16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Aanmaakdatum 1-1-1970, maar klok altijd goed

Goedendag,

Ik heb grondig gezocht op “1970” en heel wat gevonden, maar dat gaat steeds over een datum instelling die verkeerd staat. Bij mij staat de datum altijd helemaal goed. Dus heb ik hiervoor een nieuw topic gestart.

Ik heb een Mac Pro uit 2010. Altijd goed gedraaid, maar heb nu op meerdere interne schijven (en op een USB2 back-up schijf) talloze bestanden met aanmaakdatum 1-1-1970. Extensies zijn o.a. .pdf, .xls, CR2 (Canon RAW), .txt, .htm, .mht en nog veel meer.

Het gaat om ca. 70.000 RAW foto’s en verder enkele tienduizenden andere bestanden.

Wanneer ik mijn oude SL partitie opstart, zie ik dat er bij “Aanmaakdatum” twee streepjes staan bij diezelfde bestanden. Dus: “Aanmaak –“. Bewerking en Geopend laten wel een (correcte) datum zien.

Kan het zijn dat de back-up batterij vervangen dient te worden? Ik twijfel want ik heb werkelijk nooit problemen met de datum-instelling gehad. Maar misschien kan dit toch de oorzaak zijn?

Misschien iets anders?

Configuratie Mac Pro:
    – 2.8GHz Quad Core (instapmodel)
    – 16 GB RAM
    – 2x SSD, 2x 2TB schijf, 1x 1TB schijf
    – 5770 video
    – Mountain Lion met updates (sinds 1 week), daarvoor SL met updates en toen bestond het probleem ook al

Iedere vorm van hulp/advies is zeer welkom!

Moderator
    Pete.Z

Bijna zeker de back-up batterij, ik heb dit al met een aantal Macs gehad.

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt hem ongeveer hier vinden in je machine: (ervanuitgaande dat de 2010 versie niet heel veel anders ingedeeld is dan de 2009 versie)

Dat is aan de achterkant net boven de connectors aan de achterzijde, net onder je harddiskbays. Eventueel moet je videokaarten even eruit halen als je die daar hebt.

Bron: http://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+Early+2009+Teardown/3528

Moderator
    Night

Je kan eenvoudig controleren of het inderdaad de PRAM / backup batterij betreft. Ik heb namelijk het vermoeden dat jij de klok op tijd laat gelijklopen door deze via een Apple Time Server te synchroniseren. Als je dit uitvinkt en je Mac enige tijd uit laat staan, dan zou – als de backup batterij het begeven heeft – de tijd nu niet meer juist mogen zijn.

Bijdrager
    Sipke

Heel erg bedankt voor jullie snelle, duidelijke en eensluidende reacties! Ik ga dan in elk geval dat batterijtje maar even vervangen.

@ Pete.Z: dat is geruststellend, is er iig een oorzaak
    @ SunKeeper: Mooi zo’n plaatje en link!
    @ Night: inderdaad, ik gebruikte een date server, heb deze nu even uitgevinkt.

Kan iemand mij nog:
    1. Uitleggen volgens welk principe de Aanmaak datum / Creation Date dan verloren gaat?
    2. Vertellen of ik nu de bestanden die geen aanmaakdatum meer hebben moet fixen?

En zo ja….
    3a. Verwijzen naar een methode om dit te doen?

En zo nee….
    3b. Kan ik hier nog nadelen van ondervinden?

Groet, Sipke

Bijdrager
    macker

Vreemd verhaal dat een bestand een andere aanmaakdatum krijgt wanneer de batterij leeg is. Die datum word toch gewoon opgeslagen in de metadata van het bestand en die is daarna niet meer afhankelijk van de datum van het systeem. In het geval van foto’s is het niet de computer die de aanmaakdatum bepaalt maar de camera.

Bijdrager
    Sipke

Hi Macker,

Het is niet dat de aanmaakdatum verandert in 1-1-1970, het is zo dat het veld “Aanmaakdatum” nu leeg is. Snow Leopard laat bij een leeg “Aanmaak” veld twee streepjes zien: “- -” en Mountain Lion toont automatisch de Unix oerstartdatum “1 jan 1970 – 01:00”.

Waarom dit veld leeg gemaakt wordt is mij ook een raadsel. Ik had gehoopt dat iemand dat hier zou kunnen uitleggen…

Bijdrager
    macker

Op die manier… Helaas geen antwoord op

Moderator
    Night

OSX kan geen datum aangeven die in de toekomst ligt. Als het OS bij opstarten (dus voordat verbinding word gemaakt met de timeserver) een datum heeft van 1-1-’70, zullen bestandsdata van een latere datum niet geaccepteerd worden dus als corrupt gezien en zullen niet worden weergegeven.

Bijdrager
    Sipke

@Night: dat klinkt heel logisch. Wat ik alleen niet begrijp is waarom bestanden die rustig op een harde schijf ergens staan en waar het systeem niets mee doet in die paar seconden na opstarten dat de time server gevonden wordt, hun aanmaakdatum verliezen. Dat veld was namelijk oorspronkelijk wel gevuld, maar is nu leeg. Hoe zou dat dan gebeurd kunnen zijn? Het gaat o.a. om oude digitale foto’s (RAW files) van 2007. Die heb ik in jaren al niet meer bekeken.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je die niet per ongeluk met een camera geschoten waarvan op dat dat moment de tijd+datum niet correct ingesteld stond in het toestel?

Bijdrager
    Sipke

Hi SunKeeper,
    Dat is natuurlijk moeilijk na te gaan van zo lang geleden. Wel heb ik sommige RAW bestanden (weliswaar recentere) ook op een andere schijf staan waar de Aanmaakdatum wel goed is, en op de Mac Pro is ie dan leeg. Daaraan kan ik dus zien dat er in elk geval foto’s zijn waarvan naderhand het aanmaakdatumveld is leeg geraakt.

Maar er zijn ook heel wat andere typen bestanden (meer dan 30.000) zoals PDF, Excel, Word, txt enz. die hetzelfde probleem hebben. En die hebben nooit in een spiegelreflex gezeten…..

Bijdrager
    Sipke

Ik ben maar gewoon begonnen met het “fixen” van de aanmaakdatum. Ik gebruik daarvoor A BetterFinderAtrributes5. Het kost wel heel wat tijd, maar ik wil graag een geheel “schone” Mac Pro als uitgangspunt en dan in de gaten houden of het nogmaals gebeurt.

Bijdrager
    SunKeeper

Toch een raar fenomeen. Het ligt schijnbaar niet aan de ingestelde datums op apparatuur.

Ik heb zelf een zoekopdracht gedaan en echt de raarste onderdelen staan op die aanmaakdatum. Ook foto’s waarvan ik de datum gewoon weet.

Resultaat:

Bijdrager
    Sipke

He dat is interessant, ik ben niet de enige :?. Ik zoek inderdaad op dezelfde manier als op jouw screen shot.

Voor als je wil fixen met ABetterFinderAttributes: Je kunt foto’s fixen met de “EXIF naar Creation Date” functie. Dat is het veiligst. Een alternatief is “Modified Date naar Creation Date” maar dat gaat fout als de modified date later is aangepast omdat je de foto hebt bewerkt. Daarentegen geeft de “EXIF naar Creation Date” een foutmelding als de EXIF datum voor de modified datum ligt. Dit is het geval als je de EXIF hebt aangepast (bijvoorbeeld in een fotobewerkingsprogramma zoals Lightroom) aan de locale tijd (als je door tijdzones reist) of bij de overgang van zomertijd naar wintertijd (of andersom).

Ik ben benieuwd of er nog meer forummers zijn met dit fenomeen!

Bijdrager
    Sipke

Na ca. 150.000 bestanden gefixt te hebben op de Mac Pro en nog eens 25.000 op de Macbook is alles nu in orde. Ben er wel een halve dag mee zoet geweest want wel voorzichtig gedaan. Mocht het nog eens gebeuren laat ik het weten.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.