4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    OsA2

Aanmelden smb/CIFS share

Hallo,

Graag zou ik met mijn appeltje aanmelden op een windows share.
    Als ik op netwerk klik via finder zie ik servers staan.
    ik zie daar de windowsserver staan ook.
    En als ik op de server klik dan krijg ik het SMB/CIFS-identiteitscontrole scherm te zien.

Waar hij vraagt om de domein naam en wachtwoord.

ik vul hierin alles in. druk op ok en er gebeurd niks.
    krijg een fout melding De alias kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.

als ik naar het ip adres van de server ga zie ik wel de webpagina’s etc…
    kan ook verbiding maken via ftp naar de server.

Enkel via SMB/CIFS lukt het niet.
    heb ook via google zitten zoeken heb gevonden dat windows servers het wachtwoord niet aanvaarden in encrypted mode.
    heb dan volgende gedaan

Make sure that you are not currently connected to any Samba or Windows (SMB/CIFS) servers and that you do not have any Samba or Windows-related error messages open.
    Open the Terminal (/Applications/Utilities/).
    At the prompt, type: sudo pico /etc/nsmb.conf
    Press Return.
    Enter your password when prompted, then press Return again.
    You should see an empty file and a “New File” notice at the bottom of the pico window. If you do not see the “New File” notice, this file already exists.
    Enter the following into the file so that it appears as follows:

[default]
    minauth=none

Save the file (press Control-O), press Return, then exit pico (Control-X).
    Type: sudo chmod a+r /etc/nsmb.conf
    Press Return.
    Restart your computer.

Maar mijn probleem blijft bestaan.

voordien hadden wij een andere windows server en daarmee ging het wel. Dus het moet mogelijk zijn ik zie alleen iets over het hoofd.

Wie weet raad?

vriendelijke groeten,

Osa2

Bijdrager
    Apple

Gebruik je toevallig op die Windows-machine alleen $-shares? Dus onzichtbare? Bij mij wat dat het probleem. Toen ik naast mijn c$ share ook een gewone share aanmaakte, deed hij het wel.

Bijdrager
    OsA2

Hey,

Bedankt van je reactie maar neen, dat kan niet het probleem zijn. Er zijn een 8 tal shares aanwezig.
    En ik kan op geen van allen op. Ik kan van mijn Imac op mijn powerbook dat is geen probleem.

Maar ik kan op geen van beide apple’s naar de windows server.
    Er is ook geen foutmelding tezien.

gewoon het aanmelden lukt niet.

vriendelijke groeten,

OsA2

Bijdrager
    Martyin

volgens mij staat het hier aardig beschreven…
    Het werkt bij mij wel in elk geval….
    eerst dit doen
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=46340&postdays=0&postorder=asc&start=0
    dan dit
    Wat er echter niet bij staat maar wel even gechecked moet worden:
    Start via ” Hulpprogramma’s” Adreslijsttoegang op en klik op slotje. Dan selecteer je
    SMB/CIFS en klik je configureer, daar mag geen ip adres worden ingevuld als je geen wins server hebt draaien. (Dus bij conecten aan een ” gewone” XP doos dit veld leeg laten.)
    Dan zal in een aantal seconden tot een minuut of zo de naam van de XP doos achter het icoon
    ” Netwerk ” verschijnen in je Finder.
    als aditionele info:
    Verder is het verekte handig om de instellingen op de XP(pro) doos even zo te doen dat je via Mapopties het vinkje voor ” Eenvoudig delen… … … ” weghaald. Op die manier kun je de advanced rechten instellen voor gebruikers die via het netwerk binnen komen.
    In het beschreven voorbeeld is het vinkje aanwezig waardoor je de windows ziet zoals ze zijn afgebeeld in het hierboven genoemde topic.

Suc6

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.