16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

Aanpassen kleur menubar OSX

Beste allen,

Weet iemand of ik de nu grijze rand bovenin het scherm van mijn iMac donkerder kan maken? Het gaat om de rand waarin het Apple-icoontje staat en de naam van het geopende programma en de daarbij behorende menu-opties.

Ik ben momenteel een heel donker beeld aan het bewerken en die bovenste rand geeft daadoor relatief gezien heel veel licht wat mijn ogen onnodig vermoeit en irriteert. (De rand van het window van het beeld zelf is wel zwart, ik werk momenteel namelijk in pixelmatorm het gaat dus om de bovenste balk van OSX zelf)

Bijdrager
    SunKeeper

De menubalk heet dit.

Werkt dit nog misschien? > http://www.appletips.nl/de-mac-os-x-menubalk-zwart-maken/

Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    Janjans

Veel dank voor jullie reacties! :)

Ik ga eerst het zogenaamde nocturne proberen aangezien deze volgens mij geen OSX-bestanden hoeft aan te passen. Bij de andere mogelijkheid is dit wel het geval en dit brengt enig risico net zicht mee.

Weet niet of het vanavond nog gaat lukken…..;)

Bijdrager
    SunKeeper

Neem je tijd.

OS X-bestanden moet je uiteraard eerst dubbel backuppen zodat je altijd naar origineel kan herstellen.

Bijdrager
    Janjans

Heb topic-titel even aangepast en ‘menubar’ toegevoegd.

Het is toch Obsidian Menu Bar geworden. Nocturne lijkt niet meer geschikt te zijn voor Mavericks.

De menubar is mooi zwart nu, en dat is erg fijn!:)

Nu schijnt het kader van Pixelmator zelf relatief gezien opeens veel:roll: , en zo is er natuurlijk altijd weer iets, doch het is te verwaarlozen in vergeleken met hoe de OSX menubar scheen.

Bij de Obsidian Menu Bar zit trouwens een herstelprogramma welke de originele OSX-settings terugzet. Ik zal het eens uitvoeren zodra ik klaar ben met deze beelden

In de tussentijd ben ik er heel blij mee, en het staat ook erg mooi op de iMac doordat nu de menubar in het frame overloopt en nog meer een geheel wordt. Waarom Apple zelf niet de mogelijkheid geeft om dit zo in te stellen in OSX vind ik wel een beetje jammer, ziet er namelijk echt mooi en een stuk rustiger uit:)

Bijdrager
    SunKeeper

Doet me denken aan die goede oude tijd (Snow Leopard) dat je het Dock ook nog zelf kon aanpassen:

Vier jaar geleden.:)

Edit: door een bug kwam het toen wel eens voor dat de menubalk uit zichzelf zwart werd:

Bijdrager
    Janjans

Een zwarte menubar had daar ook mooi gestaan:)

Dock ziet er ook rustiger uit inderdaad. Ik ga binnenkort eens opzoek naar of daar nog mogelijkheden voor zijn….

Edit: mijn opmerking betreffende de zwarte menubar slaat op het bovenste plaatje. Onderste plaatje ziet er ook erg mooi uit, met een toepasselijke zwarte menubar. Blijkbaar heeft OSX zelf af en toe esthetische driften welke niet te onderdrukken zijn;)

Bijdrager
    belfortmac

Ziet er inderdaad mooi uit.
    Heden ten dag de mogelijkheid via een of ander dit ook nog te bewerkstelligen?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, voor zover ik weet is het gesandboxed en kun je door die beveiliging in OS X niet meer die bestanden zomaar aanpassen. Of het is na een reboot weer verdwenen. Nooit echt uitgetest.

Aan de andere kant ook weer een goede feature, zulk soort systeemonderdelen kunnen dan ook veel lastiger worden aangepast door een app zonder toestemming. (mocht er in de verre toekomst ooit nog eens werkende malware verschijnen)

Bijdrager
    Janjans

Zie nu dat de letters ook zwart, of donker grijs zijn, dit kan je volgens mij ook instellen bij Obsidian Menu Bar, nu zijn de letters nog wit bij mij. Maar daar ga ik morgen maar eens naar kijken:roll:

Dank voor de tips en mooie voorbeelden:D

Bijdrager
    belfortmac

Jammer, maar veiligheid voor alles natuurlijk:)

Bijdrager
    Janjans

Obsidian Menu Bar ziet er behoorlijk veilig uit.

Denken jullie dat het installeren van dit programma een serieus risico met zich meedraagt?

Bijdrager
    SunKeeper

Let op, niet door elkaar halen.

Het Dock is beveiligd via sandboxing. Het uiterlijk van de menubalk niet. Het inladen van de menu’s in de menubalk werkt namelijk los van het balkje wat daar ‘achter’ zit.
    Het Dock werkt als één geheel.

Bijdrager
    Janjans

Ah, okay, begreep het inderdaad verkeerd. Dank je:)

Bijdrager
    Janjans

Vandaag weer heel de dag aan de foto’s gewerkt en dat is erg prettig, een stuk prettiger met de zwarte menubalk!:) Ik heb nu ook 1 van de beelden als bureaubladachtergrond (is dat wel een woord eigenlijk?), en in combinatie met de zwarte menubalk staat het echt fantastisch;)

Verder nog geen problemen opgemerkt, alleen het bestand dat de kleur van de letters zou moeten kunnen regelen wil OSX niet openen omdat het van een onbekende ontwikkelaar is. Verder is de tijd niet goed meer zichtbaar doordat de cijfers zwart blijven, maar ergens vind ik dat wel prettig, niet heel de tijd met de tijd en de vergankelijkheid geconfronteerd worden.:roll:

Heel veel dank nogmaals voor de tips!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.