902f4d88]echo -e "33[33m#######################################################################33[0m"
    echo -e "33[4;36m${HOSTNAME} uptime33[0m"
    uptime
    echo
    echo -e "33[4;36mDistributed.net QuickStats33[0m"
    /home/cyberkef/dnetc494-linux-x86-elf-uclibc/logparse.pl
    echo -e "33[33m#######################################################################33[0m"[/code:1:bd902f4d88][/img]

Bijdrager
    wobbie

Waar je die code moet ingeven weet ik niet maar je achtergronden en kleuren wel instellen in het menu: Terminal->vensterinstellingen (staat net onder de voorkeuren van terminal)

Als je dan kleur kiest kan je alle kleuren aanpassen en in het gedeelte achtergrondinstellingen kan je eventueel een beeld kiezen.

Bijdrager
    Marky
    ”wobbie”

Waar je die code moet ingeven weet ik niet maar je achtergronden en kleuren wel instellen in het menu: Terminal->vensterinstellingen (staat net onder de voorkeuren van terminal)

Als je dan kleur kiest kan je alle kleuren aanpassen en in het gedeelte achtergrondinstellingen kan je eventueel een beeld kiezen.

dat weet ik … belangrijkste is dus eigenlijk die code.

Voor linux moet da in .bashrc gezet worden … maar op OSX is er geen .bashrc file …dus welk file is dan wel verantwoordelijk voor de lay-out van uwe terminal ?

Bijdrager
    MacTommy

En wat gebeurt er als je die .bashrc gewoon zelf maakt (in je home directory)?

Bijdrager
    aToMac

Je hebt Bash en tcsh ofzo. Je moet die code volgens mij in het opstart bestandje zetten hiervan. Ik heb dit ooit wel eens gedaan voor mijn omgevingsvariabelen, maar dat is al te lang geleden.

Bijdrager
    MacTommy

Ja precies. Maar er wordt geen default opstart bestand voor iedere user aangemaakt.
    Toch kijkt de shell wel in je home directory of er eentje is. Dus volgens mij moet het goed gaan als je gewoon een .bashrc file aanmaakt, en daar de goeie code inzet.
    Er is namelijk (volgens mij) niet echt een verschil tussen hoe de bash shell met dit soort dingen werkt op OS X, of op (andere) *nix systemen.

Bijdrager
    aToMac

klopt daar heb je gelijk in. Je kunt je Terminal Bash draaien, is geloof ik sinds 10.3 standaard, daarvoor was het altijd tcsh. Maar volgens mij moet je het dan in /usr/ ofzo zetten, ik zit nu op mn werk achter een Windos bak, dus kan het ff niet bekijken.

Bijdrager
    MacTommy

Ja, dat klopt geloof ik ja, dat de standaard shell is veranderd.
    Maar je kan altijd bash draaien, door eenvoudigweg [code:1:7412463135]> bash[/code:1:7412463135] in te tikken.
    In ieder geval, als je wil weten in welke shell je eigenlijk zit kun je [code:1:7412463135]> top [/code:1:7412463135] intikken (dan zie je welke processen er draaien) en dan zie je ook wel welke shell het is (als je het niet zeker weet, open er gewoon nog eentje, en dan zie die er in top bijkomen).
    En volgens mij moet je .bashrc in je homedir staan, tenzij er meerdere gebruikers zijn, en je voor hen allemaal iets wil regelen. Dan moet het vast ergens anders, maar dat weet ik ook niet.

En als je trouwens wil weten wat je homedir is, dan kun je [code:1:7412463135]> cd ~[/code:1:7412463135] doen, en dan sta je er. Maar in het normale geval zal je Terminal vanzelf openen in je home directory.

Bijdrager
    Sixer

En als je trouwens wil weten wat je homedir is, dan kun je [code:1:65372e4d08]> cd ~[/code:1:65372e4d08] doen, en dan sta je er. Maar in het normale geval zal je Terminal vanzelf openen in je home directory.

Let, op dat is een tilde ( ~ ) en geen minteken ( – ).

Bijdrager
    aToMac

Je kan trouwens ook gewoon [code:1:7aa516206a]cd[/code:1:7aa516206a] tikken en dan enter. Dan kom je ook in je home.

Andere manier is [code:1:7aa516206a]/Users/[username]/[/code:1:7aa516206a]

Bijdrager
    MacTommy

Ja, dat laatste is wel zo, maar alleen als je je homedirectory nooit (zelf) veranderd hebt.
    Ik geef toe, dat zullen ook niet veel mensen doen, maar het kan wel. En de tilde ‘~’ wijst er altijd naar, per definitie, dus dat is sowieso goed.

Bijdrager
    Marky

Ik gebruik dus bash

Ik heb het bestand .bashrc aangemaakt in mijn home dir en bij het opstarten van Terminal zie ik nog geen enkele wijziging

Ik ga nu ff zien of die logparse.pl al goed geconfigged is voor mijn systeempje

Bijdrager
    Marky

Ok

Ik heb het dus in orde gekregen.

Ik moest mijn logparse.pl nog even aanpassen (locatie) en nu werkt het elke keer ik mijn Terminal opstart:)

Merci!

Bijdrager
    MacTommy

OK heel mooi!

Dan nu een vraag van mijn kant:
    Wat doet die logparse.pl dan…?!?

Heeft iets met Perl te maken, neem ik aan, maar wat heeft het met je bash settings te maken??

Bijdrager
    Marky

Dankzij dat bestand krijg ik Quickstats te zien van mijn RC5-72 project

Dus hoeveel wu’s ik al gedaan heb … welke keyrate etc …

En elke keer ik een Terminal opstart zie ik dit … omdat die client in silent mode draait:)

Bijdrager
    Turver

Volgens mij moet je, zonder perl, een bestand bash_profile aanmaken in je home directory. Zie deze posting: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=17671&postdays=0&postorder=asc&start=18

Bijdrager
    MacTommy

Kijk, nu wordt het mooi mierenn#*ken.

Ik dacht eigenlijk dat het weinig uitmaakt of je iets in .bash_profile neerzet of in .bashrc. Maar ik heb het even nagezocht, en kwam onder andere dit tegen:
    http://www.willempen.org/bash/bashrcetc.html

Volgens mij is het idee dat .bash_profile één keer wordt gelezen, of eigenlijk geëvalueerd, en wel bij het inloggen op een systeem. Terwijl .bashrc iedere keer wordt bekeken/gedaan als je een nieuwe shell opstart (dus ook als je bash intikt in een shell, of als je een nieuw Terminal window start met bash daarin).

Lijkt me eerlijkgezegd als ik dat zo lees, dat .bashrc de aangewezen plek is in dit geval.

Bijdrager
    Marky

Was inderdaad de best aangewezen plek MacTommy
    scriptje daait perfect nu:)

Bijdrager
    MacTommy

OK. Mooi om te horen.
    Leuk dat je het even meld!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.